Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Enklare säga upp arbetare än tjänstemän

Det nya omställningsavtalet på LO-sidan gör att uppsagda som tar emot stödet inte kan driva en process för brott mot turordningsreglerna. Arbetsgivarna skulle vilja ha samma system för tjänstemännen.
Publicerad
- Äntligen får vi jämställdhet mellan tjänstemän och arbetare på det här området, säger LO:s förhandlingschef Erland Olauson.
Omställningsavtalet innebär att LO-anslutna arbetare som sägs upp får individuellt anpassad hjälp för att hitta jobb eller lämplig utbildning. I det kan också ingå ekonomisk hjälp under utbildningsperioden. Dessutom kan den som sägs upp och är 40 år och har jobbat i minst 5 år få 25 000 kronor. Den som fyllt 50 år får 35 000 kronor. De pengarna får man oberoende av om man hittar ett nytt jobb eller inte.
För att få igenom avtalet har LO tvingats gå med på att den som tar emot omställningsstödet inte kan driva en rättslig process för att han blivit felaktigt uppsagd.
Erland Olauson tycker dock inte att det är någon större eftergift.
- Man har chans att driva uppsägningen ända fram till huvudförhandlingen i Arbetsdomstolen. Känner man att det inte går att vinna, kan man hoppa av och få omställningsstöd.
Även arbetsgivarna är nöjda med avtalet. Ett "smörjmedel i uppsägningsprocessen", kallade Karl Olof Stenqvist, vice vd på Teknikföretagen som lett förhandlingarna för Svenskt Näringslivs räkning, avtalet i Dagens Nyheter.
- Det blir en hjälp för arbetsgivaren att det finns ordentliga processer i samband med neddragningar, säger Stenqvist.
Enligt Stenqvist skulle Svenskt Näringsliv gärna se samma regel i tjänstemännens omställningsavtal.
Det finns flera skillnader jämfört med tjänstemännens avtal. Tjänstemän som blir uppsagda får inte ett fast belopp utan en avgångsersättning som fyller ut a-kassan så att den uppsagde får 70 procent av lönen under en viss tid. Dessutom kan tjänstemannen få löneutfyllnad om han får ett nytt jobb med lägre lön än sitt tidigare.
I likhet med tjänstemännens omställningsavtal blir kostnaden för arbetsgivarna 0,3 procent av lönesumman. Det är den lägsta nivån någonsin. Som mest har avgiften legat på 1,07 procent.

NIKLAS HALLSTEDT

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.