Hoppa till huvudinnehåll
Fackligt

”Bilda klubb är en fantastisk möjlighet”

Kabinklubben på Norwegian har fått en flygande start. I våras tecknade bolaget kollektivavtal med Unionen vilket gett personalen helt andra möjligheter att påverka.
Ola Rennstam Publicerad 19 december 2022, kl 14:00
Christian Pettersson och Susanna Kindblad på Arlanda flygplats. De är förtroendevalda i Unionenklubben
Christian Pettersson och Susanna Kindblad i Unionenklubben på Norwegian ägnar mycket fritid åt det fackliga arbetet. Foto: Åke Ericson

Under många år saknade det norska flygbolaget Norwegian egen kabinpersonal vid basen på Arlanda, i stället anlitades bemanningsbolag, först från Proffice Aviation och därefter OSM Aviation. Efter att det sistnämnda företaget gick i konkurs 2020 bestämde Norwegian sig för att samla kabinpersonalen i ett eget svenskt bolag. I dag jobbar drygt 170 personer på Arlandabasen.

– Jag tror att det i längden blev dyrt och omständligt att använda bemanningsföretag. Bara i Spanien var elva bemanningsföretag inblandade, säger Susanne Kindblad, ordförande i den nybildade Unionenklubben.

Hon och vice ordföranden Christian Pettersson erkänner villigt att de är helt gröna i fackliga sammanhang, men engagemanget går inte att ta miste på.

– Vi har gått in i det här med hull och hår, att bilda klubb är en fantastisk möjlighet att kunna påverka vår arbetsplats. Vi ägnar mycket fritid åt det fackliga arbetet och kan prata i timmar på kvällarna – det är svårt att få till under arbetstid när vi flyger på olika håll, säger Christian Pettersson.

Avtal för att locka personal

Under pandemin lämnade många flygbranschen för gott. Nu, när resandet tagit fart igen, skriker bolagen efter erfaren personal. I våras valde Norwegian att teckna kollektivavtal med Unionen – ett sätt att bli mer attraktiv som arbetsgivare.

– Det går ekonomiskt bra för bolaget. Det är nu man har chans att investera i personalen, säger Christian Pettersson.

– Avtalet kommer att bli en stor skillnad för oss i form av bättre pensionsvillkor, försäkringar och möjlighet att påverka, säger Susanne Kindblad.

En dag i månaden är klubbstyrelsen på huvudkontoret i Oslo, där de träffar representanter från HR.

– Vi och arbetsgivaren kan ha olika åsikter, men de är i stora delar tillmötesgående. När vi påpekat att scheman varit felplanerade har de ändrat sig, säger Susanne Kindblad.

"Saknade vårt teamwork ombord"

En annan fördel är att kommunikationsvägarna har blivit rakare jämfört med när de var anställda i bemanningsbolag.

– Om man tog upp ett problem kunde cheferna svara: ”Det där får du ta med din arbetsgivare”. Nu kan vi gå direkt till rätt person, säger Christian Pettersson.

Susanne Kindblad har arbetat i flygbranschen sedan mitten av 80-talet. Under pandemin var hon permitterad och jobbade på möbelvaruhuset Mio, men längtade tillbaka till kollegorna i kabinen.

– Det kändes fantastiskt att få komma tillbaka som direktanställd i Norwegian. Jag saknade det otroliga teamwork vi har ombord, man blir formad av det.

Klubben driver bland annat frågan om rättvisare schemaläggning. I dag har en del medarbetare fasta scheman medan andra får reda på hur de ska jobba 14 dagar i förväg, vilket kan göra det svårt att planera sitt privatliv. Fasta scheman kräver dock mer personal, vilket kan blir en utmaning att lösa med tanke på personalbristen i branschen. Klubben fokuserar också på att rekrytera fler kollegor att gå med i Unionen.

– Det kan det vara svårt att nå dem eftersom vi aldrig är på samma plats. Dessutom kommer vi från 22 olika nationer och alla har inte samma tradition av att vara med i facket som här i Norden, säger Susanne Kindblad.

Norwegian: "Vi tror på kollektivavtal"

Norwegians ledning ser många fördelar med att det nu finns en fackklubb på plats för personalen på Arlandabasen.

– Vi tycker inte alltid lika men vi tror på konstruktiva relationer med facken och försöker lösa problem tillsammans. En klubb, och de olika forum vi nu har för diskussion, skapar en närmare relation mellan ledning och medarbetare, säger Dan Flynn, VP Crew Management.

De bemanningsföretag som Norwegian tidigare anlitat hade kollektivavtal med Unionen. När bolaget nu valt att ha all kabinpersonal i egen regi var det självklart att fortsätta på den inslagna vägen, enligt Dan Flynn.

– Vi tror på kollektivavtal och har det på alla våra baser. Vi vill att Norwegian ska vara en plats där folk stannar och gör karriär, en nyckel till det är att det finns bra villkor och möjlighet till balans i livet.

Ser ni några nackdelar med kollektivavtal?
– Det blir dyrare på kort sikt, avtalet kräver mer personal och mer betalt. Men i ett vidare perspektiv blir det lättare för oss att rekrytera, när man verkar på den nordiska marknaden förutsätter medarbetare att det finns bra villkor, säger Dan Flynn.

Norwegian

Unionenklubben på Norwegian Crew Resources Sweden bildades i maj 2022 och har 108 medlemmar. Totalt arbetar drygt 170 kabinanställda på Norwegians Arlandabas. Flygbolaget och Unionen tecknade kollektivavtal i våras.

Fackligt

Spelföretaget Avalanche ska teckna kollektivavtal

Avalanche Studios Group vill teckna kollektivavtal med Unionen. Love Arvidsson är ordförande i Unionenklubben på företaget:
– Kollektivavtalet ger de anställda den representation de saknat.
Elisabeth Brising Publicerad 29 april 2024, kl 06:04
The Hunter game Avalanche och Love Arvidsson
The Hunter är ett av spelföretaget Avalanche Studios Groups spel. Th Love Arvidsson är lokal klubbordförande för Unionen och nöjd med att arbetsgivaren nu vill teckna kollektivavtal. Foto: Avalanche Studio Group Press/Privat

Ni ska teckna kollektivavtal. Varför?

– Det fanns ett missnöje bland de anställda som var grundat i en brist på inflytande och transparens. Många kände att ledningen inte lyssnade på deras åsikter. Kollektivavtalet är vår lösning, det ger de anställda den representation de saknat.

Berätta om resan dit.

Love Arvidsson.
Love Arvidsson. Foto: Privat

– Vi började prata om att organisera oss år 2022 och bildade klubben för nästan exakt ett år sedan. Att vi ville ha kollektivavtal var prio ett från första dagen. Vårt fokus låg på att rekrytera medlemmar och skaffa ett bra underlag innan vi skickade in förhandlingsframställan. 

Hur har dialogen med arbetsgivaren varit?

– Den har överlag varit väldigt bra. Tonen på förhandlingsmötena har varit konstruktiv och företaget har varit väldigt transparent. Mycket av samtalen har kretsat kring oro från ledningen. Man har varit rädd att ett kollektivavtal kan sakta ner verksamheten och försvåra. Genom att visa exempel på hur facket kan integreras i processerna kunde vi lätta oron.

Avalanche Studios Group
Spelutvecklarföretaget Avalanche Studios Group har aviserat att de avser att teckna kollektivavtal med Unionen och Sveriges Ingenjörer för sina anställda i Sverige. 

Företagets vd Stefanía Guðrún Halldórsdóttir kommenterar överenskommelsen i ett officielt uttalande:  

“Over the past years, we’ve taken significant steps toward making Avalanche one of the best workplaces in the games industry. Our inclusive, warm, and welcoming culture, sound work-life balance, profit sharing, and parental leave policy – just to name a few – are a testament to that. These are all things that set us apart and allow us to focus on making great games. We hope that signing a CBA will be yet another step in that same direction.”

Överenskommelsen har även uppmärksammats på spelnyhetssajten IGN Nordic.