Medan flertalet anställda hos lastbilstillverkaren Scania var permitterade på 60 procent i våras, fortsatte en liten grupp tjänstemän att knoga på med sina vanliga arbetsuppgifter på heltid. Men i stället för att hitta smidiga sätt att snabbt få hem lastbilsdelar, så jobbade de intensivt med att hitta vägar för andningsskydd och annan nödvändig skyddsutrustning att nå fram till sjukhusen i Stockholm.
Ett par kollegor från inköpsavdelningen tog kontakt med Karolinska sjukhuset i mitten av mars och erbjöd hjälp att upprätta både inköps- och logistikkedjor, berättar Tobias Rydin, Nordenansvarig för Scanias logistikflöden.
– Det känns bra att företaget kan bidra och visa samhällsengagemang. Alla inblandade har varit fullt peppade på att jobba frivilligt och vi hade kunnat få hur många som helst att ställa upp, men fler blir inte nödvändigtvis bättre.
Ett tiotal nogsamt utvalda logistiker från Scania och ungefär lika många inköpare räckte gott, resonerade man. Scaniagänget installerade sig tillsammans med sina nyblivna landstingskollegor i ett kommandocenter på Karolinska. Samlokaliseringen med alla kompetenser i ett och samma rum, var en förutsättning för att man skulle kunna fatta snabba beslut och lyckas i uppsåtet att få hem skyddsutrustning, menar Tobias Rydin.
– Vi är vana att fatta snabba beslut och i våras gick det omöjligt att vänta med beslut. Man måste köpa och betala direkt för att försäkra sig om varor och transporter, säger Tobias Rydin.
Logistikingenjören Filip Eriksson var inte sen att hoppa på möjligheten att hjälpa sjukvården. Han såg det som en chans att lära sig något nytt förutom att det skulle vara skönt att ha något att göra i stället för att sitta hemma och rulla tummarna under permitteringen.
– Det har varit väldigt lärorikt – det är en helt ny bransch som jag inte visste något om alls innan. Jag hade till exempel ingen erfarenhet av flygfrakt tidigare, och under den stressigaste tiden var vårt fokus att få hem grejer så fort som möjligt, så det blev mycket flyg, säger han.
Särskilt den första månaden i kommandocentret var stressig.
– Det kan vara stressigt på Scania också, men det är en helt annan slags stress. Där handlar det om att en monteringslinje stannar någon timme, men skulle det bli stopp i leverenskedjan här, står kanske liv på spel, säger Filip Eriksson.
När en stor del av Scanias personal återgick till arbete i slutet av april, stannade logistikerna kvar på Karolinska.
– Det finns inget slutdatum. Vi är fullt dedikerade på att hjälpa till fullt ut så länge som det behövs, säger Tobias Rydin.
Däremot är ingen av dem intresserade att stanna för gott:
– Nja, jag tror inte jag kommer att byta jobb. Jag är nog lite för rastlös och tror jag skulle få problem med tempot, säger Tobias Rydin.
Fotnot: Sedan artikeln skrevs har Scania flaggat för omfattande personalnedskärningar. Enligt Tobias Rydin kommer logistikernas åtagande på Karolinska inte att påverkas av de planerade neddragningarna i Södertälje utan kommer att fullföljas helt enligt plan.