Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Sif lovar att driva felaktiga uppsägningar till AD

Trycket på de anställda i IT-branschen är hårt nu. På ett tiotal företag säger man upp folk, ofta genom att peka ut dem man vill bli av med. På Sif reagerar man med ilska.
Publicerad
- Det är mycket märkligt att stora industriföretag som Telia och Ericsson klarar av att säga upp personal och samtidigt hålla sig till reglerna, men inte IT-bolagen, säger Åsa Erba-Stenhammar på Sifs förhandlingsenhet.
På WM-data har 300 personer kontaktats med förslag om viss ekonomisk kompensation mot att de inte bråkar om sina uppsägningar. På Dell har det drabbat 22 personer. På Telenor avslutades förra veckan de lokala förhandlingarna om uppsägning av 90 personer, utan hänsyn till turlistan.
- Det har smällt till i IT-branschen. När det ska sägas upp på grund av arbetsbrist ska man följa las som är baserad på trygghet och förutsägbarhet. I andra länder kan man göra hur man vill, men då får arbetsgivaren betala för det. Nu har arbetsgivarna hittat på en tredje väg där de kringgår lagen. Vi blir offsidade här. De fuskar, säger Åsa Erba-Stenhammar.
Trots att Sif försöker att ta kontakt tidigt med dem som berörs av uppsägningserbjudanden är det inte ofta man lyckas motivera dem att ta strid mot arbetsgivare.
- Man ska inte underskatta de psykologiska effekterna hos den som blir utsatt. Det som händer när man protesterar är att man blir inte bara oduglig, man blir en bråkstake också. Och vem vill vara kvar på en arbetsplats där ledningen har gjort klart att man inte är önskvärd?
Många väljer att skriva under de erbjudanden företagen har, och avsäger sig därmed rätten att driva saken vidare. För dem som inte gör det kan det bli fråga om omplacering eller uppsägning ändå. Och då lovar Sif att stämma företagen för brott mot las.
- Vi kommer att kräva höga skadestånd. Vi måste visa arbetsgivarna att det blir besvärligare och dyrare att inte följa las, säger Åsa Erba-Stenhammar.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.