Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Lätt att lägga ned i Sverige

Myndigheterna har mindre inflytande över företagsnedläggningar i Sverige än i andra EU-länder. Det gör det både enklare och billigare att lägga ned företag i Sverige, det framkommer av en rapport från Arbetslivsinstitutet och Ams.
Publicerad
Rättsläget och arbetsgivarens ansvar skiljer mycket mellan Norden och andra EU-länder. De länder som granskas i rapporten är, förutom Sverige, Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Spanien, Storbritannien, Tyskland och Nederländerna.
- Att lägga ned ett företag i Kontinentaleuropa är krångligare och tar längre tid. Därför kostar det mer för det enskilda företaget, säger Niklas Bruun, professor på Arbetslivsinstitutet.
På kontinenten är myndigheternas inflytande större, i Nederländerna och Spanien krävs till exempel tillstånd för att lägga ned företag. Möjligheten finns att ogiltigförklara anledningen till nedläggningen och underkänna arbetsgivarens beslut. Tillvägagångssättet skiljer sig också åt.
- Förhandlingsordningen är olika vilket innebär att nedläggningen kan skjutas upp. Det finns möjlighet att förlänga uppsägningstiden, säger Niklas Bruun.
I Sverige utgår man från att beslutet om nedläggning är en angelägenhet för arbetsgivaren. Samtidigt har facket större inflytande över processen.
- Här finns olika mekanismer för kontroll som kan fungera som motkraft till företaget. Det ger möjlighet att diskutera konsekvenserna, säger Niklas Bruun.
I flera EU-länder sträcker sig arbetsgivarnas ansvar längre. Relativt stora avgångsvederlag regleras ofta i lag eller avtal. Detta kan dock vägas upp av att uppsägningstiderna i Norden är längre. I Sverige är också arbetslöshetsförsäkringen högre.
- Ett system med kollektiva försäkringar som i Norden är mer rättvist, säger Niklas Bruun.
Efter att ha studerat systemen i andra EU-länder kan han också se vad som kan förändras i Sverige.
- I Sverige tas omställningsplaner, exempelvis utbildningsprogram, fram när någon blivit arbetslös. I de kontinentaleuropeiska länderna sker det tidigare.


CHRISTINA SWAHN

Läs rapporten på Arbetslivinstitutets hemsida

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.