Enligt ett gemensamt uttalande från de fackliga organisationerna vid Saab Automobile har GME informerat om att man nu vill se fem europeiska fabriker kvalificera sig till att tillverka de framtida produkter som ska byggas på den så kallade Deltaplattformen. I dag byggs exempelvis Opel Astra på den.
För att kvalificera sig ska fabrikerna bland annat visa att produktionen ska ske i treskift, att minst 15 procent av de anställda inte ska ha fast anställning, att övertidsersättning i princip inte ska förekomma och att man har full flexibilitet att kunna flytta raster.
Facken är irriterade på det de upplever vara ett angrepp på arbetsrätten och misstänker att GME på det här viset ordnar en slags tävling om vilka fabriker som får vara kvar framöver.
- Nu får det vara nog, säger Paul Åkerlund, IF Metalls ordförande på Saab i Trollhättan, till Dagens Arbete.
- Ständigt dessa attacker mot våra arbetsvillkor och mot arbetsrätten. Det vore bättre om GM ägnade mer kraft åt att ta fram bättre bilar och breddade produktprogrammet, fortsätter han.
Förutom Trollhättan berörs fabrikerna i Ellesmere Port i England, Gliwice i Polen, Bochum i Tyskland och Antwerpen i Belgien av kvalificeringen.
Facken har nu enligt det gemensamma uttalandet begärt ett möte med Europaledningen för att framföra att sådana här "tävlingar" inte leder verksamheten framåt.
Enligt Sifklubbens ordförande Lars Johansson har facken tidigare fått löfte om ett möte med ledningen i mitten av maj.
- Vi har ju inte diskuterat de kriterier man satt upp för kvalificeringen ännu. Men jag hoppas att det klarnar mer efter vårt möte, säger han.
Facken har också tagit kontakt med sina förbundsledningar och regeringen och har även täta kontakter med andra fackliga representanter inom GME.
ANITA TÄPP