Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Facken mobiliserar för att värna biljobben

Genom att ställa villkor för att "tävla" om en framtida bilproduktion och utlysa strejk vid en nedläggningshotad fabrik försöker nu facken vid GME och Europafacket rädda den västerländska bilindustrin.
Publicerad
I våras utlyste General Motors Europa, GME, en slags tävling där man vill se fem västeuropeiska fabriker, däribland Saab Automobile i Trollhättan, kvalificera sig för en framtida tillverkning av nya modeller på den så kallade Deltaplattformen.
I kvalificeringen ingår bland annat att visa att produktionen ska ske i treskift, att övertidsersättning i princip inte ska förekomma och att raster kan flyttas hur som helst.
Facken har förklarat att man ser GM:s agerande som ett angrepp på arbetsrätten och att man misstänker att tävlingen kan vara ett sätt att avgöra vilka fabriker som får vara kvar framöver.
Vid de fem fabrikerna har man därför vägrat förhandla lokalt om de förändringar i löne- och anställningsvillkoren som ledningen kräver.
Först vill facken träffa ett europeiskt ramavtal där en garanti för att tävlingen inte resulterar i några nedläggningar eller tvingande uppsägningar ingår.
Men då de ännu inte fått träffa ledningen som inte heller svarat på kravet är frågan ännu inte avgjord.
Samtidigt är nu de anställdas representanter och Europafacket engagerade för en nedläggningshotad bilfabrik i Portugal, där drygt tusen GM-anställda riskerar förlora jobbet.
I dag inleddes en strejk vid fabriken som kommer att utvidgas enligt ett meddelande från GM:s europeiska företagsråd.
Att biljätten samtidigt beslutat etablera sig i St Petersburg och Warszawa är något som oroar och irriterar.
- Vi kämpar nu gemensamt för att undvika nedläggningar och behålla de fabriker som vi har i Västeuropa i den omstrukturering som sker, säger Lars R Johansson, Sifklubbens ordförande på Saab Automobile i Trollhättan.
- Samtidigt som man skär ner i Västeuropa så bygger man alltså upp i Östeuropa, trots den överkapacitet vi har. Nu vill vi ha besked om vilken långsiktig plan GM har.

ANITA TÄPP




Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.