Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Besiktningsman blev av med körkort och jobb

En vårdslös färd i trafiken gjorde att besiktningsmannen blev av med körkortet. Utan det kunde han inte göra sitt jobb och blev uppsagd.
Lina Björk Publicerad
Ett körkort i en plånbok
En av besiktningsmannens arbetsuppgifter var att provköra bilar. Det kunde han inte efter att hans körkort blev återkallat. TT/Erik Simander

Besiktningsingenjören jobbade med att registrera och kontrollera importerade och ombyggda fordon. I oktober 2021 dömdes han för olovlig körning och vårdslöshet i trafiken, efter att han kört mot rött ljus och i hög fart passerat oskyddade vägarbetare. Han vägrade också att stanna på en polismans tecken. Färden avslutades på ett torg för fotgängare och mannen fick efter händelsen körkortet indraget i 30 månader. 

Kunde inte provköra bilar

Att inte ha något körkort blev ett bekymmer på jobbet då en av hans arbetsuppgifter var att provköra bilar. Han sjukskrev sig men sades sedan upp av bilbesiktningsföretaget på grund av personliga skäl. Unionen valde att stämma arbetsgivaren i domstol och menade att mannen haft rätt till sjuklön under sin sjukskrivning. Det ville inte företaget betala eftersom de hävdade att besiktningsmannen inte stått till förfogande för jobb, det fanns inga arbetsuppgifter som han kunnat utföra. Och nu har domstolen gett arbetsgivaren rätt. 

Arbetsdomstolen slår fast att besiktningsmannen inte kunde utföra några arbetsuppgifter för bolaget och att hans inkomstbortfall därför inte ska ersättas med sjuklön. Unionen tvingas därmed betala hela rättegångskostnaden på 150 000 kronor.  

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.