Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Fick inte tjänsten trots förtur

Trots att Bertil Sundin hade företrädesrätt av Grums kommun fick han inte tjänsten som turistbyråassistent. När Sif krävde skadestånd sa kommunen nej, nu övervägs rättslig prövning.
Publicerad
Under drygt ett halvår byggde Bertil Sundin upp turistbyråverksamheten i Grums. När projektanställningen löpte ut vid årsskiftet fick han intyg på sin företrädesrätt, trots att han inte arbetat så länge som lagen föreskriver.
När tjänsten som turistbyråassistent sedan annonserades ut sökte han den. Men kommunen valde en annan sökande.
- Först fick jag löfte om tjänsten. Men när ansökningstiden gått ut var jag inte längre aktuell. Jag ansågs inte vara kvalificerad, säger Bertil Sundin.
Bara några månader tidigare hade Bertil Sundin arbetat på turistbyrån.
- Den nya tjänsten är en något enklare tjänst, att bygga upp en verksamhet kräver större kvalifikationer än att vara assistent. Han hade fått ett utmärkt betyg och kommunen hade gett honom företrädesrätt, säger Bertil Nilsson, regionchef, Sif Värmland.
Han hävdar att företrädesrätten väger tungt.
- Bertil Sundin behöver inte jämföras med andra, eftersom han har företrädesrätt, säger Bertil Nilsson.
Sven Andersson, personalchef hos Grums kommun, har en annan uppfattning.
- Han fick av misstag erbjudandet om företrädesrätt. För att den ska gälla krävs tillräckliga kvalifikationer, det har han inte. Under sin tid på turistbyrån uppvisade han prov på dåligt omdöme, han är inte kompetent för tjänsten, säger Sven Andersson.
Sedan tolv år är Bertil Sundin aktiv oppositionspolitiker och företräder Grums Medborgarparti i en kommun där socialdemokraterna av tradition har en stark ställning.
- Jag nekas jobbet eftersom de inte vill ha in någon som tycker annorlunda. Grums kommun anställer bara partitrogna, säger Bertil Sundin.
Att det finns politiska skäl till att Bertil Sundin inte fick jobbet förnekas av kommunens personalchef Sven Andersson.
- Han hade samma politiska ställning i fjol när han hade tjänsten. Men det är hans sätt att sköta tjänsten som ligger till grund för tillsättningen. Vi har fått klagomål på att han har svårt att skilja på sin roll som politiker och tjänsteman, säger Sven Andersson.
Kommunalrådet Rune Strömberg (s) hävdar att Bertil Sundins politiska engagemang inte har någon betydelse.
- Vi jobbar inte på det sättet. Tillsättning av sådana här tjänster är inte uppe på politisk nivå, säger Rune Strömberg.
När Bertil Sundin inte fick tjänsten krävde Sif ett skadestånd på 40 000 kronor, för den ideella och ekonomiska skadan. Något som en majoritet i kommunstyrelsen avslog.
Ledamöterna från Centerpartiet och Moderaterna reserverade sig mot beslutet.
- Jag tycker att han hade rätt till den här tjänsten. Frågan är inflammerad, både personligt och partipolitiskt, säger Judith Kisch som representerar Moderaterna.
Nu övervägs om ärendet ska drivas vidare som civilmål i domstol.

CHRISTINA SWAHN



Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.