Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Arbetsgivare vägrar erkänna fel trots överenskommelse

Klubbordförande Jane Larsson vägrade kringgå turordningen och kontaktade de berörda medlemmarna. Sedan hon fått en varning och hotats med uppsägning stämde Sif arbetsgivaren i AD. Nu har en förlikning skett, men arbetsgivaren hävdar ännu att varningen var korrekt.<br />
Publicerad
Förra sommaren beslöt Anovo Nordic i Kristinehamn säga upp sex tjänstemän på grund av arbetsbrist. Jane Larsson och en kollega i klubbstyrelsen tog kontakt med medlemmarna för att få veta hur de ville att facket skulle agera, vilket de gjort flera gånger tidigare.
Men nu fick Jane Larsson ta emot en skriftlig erinran av platschefen där det stod att hon brutit mot sina skyldigheter enligt anställningsavtalet.
Hon hade gjort fel som informerat medlemmarna innan uppsägningarna var verkställda ansåg ledningen och hotade med uppsägning om hon inte ändrade sitt beteende eller upprepade "misskötsamheten".
Sif stämde Anovo Nordic i Arbetsdomstolen, AD, och krävde 300 000 kronor i skadestånd då man ansåg att företaget försökt få de förtroendevalda att avstå från sina fackliga uppdrag och försvårat det fackliga arbetet.
Nu har en förlikning träffats. Överenskommelsen innebär bland annat att bolaget tar tillbaka varningen. Men ledningen hävdar ännu att varningen var befogad medan Sif står fast vid sin uppfattning.
- Vad förlikningen innebär i övrigt är sekretessbelagt på arbetsgivarens begäran. Vi gick med på det eftersom vi ville försöka hitta tillbaka till en bra samtalston med arbetsgivaren, säger Jane Larsson.
Hade det inte varit bra att få en prövning i AD?
- Jo, det hade förmodligen varit nyttigt, för att statuera ett exempel. Men som förtroendevald hamnar man i ett jättedilemma. Ska man slåss för sakens skull eller försöka hitta en lösning som i alla fall är bättre för arbetsplatsen på kort sikt?
- Nu ansåg vi att den här lösningen var bättre, både för Sif och företaget, för att snabbt få till en bättre samtalston. I dag har vi en ny platschef och ledningen tycks ha ett genuint intresse av att vilja förbättra situationen.
Många andra har, liksom du, vittnat om ett allt hårdare klimat för de förtroendevalda och du är också ledamot i Sifs förbundsstyrelse. Har ni diskuterat vad ni ska göra åt problemet?
- Nej. Men personligen tror jag att vi borde diskutera det här inför den nya avtalsrörelsen. Den fackliga rörelsen bygger ju ursprungligen på en respekt från båda sidor och kanske måste vi börja om och försöka se till att det skrivs in en slags etisk kod i de nya avtalen.

ANITA TÄPP






Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.