Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Ägarnas fruar fick deras jobb

Efter långa anställningar blev Monica Spångberg och Benita Lundgren uppsagda. I stället tog ägarnas fruar över deras arbetsuppgifter.
Publicerad
För drygt en vecka sedan fick de båda kvinnorna beskedet. De sades upp med omedelbar verkan på grund av arbetsbrist. Båda har jobbat närmare 30 år på Rydbergs motor i Kalmar.
- Vi hade aldrig kunnat drömma om något annat än att vi hade jobb fram till pensionen. Man vet inte om man ska skratta eller gråta, säger Monica Spångberg.
Lagen om anställningsskydd (las) ger ingen hjälp för anställda i sådana här fall, eftersom ägarna och deras familjer står utanför lagen.
- Det är Transportarbetsgivarna som har sytt ihop det här paketet. Det är ogenomträngligt för oss, säger Ingrid Jansson, ombudsman på Sif i Småland.
Ägarfamiljen tog över företaget för åtta månader sedan och gjorde då utfästelser att inga personalförändringar skulle ske. Men strax före jul var tonen annorlunda.
- Jag blev uppringd av en arbetsgivarrepresentant som undrade om en anställd på företaget var medlem i Sif. Det var personen inte och så var det bra med det.
Den 9:e februari blev hon kallad till förhandling om ny organisation och övertalighet. Ägarna hade tittat på framtiden och konstaterat att de har resurser i ett annat bolag, framför allt på den administrativa sidan.
- Det rörde tre befattningar på vårt område och två på Metallsidan, säger Ingrid Jansson.
Eftersom det var fem som skulle sägas upp krävs inte att företaget varslar i god tid till länsarbetsnämnden. I stället avhandlades mbl-förhandlingar och översyn av organisationen på en dag.
- Vi kallades ned efter lunch en måndag utan att ens ha hört talas om uppsägningar, säger Monica Spångberg.
Enligt Ingrid Jansson har Sif gått igenom allt för att hitta en annan lösning, men inte lyckats.
- Moraliskt och etiskt är det fruktansvärt, men ägarna har inte gjort något fel i lagens mening. I dag är las en tillgång för arbetsgivaren i första hand. Definitivt.
Monica Spångberg och Benita Lundgren har nu ett års arbetsfri uppsägningstid, men funderar på att driva det vidare civilt.
- Vi tycker att vi blivit orättvist behandlade. Vi har inte fått en tillstymmelse till hjälp från Sif. De säger att det inte är någon idé att driva det vidare, säger Monica Spångberg.
Ingrid Jansson bekräftar:
- Ingen önskar mer än jag att det inte såg ut så här. Men det finns inget lagrum att åberopa.

LINDA SVENSSON

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot fakturafrågor från kunder och samtidigt försöka sälja in tre nya abonnemang i varje samtal och mejl. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade alltid goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet, men chefen förklarade inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet.