Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Uppsagd via sms – får 150 000 i skadestånd

En receptionist i södra Sverige blev uppsagd via sms. Nu får hon 150 000 kronor i skadestånd efter en dom i Arbetsdomstolen.
David Österberg Publicerad
Skylt i grå metall med fastsatta pappersark som visar dagens förhandlingar i Arbetsdomstolen.
En receptionist i södra Sverige blev uppsagd via sms. Nu får hon 150 000 kronor i skadestånd efter en dom i Arbetsdomstolen. Foto: Claudio Bresciani / TT.

Kollega har tidigare berättat om den uppsagda kvinnan. Hon jobbade som receptionist på en tandläkarmottagning i södra Sverige. Hon blev sjukskriven först en, sedan två månader. När hon meddelade sin chef att hennes sjukskrivning förlängts fick hon ett svar på sms: ”Sjukskriven till 2022-10-28?? Då vill du inte jobba längre Vi kan inte vara utan receptionist till slutet av oktober Jag säger upp dig från och med idag Tack.”

Brott mot las

Kvinnan kontaktade Unionen som kallade arbetsgivaren till förhandling. Under förhandlingen hävdade arbetsgivaren att sms:et varit ett skämt och att kvinnan var välkommen tillbaka. Men den förklaringen var en uppenbar efterhandskonstruktion, enligt Unionen. Förbundet stämde därför mottagningen i Arbetsdomstolen, AD, för brott mot lagen om anställningsskydd, las.

150 000 i skadestånd

Mottagningen svarade att den inte gjort något fel, men dök aldrig upp när AD kallade parterna till ett första sammanträde. Anledningen var att firmatecknaren var sjuk den dagen. Det saknar dock betydelse, enligt AD, eftersom mottagningen utsett ett ombud som hade rätt att företräda firmatecknaren.

AD går därför på Unionens linje och dömer arbetsgivaren genom en tredskodom (tvisten avgörs till kärandens fördel eftersom svaranden inte kommit till förhandling). Kvinnan får 150 000 kronor i skadestånd. Mottagningen ska också betala Unionens rättegångskostnader på drygt 50 000 kronor.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.