Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Facklig oro för ny "tävling" i Trollhättan

GM Europa vill nu åter att tillverkning av framtida bilmodeller ska avgöras i en slags tävling mellan olika fabriker, hävdar facken på Saab i Trollhättan. <br />
Publicerad
- Det handlar om en förstudie som mycket väl kan bli en tävling om GM väljer det. Men det är det inte i nuläget, säger Sifs klubbordförande Lars Johansson.
Enligt ett gemensamt uttalande från de fackliga organisationerna vid Saab Automobile har GME informerat om att man nu vill se fem europeiska fabriker kvalificera sig till att tillverka de framtida produkter som ska byggas på den så kallade Deltaplattformen. I dag byggs exempelvis Opel Astra på den.
För att kvalificera sig ska fabrikerna bland annat visa att produktionen ska ske i treskift, att minst 15 procent av de anställda inte ska ha fast anställning, att övertidsersättning i princip inte ska förekomma och att man har full flexibilitet att kunna flytta raster.
Facken är irriterade på det de upplever vara ett angrepp på arbetsrätten och misstänker att GME på det här viset ordnar en slags tävling om vilka fabriker som får vara kvar framöver.
- Nu får det vara nog, säger Paul Åkerlund, IF Metalls ordförande på Saab i Trollhättan, till Dagens Arbete.
- Ständigt dessa attacker mot våra arbetsvillkor och mot arbetsrätten. Det vore bättre om GM ägnade mer kraft åt att ta fram bättre bilar och breddade produktprogrammet, fortsätter han.
Förutom Trollhättan berörs fabrikerna i Ellesmere Port i England, Gliwice i Polen, Bochum i Tyskland och Antwerpen i Belgien av kvalificeringen.
Facken har nu enligt det gemensamma uttalandet begärt ett möte med Europaledningen för att framföra att sådana här "tävlingar" inte leder verksamheten framåt.
Enligt Sifklubbens ordförande Lars Johansson har facken tidigare fått löfte om ett möte med ledningen i mitten av maj.
- Vi har ju inte diskuterat de kriterier man satt upp för kvalificeringen ännu. Men jag hoppas att det klarnar mer efter vårt möte, säger han.
Facken har också tagit kontakt med sina förbundsledningar och regeringen och har även täta kontakter med andra fackliga representanter inom GME.

ANITA TÄPP



Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Trafiklärare startade egen skola – avskedades

Trafikläraren gjorde som sina två kollegor och startade upp en trafikskola parallellt med sitt jobb. Men medan kollegorna fick vara kvar blev mannen avskedad.
Lina Björk Publicerad 12 november 2024, kl 13:14
hand pekar mot en maskin som mäter eco-driving
Trafikläraren startade upp en egen skola, men hade inga kunder. Han borde därför inte avskedats på grund av illojalitet, menar Unionen. Foto: TT/Henrik Montgomery

Under medarbetarsamtal med sin chef berättade mannen att han var intresserad av att starta egen verksamhet. Kollegor till honom hade gjort samma sak, gått ned i tid och arbetade nu som konsulter på trafikskolan. Strax efter mötet blev han avskedad med motiveringen att han agerat illojalt.

Trafikskolan han registrerat var vilande, han bedrev ingen verksamhet och hans arbetsgivare förlorade varken några kunder eller affärer på grund av honom. Han hade dessutom informerat sin chef om planerna. 

– Att enbart starta upp ett eget bolag utan att aktivt bedriva verksamheten är inte tillräckligt för att anse det vara illojalt mot arbetsgivaren. I begreppet ligger att det måste finnas en viss skada för arbetsgivaren och så är det inte i det här fallet, säger Filip Vujcic, förbundsjurist på Unionen och företräder medlemmen i Arbetsdomstolen. 

Förutom att arbetsgivaren inte lidit skada av trafiklärarens sidobolag, var uppsåtet inte att vilseleda sin arbetsgivare. Tvärtom var han transparent, enligt stämningsansökan.  

– Vår medlem har varit helt ärlig med sin arbetsgivare. De har fört en dialog om saken, vilket inte var konstigt med tanke på att flera kollegor har haft exakt samma upplägg. Att han blev avskedad kom som en överraskning.

Unionen stämmer nu arbetsgivaren på sammanlagt 150 000 kronor plus utebliven lön. 

* Kollega har bett trafikskolan i södra Sverige om en kommentar om tvisten. De svarar via mejl att de inte kommenterar pågående ärenden.