Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

"Otillräckliga insatser för att bekämpa ohälsan"

Som väntat aviserar regeringen krafttag mot ohälsan i det budgetförslag för 2003 som presenterades i dag. Men facken tror inte åtgärderna räcker.
Publicerad
Kostnader för sjukskrivningar och förtidspensioner väntas uppgå till minst 111 miljarder kronor nästa år. Det är en sjättedel av statsbudgeten.
I den förra budgeten presenterade regeringen ett elvapunktsprogram mot ohälsan. Sedan dess har sjukskrivningarna fortsatt raka i höjden.
Regeringens mål är att sjukskrivningsdagarna ska halveras till 2008.
Några av de åtgärder man vill genomföra är:
- att sjuka ska få snabbare behandling genom att mer resurser tillförs
- att alla långtidssjukskrivna ska få en egen kontaktperson på försäkringskassan.
- att det förebyggande arbetsmiljöarbetet stärks genom att man tillför pengar till de regionala skyddsombuden och för utbildning av personal på företagshälsovården.
- att deltidssjukskrivning ska vara utgångspunkten vid sjukskrivning.
- att förtidspensionering ska tidsbegränsas till tre år. Efter det ska det, efter prövning, finnas möjlighet till en förlängning.
Regeringen poängterar att kampen mot ohälsan ska ske i samverkan med arbetsmarknadens parter. Man kommer senare att lägga fram förslag om ändrade regler så att arbetsgivarna, som det heter, "får starkare ekonomiska drivkrafter att ta ansvar för arbetsvillkoren och för förebyggande och rehabiliterande arbete. Man hoppas förslaget ska träda i kraft den första juli nästa år.
I dag la regeringen även fram ett lagförslag som innebär att arbetsgivare med mer än tio anställda ska redovisas medarbetarnas sjukfrånvaro i årsredovisningen. På det viset hoppas regeringen att arbetsgivares intresse för att vidta åtgärder ska öka.
TCO:s ordförande Sture Nordh anser att regeringens planerade åtgärder mot ohälsan är otillräckliga.
- Det krävs ett helhetsgrepp för att långsiktigt minska stressen och öka inflytandet för de anställda över sitt arbete och sin arbetstid. Det saknas i regeringens förslag, säger han i en kommentar.
Även Sifs förbundsekonom Lillemor Gladh är tveksam till budgetförslaget:
- Det är bra att man skärper tonen mot arbetsgivarna vad gäller rehabiliteringsansvaret. Men det är fel att man också skärper tonen mot de sjukskrivna då man bland annat vill att förtidspensioneringar ska omprövas efter tre år. Och det här med att man ska utgå från deltidssjukskrivningar vid sjukskrivningar är svårförståeligt.
- För övrigt så räcker inte de här insatserna för att stoppa utvecklingen. Man måste gå till roten med det onda och då kan regeringen inte göra så mycket. Det man måste jobba med är att arbetsmiljöarbetet tas mer seriöst på arbetsplatserna, säger Lillemor Gladh

ANITA TÄPP

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.