Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Bröt mot lagen - Klarna måste betala miljonbelopp

1,1 miljon. Så stor blir sanktionsavgiften för Klarna efter att företaget brutit mot arbetstidslagen, enligt ett beslut från Arbetsmiljöverket.
Ola Rennstam Publicerad
Till vänster fasaden till Arbetsmiljöverket. Till höger fasaden till Klarna.
Arbetsmiljöverket slår fast att Klarna brutit mot arbetstidslagen och måste betala över en miljon kronor. Foto: Naina Helén Jåma/TT och Claudio Bresciani/TT.

Den 8 september i fjol inspekterade Arbetsmiljöverket hur det stod till med arbetsmiljön på Klarnas huvudkontor i Stockholm. Vid inspektionen framkom det bland annat att det förekommit beredskapstid och att medarbetare vid tillfällen arbetar natt. Det är inte tillåtet att arbeta natt i Sverige utan att ha kollektivavtal som medger undantag, eller en dispens från Arbetsmiljöverket, vilket banken inte hade.

Klarna måste betala nästan 1,1 miljon

Nu har Arbetsmiljöverket kommit med sitt beslut i ärendet. Myndigheten slår fast att Klarna brutit mot arbetstidslagen under perioden 7 september 2021 till den 7 september 2022. Vidare konstaterar man att den verksamhet som Klarna bedriver inte är av den karaktär att man får göra en avvikelse från nattarbetsförbudet. Därför beslutar Arbetsmiljöverket nu om en sanktionsavgift på 1 094 471 kronor.

Björn Larm
Björn Larm

Björn Larm, gruppchef vid Unionen Stockholm, konstaterar att sanktionsavgiften är en av de högsta han hört talas om. Allvaret och att de inte åtgärdat det i tid.

- Det är ett väldigt högt belopp. Jag tror att det beror på att Arbetsmiljöverket bedömt det här som en allvarlig sak samt att företaget har haft lång tid på sig – och inte gjort någonting. Om man lyssnar på Arbetsmiljöverket och visar god vilja att åtgärda problemen så händer inte det här, säger han.

Unionen välkomnar att Arbetsmiljöverket gör inspektioner inom techbranschen. Förbundet hoppas att myndighetens beslut om sanktionsavgift kommer att leda till faktiska förändringar för medlemmarna.

- Många techbolag underskattar allvaret i arbetsmiljöfrågorna och ser sig som lite speciella. Men jag upplever att de alltmer börjar förstå att de här reglerna finns av en anledning och att de gäller även för dem, säger Björn Larm.

Ser ni beslutet som en seger?

- Det är ingen seger att en arbetsgivare får smäll på fingrarna, men om de däremot löser arbetsmiljöproblemen då blir det en seger.

Klarna har nu till och med den 15 maj på sig att svara om man bestrider sanktionsavgiften eller godtar den.
– Att låta arbetstagare arbeta natt är aldrig bra, det är påverkar hälsan negativt. Storleken på vår sanktionsavgift beror på hur många som arbetat natt och hur länge de gjort det, sammanfattar Lennart Adèrn, jurist på Arbetsmiljöverket.

Arbetsmiljöverket: Kan bli förbud mot nattarbete

Men frågan tar inte slut här. Med anledning av bristerna som framkom vid inspektionen har Arbetsmiljöverket nyligen öppnat ytterligare ett ärende som rör Klarna. Myndigheten har underrättat banken att man överväger ett förbud mot nattarbetet mellan midnatt och klockan 05, och inväntar nu ett yttrande från Klarna i frågan.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Kolla! En berg- och dalbana – på kontoret

Från pojkdröm till verklighet. På reklambyrån The Great Exhibition har medarbetarna skapat en fullskalig berg- och dalbana – genom kontoret. Arbetet med åkattraktionen har förbättrat sammanhållning, arbetsglädje och kreativitet.
Ola Rennstam Publicerad 13 december 2024, kl 06:01
Berg- och dalbana på kontoret till vänster. Till höger ägaren Petter Kukacka.
Kreativ arbetsmiljö. The Great Exhibition har skapat världens första berg- och dalbana på ett kontor. Den 60 meter långa banan ger både pirr i magen och ökad arbetsglädje, menar ägaren Petter Kukacka. Foto: Anders G. Warne.

Att reklambyråer och andra kreativa verksamheter gärna etablerar sig i gamla fabrikslokaler med högt i tak och stora fönsterpartier är inte så ovanligt. Men att de bygger upp en 60 meter lång berg- och dalbana – som passerar över mötesrum och genom personalmatsalen – är inte riktigt lika vanligt. Faktum är att åkattraktionen på The Great Exhibitions kontor är den första i sitt slag i världen. Idén har bolagets ägare Petter Kukacka haft sedan han var barn.

– Jag har alltid varit intresserad av berg- och dalbanor och allt som går på räls. Redan i våra tidigare lokaler hade vi lösa tankar på en mindre variant men det föll på grund av den låga takhöjden, här har vi nästan fem meter i tak, berättar han.

Komplicerat och dyrt

Det är ett år sedan som företaget flyttade till den tusen kvadratmeter stora lokalen i Liljeholmen och Petter Kukacka kunde börja förverkliga sin dröm. Han understryker att arbetet har varit ett teamwork från första början och engagemanget från medarbetarna helt enormt.

– Jag är nog den som jobbat minst med det här. Vi har tagit hjälp av massor av människor, men vi har ritat och projekterat allt själva, säger han.

 

Att bygga en berg- och dalbana är dock inget man gör på en förmiddag. Tvärtom skulle det visa sig vara riktigt komplicerat – och dyrt. Efter att ha gjort en första skiss kontaktade The Great Exhibition en expert i USA vars synpunkter kring säkerheten ledde till nya insikter. En broingenjör i Sverige räknade på hållfasthet, dimensionering av stålkonstruktionen och gjorde ritningar. Men när byrån började begära in prisförslag fick man en riktig kalldusch.

– Vi fick offerter från specialister på berg- och dalbanor i Tyskland och USA på 25-30 miljoner kronor. Det var givetvis långt över vår budget, säger Petter Kukacka.

Byggdes av pariserhjulsfabrik i Kina

Många hade nog gett upp vid det här laget, men inte personalen på The Great Exhibition. En av Petters kompisar, som är baserad i Kina, hörde sig för hos olika fabriker i landet och fick kontakt med Kinas största tillverkare av pariserhjul. Priset kunde reklambyrån acceptera och det blev en affär – trots osäkerheten om kineserna verkligen förstått vad man ville ha.

– Det var en chansning för det var en väldigt otydlig deal och det uppstod en del språkförbistringar men allt har flutit på felfritt, säger Petter Kukacka.

Under slutet av processen besökte man fabriken i Kina för att säkerställa att de tillverkat det man beställt och säkerställa kvaliteten på svetsfogar och konstruktion.

Ger rejält pirr i magen

I slutet av juni kom den fyra ton tunga konstruktionen till Liljeholmen i en stor container. Strax därpå anlände ett par kinesiska experter som monterade berg- och dalbanan i kontorsmiljön. Berg- och dalbanans vagn konstruerade designstudion på egen hand och den 25:e oktober – efter ett års intensivt arbete – var det premiär. Till allas lättnad fungerade allt perfekt. Och det gör den även när Kollega får ta en provtur:

Åkturen börjar brant och långsamt, ackompanjerat av ett rejält oväsen. Banan löper därefter ovanpå mötesrum och kök innan vagnen störtdyker genom matsalen och det öppna kontorslandskapet. Det är över på mindre än en minut och bjuder på rejält pirr i magen. Dessutom tas ett foto som printas ut vid åkturens slut – precis som på vilken nöjespark som helst.

Berg- och dalbana på kontor.
Berg- och dalbanan tillverkades av en pariserhjulfabrik i Kina och skeppades till Sverige i början av sommaren. Foto: Ola Rennstam

Hur mycket används berg- och dalbanan dagligdags?
– Det är inte så att vi hoppar in och åker varje dag. Men den är så klart igång när vi har afterwork, och kunder och anställdas barn vill jättegärna komma hit och åka.

Vad har den betytt för arbetsplatsen? 
– Processen att skapa detta tillsammans har varit väldigt rolig och ett fantastiskt sätt att få den här arbetsplatsen att komma samman på ett annat vis än tidigare. Arbetet med att designa och driva projektet har tvingat oss att utmana oss själva. Det kan verka tramsigt men jobbar man kreativt är det viktigt att underhålla den ådran. Stoltheten är stor över att banan nu står här och att allt faktiskt fungerar.

– Inledningsvis hördes en del – fullt rimliga – invändningar från medarbetarna om varför vi skulle göra det här och det kom upp farhågor om att ljudet skulle störa. Det uppstod en spännande diskussion om vad en arbetsplats egentligen är och om hur mycket tid vi spenderar på jobbet.

Hur landade ni i namnet ”Frontal Lobe”?
– Frontalloben är den del av hjärnan som utvecklas sist och som gör att man blir rationell. Det är en anspelning på att man i vårt kreativa yrke kanske ska ta bort lite av sina rationella tankar då och då.

berg- och dalbanans vagn
Premiärturen på Great Exhibitions kontor i Liljeholmen ägde rum den 25 oktober - efter ett års intensivt arbete. Foto: Ola Rennstam

Fakta - The Great Exhibition

Designstudio/reklambyrå som drivs av Petter Kukacka sedan femton år tillbaka. Bolaget har ett tiotal anställda och producerar bland annat reklamfilm.

The Frontal Lobe: Berg- och dalbana, cirka 60 meter räls och når en topphastighet på 30 km/h. Banan löper runt reklambyråns kontor i Liljeholmen utanför Stockholm.