Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Utsortering av konsulter kan vara mbl-brott

Sedan ledningen för Ki Consulting meddelat att man planerar att starta en ny enhet för de minst lönsamma konsulterna överväger nu facket att stämma arbetsgivaren för brott mot medbestämmandelagen, mbl.
Publicerad
- Vi anser att det handlar om en organisationsförändring och att arbetsgivaren därmed kan ha gjort sig skyldig till ett brott mot förhandlingsskyldigheten i mbl, säger Sifklubbens ordförande Bo Hasselmark.
Ledningen avslöjade sina planer i ett meddelande till personalen i måndags. Där framgår att ledningsgruppen beslutat starta ett projekt till vilket konsulter med låg eller ingen beläggning ska knytas. I förlängningen ska projektet resultera i en ny enhet.
Sifklubben misstänker att de som engageras i projektet får arbetsuppgifter som senare kan klassas som sidoverksamhet varpå enheten skiljs från bolaget. På så vis kan ledningen kringgå turordningsreglerna och göra sig av med oönskad personal.
- Vi har tidigare varit med om att man försökt göra sig av med anställda på ett ojuste sätt. Vid en övertalighetsförhandling slängde man fram en önskelista på dem man ville bli av med. Och det gick inte alls efter kompetens, det handlade exempelvis om äldre som man sa inte gick att omskola. Men vi visste att det kunde vara personer som inte gick så bra ihop med chefen, säger Bo Hasselmark.
Ledningen har nu förnekat att man har några planer på att kringgå turordningsreglerna eller att man brutit mot förhandlingsskyldigheten. Men facket är fortsatt skeptisk.
- Eftersom man tidigare lagt fram sådana här listor så är det klart vi är misstänksamma. Vi vägrar acceptera att man slänger ut folk med lång anställningstid.
Konsulterna på Ki Consulting var tidigare anställda av Telia. När den stora teleoperatören sålde sin IT- och telekomverksamheten till riskkapitalisten Industrikapital för ett par år sedan behöll Telia 49 procent av aktierna och fortsatte ta hjälp av konsulterna. Telia Sonera står i dag för 95 procent av deras uppdrag.
Nu är Ki Consulting i svår ekonomisk kris. En starkt bidragande orsak är att Telia Sonera sänkt priserna med upp till 30 procent. Det innebär att konsulterna i år får 120 miljoner kronor mindre betalt för samma tjänster som tidigare. Efter flera varsel har nu personalen minskats från 1200 till 800 anställda. Nyligen begärde ägarna, och då även Telia Sonera, att personalens löner ska sänkas med upp till tio procent för att bolaget ska överleva.
- Visst sitter vi i en rävsax. Men eftersom vi är så beroende av dom så ska vi inte heller reta upp dom för mycket, svarar Bo Hasselmark på frågan om vad han anser om Telia Soneras agerande.

ANITA TÄPP






Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.