Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Unionen på SVT: "Onyanserad bild"

Anställda på SVT larmar om bristande arbetsmiljö och dåligt ledarskap. Även mobbning ska ha förekommit från ledningens sida. Unionens klubbordförande känner igen problemen men menar att bilden är onyanserad.
Lina Björk Publicerad
Claudio Bresciani/TT
Claudio Bresciani/TT

– Det vi känner till är att det förekommer problematik med arbetsmiljön och schemaläggningen på vissa avdelningar, säger Maria Nassikas, som är Unionens klubbordförande på SVT.

Förra veckan rapporterade fackförbundstidningen Journalisten om en ohållbar arbetsmiljö på Sveriges Television. Under de senaste åren har företaget gått igenom en omfattande omorganisation för att ställa om till digitala nyheter. Resurser flyttades och inslagen blev kortare och lättsammare. Nu riktas hård kritik mot både personalpolitik och SVT:s publicistiska idé. Anställda larmar också om mobbning från ledarskapet.

Maria Nassikas känner igen kritiken men säger att bilden är onyanserad.

– SVT är stort och visst har vi arbetsmiljöproblem på vissa avdelningar, och kanske främst på Nyheterna just nu. Vi har noll tolerans mot mobbning och jobbar konstant för att förbättra arbetsmiljön, säger Maria Nassikas.

Enligt Journalisten har de anställda inte fått gehör när de lyft sina bekymmer till ledningen.

– Vi har inte hört denna kritik från våra förtroendevalda, men det kan säkert finnas medarbetare som upplever detta. Vi tycker inte alltid lika som arbetsgivaren men det handlar mer om hur saker och ting ska göras än att de inte lyssnar på vad vi har att säga.

Vad facket och ledningen dock inte alltid är överens om är hur och när information ska nå de anställda.

– Det är ju alltid arbetsgivaren som ska informera om förändringar, men jag kan uppleva att man gärna lägger locket på och inte går ut med saker för att de tror att det ska skapa oro, men det skapar oro att inte berätta saker också, så det försöker vi att jobba med, säger Maria Nassikas.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Dålig arbetsmiljö: 1 av 3 har övervägt att byta jobb

Många har så dålig arbetsmiljö att de har funderat på att byta jobb. När anställda påpekar brister i arbetsmiljön händer ibland ingenting. Det visar en ny rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap.
Carolina Högling Publicerad 28 januari 2025, kl 11:28
Arbetsmiljöproblem. Till vänster en kvinna vid ett skrivbord med en bordsfläkt på, till höger märkpennor och hörselkåpor.
Arbetsmiljöproblem får anställda att överväga nya möjligheter: Tre av tio vill byta jobb. Det visar en rapport från Myndigheten för arbetsmiljökunskap. Fot: Leif R Jansson/TT/Claudio Bresciani/TT.

Drygt tre av tio har övervägt att byta arbetsplats på grund av sin arbetsmiljö. Av samma anledning har 29 procent övervägt att byta yrke. Den nyligen publicerade rapporten ”Sverige om arbetsmiljö” undersöker hur arbetstagare förhåller sig till arbetsmiljöfrågor.

–  Arbetsmiljö är avgörande för både individers hälsa och företags framgång. Vår rapport visar att det finns ett starkt engagemang, men också tydliga områden där vi kan förbättra kunskapen och hanteringen av arbetsmiljöfrågor, säger Sverre Lundqvist, processledare och kommunikatör på Myndigheten för arbetsmiljökunskap i ett pressmeddelande.

Viktigare för arbetstagaren än chefen

Undersökningen visar att 30 procent upplever att deras arbetsmiljö har en negativ effekt på hälsan. Majoriteten av de svarande tycker att arbetsmiljöfrågor ska uppmärksammas mer på arbetsplatsen. Det är dock betydligt fler arbetstagare än chefer som vill ha mer uppmärksamhet på arbetsmiljön.

Intresset för arbetsmiljöfrågor är stort och majoriteten anser sig ha goda kunskaper om dem. Samtidigt vill de flesta lära sig mer om arbetsmiljölagen och Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM). 

Det blir ingen skillnad

Trots goda kunskaper hos arbetstagare hur arbetsmiljön bör se ut, är det inte alltid att de upplevda bristerna kommer fram till arbetsgivaren, enligt rapporten. De flesta uppger att de alltid, eller oftast säger till när de ser brister i arbetsmiljön. Den vanligaste anledningen till att inte rapportera om problem på arbetsplatsen är att anställda upplever att det ändå inte blir någon skillnad.

Vad är Systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)?

SAM innebär att undersöka arbetsmiljön, vidta åtgärder för att minska eller ta bort risker, och utreda olyckor och ohälsa.