Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Fråga mentorn: Sambon i fängelse – ska jag berätta?

Var går gränsen mellan det privata och personliga när man är chef? Psykologen Alexandra Thomas, en av Chef & Karriärs mentorer, reder ut.
Publicerad
Kvinnlig chef ser orolig ut, tänker på sin sambo som sitter i fängelse.
Chefen ställs inför stora utmaningar när sambon sitter i fängelse. Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Som chef har jag lärt mig att man inte ska tynga medarbetarna med sina privata problem, det kan ses som oprofessionellt och de blir sällan hjälpta i arbetet av sådan information. Samtidigt är min ledarskapsfilosofi att skapa tillit genom att ha en öppen och personlig dialog. Jag ser gärna att mina medarbetare delger mig privata saker för att jag ska kunna stötta dem i deras arbete.

Nu har det inträffat en sak i mitt privatliv som påverkar mig och mitt arbete i högsta grad: Min sambo har dömts till 1,5 års fängelse. Jag kommer att vara ensam med små barn och dessutom kommer det självklart bli en påfrestning för äktenskapet. Det vore skönt att få förståelse för min situation och inte behöva hålla det inombords. Samtidigt är det genant och jag vill egentligen inte att någon ska veta. Jag är också rädd att gruppen ska tappa respekten för mig.
Så – ska jag ta till en vit lögn eller berätta hur det ligger till? Tacksam för råd kring var gränsen mellan det privata och personliga går som chef!

 

Alexandra Thomas

SVAR: Autentiskt ledarskap är något som ofta diskuteras. Det innebär förenklat att du visar medarbetare och kollegor vem du är och vad du värderingsmässigt står för. En vanlig princip för ledarskap är att vara personlig utan att bli privat. Att vara personlig är inte likställt med att dela allt som pågår i livet. I stället handlar det om att visa att du är en människa som, precis som alla andra, upplever med- och motgångar.

Större livshändelser kan med fördel delas med nära medarbetare och kollegor – även om de är av privat karaktär. Din situation är så pass allvarlig och avgörande att den kommer påverka ditt professionella liv och privatliv under lång tid. Kanske blir du mer känslig, stressad och ofokuserad? Du kommer förmodligen 
behöva ta ett större ansvar för barn och hushåll än tidigare och det är bra om medarbetarna känner till detta och varför både du och din situation har förändrats.

Att dela svåra situationer – det handlar inte om att avslöja känsliga detaljer – är att göra sig sårbar. När en ledare visar sig mänsklig skapas ofta öppenhet och tillit. Att undanhålla en svår livssituation kan ge upphov till relationella och kommunikativa svårigheter. Kanske kommer händelsen ut på annat sätt, vilket kan bidra till tillitsproblem och misstänksamhet. Då är det bättre att du själv äger och kommunicerar din situation.

ALEXANDRA THOMAS

GÖR: Psykolog, författare och specialist i organisationspsykologi på Creative Compassion. Inspirationsföreläsare och skribent. Jobbar med ledarskap ochteamutveckling.

ÅLDER: 44 år.

KARRIÄR: Facilitator, mentor och manusförfattare.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: Anställd vägrar acceptera ny roll

Hur ska man agera som chef om en medarbetare om en medarbetare sätter sig på tvären och vägrar att acceptera ny roll? Chef & Karriärs mentor Charlotta Wikström ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 16 december 2025, kl 13:01
Medarbetare ser skeptisk ut när chef ger nya arbetsuppgifter.
Hur kommer man vidare om en anställd inte vill acceptera arbetsuppgifter som innebär lägre status än de tidigare? Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Företaget jag jobbar på har genomfört ännu en omorganisation. För den avdelning som jag är chef för har det inneburit en del förändringar av arbetssätt och roller, på grund av att vi har blivit färre personer. Några medarbetare har delvis fått andra uppgifter och en av dem har haft svårt att acceptera detta.

Vi har haft långa samtal där jag förklarat vad förändringen innebär. Jag anar att hon inte gillar den nya rollen – som innebär viss telefonförsäljning, en uppgift med lägre status än tidigare roll. Men det säger hon inte rakt ut, i stället fortsätter hon att be om mer fakta kring vad som ska ändras. Var går gränsen för hur mycket jag måste förklara? Hur komma vidare?
 

SVAR: En intressant fråga som jag tror många chefer känner igen. Organisation är en färskvara och måste anpassas till vår ständigt förändrade omvärld. Vad jag förstår har du tydligt klargjort syftet med förändringen och det tål att upprepas. Medarbetaren måste lyfta blicken och förstå att detta inte handlar om henne specifikt utan om företagets framgång, som alla ska bidra till.

Jag är övertygad om att du har rätt i att hon känner sig nedvärderad i sina nya arbetsuppgifter. Därför behöver du nu bekräfta henne och att hon är kompetent, viktig för företaget och att du stödjer henne. Att ni får lösa det här tillsammans.

STEG 1. Byt fokus, från fakta till hur hon känner, i nästa samtal. Inled med att säga att hon har fått all relevant fakta och att du vet att hon är kompetent. Slå fast att förändringen är här för att stanna och att både hon och du måste acceptera det. Konstatera att telefonförsäljning är en viktig arbetsuppgift i hennes roll. Du tror att hennes problem och stora utmaning inte är brist på fakta utan snarare känslan av att bli nedvärderad, att det inte är lika ”fint” att jobba med telefonförsäljning. Men att man kan se det precis tvärt om – att detta jobb har blivit viktigare.

STEG 2. Fråga om din analys stämmer. Ge henne tid att svara och reflektera men håll kvar samtalet om hur hon känner. Låt dig inte luras in i ”faktaträsket” igen. Kom ihåg att det är du som styr diskussionen. Fråga henne vad det är som känns svårt, tråkigt eller nedvärderande och vad som skulle behövas för att hon ska känna annorlunda.

STEG 3. Försök att avrunda samtalet positivt, men var tydlig med att både du och hon måste acceptera faktum. Föreslå som ett första steg att hon jobbar i den nya rollen ett par månader och att ni sedan gör en utvärdering. Och att du självklart finns som stöd om hon behöver.

CHARLOTTA WIKSTRÖM

GÖR: Senior advisor på Stardust Consulting.

ÅLDER: 67.

KÄND FÖR: Har skrivit bästsäljaren Vinnande mentorskap – en praktisk handbok.

KARRIÄR: Civilekonom DIHR, 15 år inom SAS-koncernen. Har jobbat på Telia, Comhem och Stockholmsbörsen, samt som HR-direktör på Eniro.