Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Så undviker du att smitta kollegorna

Sitt inte och snora och snörvla på jobbet! Du smittar andra. Sex av tio går tillbaka till arbetet alldeles för tidigt och fastän de inte är helt kuranta, visar en ny undersökning.
Johanna Rovira Publicerad
 Aleksandr/Colurbox
Tänk på dina kollegor, håll dig hemma så länge du är sjuk. Aleksandr/Colurbox

Även om vi håller tummarna för att coronaviruset aldrig kommer hit, finns det andra sjukdomar som redan nu härjar på våra arbetsplatser. Kontorslandskapen är en grogrund för allehanda otäcka virus, i synnerhet på så kallade aktivitetsbaserade kontor där man inte vet vilka partiklar kollegorna lämnat efter sig på tangentbord och musmattor.

För att inte tala om kollektivtrafiken som är en veritabel utopi för förkylningsvirus och andra smittor.  

Läs mer: Varning för vidriga virus 

Enligt en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av ett apotek, så trotsar 60 procent av alla snörvlande och virusinfekterade rådet att stanna hemma tills de är helt friska. Detta trots att mer än hälften av de som svarade i undersökningen erkänner att de stört sig på sina kollegor som kommit sjuka till jobbet, enligt tidningen Arbetsliv.

Så länge man behöver äta huvudvärkstabletter för att stå upprätt och snorta näsdroppar för att kunna andas, bör man hålla sig borta från arbetsplatsen. Har du kollegor med nedsatt immunförsvar är det extra viktigt att visa hänsyn och stanna hemma tills du är helt symptomfri.

Men det kan också vara bra att känna till att alla som nyser och hostar inte nödvändigtvis smittar. Den milda vintern har exempelvis medfört att pollenallergiker har fått det tufft redan, så ge ingen onda ögat bara för att de nyser.

Så länge de nyser i armvecket vill säga.

Läs mer: Så orkar du jobba under pollensäsongen

Undvik att smitta andra:

  • Stanna hemma tills du är frisk.
  • Jobba hemifrån om du har möjlighet.
  • Nys och hosta i armvecket.
  • Tvätta händerna länge med tvål – lika länge som det tar att sjunga Blinka lilla stjärna.
  • Sprita händerna.
  • Pilla inte i ögonen och självfallet inte i mun och näsa.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

”Kontoret blir mer som ett showroom”

Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, ser kontoret som en allt mindre viktig del av arbetslivet.
Publicerad 5 maj 2025, kl 11:00
Tillbaka till kontoret. Jimmy Rosén, vd, Angry Creative.
Seniora medarbetare kan jobba på distans, men yngre behöver kontor för att fungera optimalt, menar Jimmy Rosén på Angry Creative. Foto: Privat/Colourbox.

Kontoret har sin plats i det moderna arbetslivet, men det är mer en parentes än något ristat i sten. Det menar Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, som utvecklar e-handelslösningar för industribolag. Han jämför utvecklingen för kontor med vad som sker inom handel och köpcenter.

– Butikerna fungerar alltmer som showroom medan handeln flyttar online. Köpcenter har färre stora butiker och fler restauranger och krogar. Internet är den stora möjliggöraren där vi får större utbud, och vi möts fysiskt bara för det som inte kan upplevas via en skärm.

Behov av fysiskt kontor minimalt

På Angry Creative arbetar seniora konsulter med lång erfarenhet, vilket gör att behovet av ett fysiskt kontor är minimalt – åtminstone för dem.

– Våra anställda är extremt autonoma och skapar stort värde varje minut de arbetar. De rekryteras sällan lokalt, så vi satsar i stället på en digital kultur med humor och empati.

Men för juniora medarbetare ser det annorlunda ut. Att jobba hemifrån fungerar i teorin, men i praktiken blir det en mardröm, menar Jimmy Rosén.

– Juniorer fastnar lätt på enkla problem och behöver någon nära som kan hjälpa dem vidare. Ska de jobba på distans krävs schemalagda avstämningar varannan timme, då försvinner all produktivitet. Vi har mätdata som visar att de arbetar upp till åtta gånger långsammare om de inte får löpande coachning. På ett kontor är det enklare – och trevligare – att fånga upp om de är på väg åt fel håll.

Kontor viktigt för att samla team

På Angry Creative har man därför valt att standardisera och automatisera mer, vilket har minskat behovet av juniora medarbetare. Men inom digital marknadsföring, där AI driver utvecklingen framåt, fyller kontoret en viktig roll för att samla teamet.

– Där är allt nytt och förändras hela tiden. Det finns ingen som har tio års erfarenhet, så där är juniorernas energi avgörande. De seniora hänger ofta inte med i den snabba utvecklingen, men de kan stötta med struktur och strategiskt tänkande. I den miljön är kontoret lysande, säger Jimmy Rosén.

Enligt honom har kontoret blivit ett showroom – en plats för specifika behov snarare än en självklar mittpunkt i verksamheten.

– Det används främst för de yngre medarbetarna och representation, gärna med närhet till restauranger och after work. I dag går en mindre del av omsättningen till kontor och mer till att skapa digitala arbetsmiljöer med AI, automation och smarta system, säger han.