Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Avvikande anställda blir ofta utköpta

Anställda som inte passar in utesluts ofta på olika sätt från sina arbetsplatser. Det visar en ny avhandling i företagsekonomi.
Kamilla Kvarntorp Publicerad
Aleksandr/Colourbox
När avvikande anställda inte börjar prestera bättre eller förändrade sitt sociala beteende utesluts de ofta från arbetsplatsen. Aleksandr/Colourbox

Forskaren Kristina Sutter-Beime har intervjuat 50 chefer i olika branscher i både privat och offentlig verksamhet om vad som kännetecknar anställda som upplevs som besvärliga, och hur cheferna hanterar dessa personer. Hon har inte underlag för att uttala sig om hur vanligt det är att chefer tycker att en medarbetare inte passa in.

– Men det är nog vanligare än vad många tror. Alla chefer som jag pratade med hade erfarenhet av att hantera problematiska anställda, säger Kristina Sutter-Beime, som har fått Wallanderstipendiet på drygt 1,7 miljoner kronor för avhandlingen som presenterades våren 2018.

Hon har delat in anställda som ställer till med problem på arbetsplatsen i fyra kategorier. Personer som presterar för dåligt och därför inte är tillräckligt nyttiga för organisationen. Personer som inte fungerar i ett socialt samspel och skapar konflikter med kollegorna och chefen. Personer som bryter mot de regler eller den ordning som finns på arbetsplatsen. Det kan handla om att de inte följer order, går bakom ryggen på chefen eller stjäl från arbetsgivaren. Den fjärde kategorin är mer svårdefinierad, cheferna hade svårt att sätta ord på vad det var hos den avvikande personen som störde.

– Chefen hänvisade till att individens personliga egenskaper skapade dålig stämning i förhållande till kollegor och chefen. Personen kunde ha presterat väl och behövde inte ha brutit mot några regler, säger Kristina Sutter-Beime.

Gemensamt för de fyra problemkategorierna anställda är att chefen ofta utesluter dem från arbetsplatsen på olika sätt. När det gällde personer som inte presterade tillräckligt bra försökte chefen först hitta en lösning på problemet genom att göra handlingsplaner, målbeskrivningar och ha regelbunden återkoppling. För medarbetare som skapade sociala problem på arbetsplatsen försökte chefen också få till en beteendeförändring.

– Det var vanligt att en expert kallades in – en psykolog, en beteendevetare eller företagshälsovården – för att tvinga individen att förstå hur problematisk han eller hon uppfattades vara. Chefen tänkte att om personen bara förstår hur problematisk den är kommer den att kunna ändra sig. Men i de fall som jag har studerat förändrade personerna inte sitt beteende, säger Kristina Sutter-Beime.

När avvikande anställda inte började prestera bättre eller förändrade sitt sociala beteende efter chefens korrigeringsförsök uteslöts de från arbetsplatsen.

– Oftast köptes de ut från organisationen. Det finns också fall där individer isolerats genom att omplaceras.

I de fall där cheferna inte kunde knyta problemet till arbetet fingerade de ofta arbetsbrist för att göra sig av med en medarbetare. Medarbetare som bröt mot normer genom att till exempel inte följa order fick  också sällan en chans att förändra sitt beteende.

– Chefen upplevde ofta brottet eller avvikelsen som så pass grov att det inte gjordes något försök att korrigera beteendet. I stället blev det ett väldigt direkt avslut, ofta med argumentet – om du inte slutar nu gör vi en rättsprocess av det som har hänt. I de här fallen uppmanades de anställda att säga upp sig, de köptes inte ut.

En förklaring till att chefer utesluter avvikande anställda är att andra medarbetare och överordnade chefer räknar med att de ska lösa problemet.

– Anställda förväntas prestera och bete sig trevligt i gruppen. När de inte gör det har chefen ett tryck på sig att agera. Man pratar relativt sällan om hur individer som inte fungerar på en arbetsplats kan hanteras. Många chefer känner sig nog ganska ensamma i situationen, säger Kristina Sutter-Beime.

Utköpt?

Har du blivit utköpt från en tidigare arbetsplats? Hör av dig till Kollegas reporter Kamilla Kvarntorp.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Vårda din relation med chefen

Kollegor i all ära, men att vara på god fot med chefen är viktigare. Det kan höja arbetsglädjen och öka chansen till stöd, inflytande och avancemang.
Anette Jernström Publicerad 22 november 2024, kl 06:00
Chefen viktigare än kollegorna för trivsel på jobbet. Från vänster: glada medarbetare på kontor, ler och klappar händer.
Vill du trivas på jobbet? Satsa på relationen med chefen. En studie avslöjar att en god relation med chefen är avgörande för arbetsglädje och engagemang. Foto: Colourbox.

En av de mest avgörande trivselfaktorerna är de relationer vi har på arbetsplatsen. Och allra viktigast är relationen till chefen. Den är till och med ännu viktigare än den du har till dina arbetskamrater.

Det visar en studie från Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och Göteborgs universitet, som undersökt hur anställda påverkas av olika typer av relationer på arbetsplatsen.

– För att trivas på jobbet är det viktigt att bygga goda relationer med både chefen och kollegorna. Men om vi måste prioritera visar forskningen att relationen med chefen spelar en avgörande roll för vår arbetstillfredsställelse och vårt engagemang, säger Thomas Andersson, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde och en av forskarna bakom rapporten.

Har du en bra relation med din chef känner du dig ofta uppskattad, sedd och bekräftad. Du får vanligen också bättre stöd och kan få mer inflytande över ditt arbete, enligt studien.

– Det leder i sin tur till att du involverar dig mer, förklarar Thomas Andersson.

Forskningen bygger på data som samlats in från drygt 100 chefer och 550 medarbetare inom detaljhandeln. Men Thomas Andersson menar att resultatet sannolikt är detsamma inom andra branscher.

Sociala relationer är avgörande för vår fysiska och psykiska hälsa. Och för att stå pall när livet är prövande.

– Relationer har ett oerhört stort men osynligt värde. De är särskilt viktiga i tuffa tider med många förändringar. Vi måste också vara varsamma om våra relationer. De tar tid att bygga upp, förklarar han.

Ändå har vi en tendens att underskatta sociala relationer. Och det gäller i synnerhet kvaliteten på relationer mellan anställda och chefer, menar Thomas Andersson.

En bra chef ger tydliga instruktioner, men också stöd och erkännande för det arbete som utförs. Känslan av att vara uppskattad kan också bidra till mer motivation och trivsel.

Har du god kontakt med chefen kan det ge möjligheter till utveckling och avancemang. Chefer som känner sina medarbetare väl är mer benägna att investera i deras utveckling, enligt forskarna i rapporten.

– Chefen har stor påverkan på arbetsmiljön. En chef som är stöttande och rättvis kan skapa en positiv arbetsmiljö där alla känner sig trygga och värderade, säger Thomas Andersson.

Samtidigt poängterar han att en relation mellan två människor är bådas ansvar.

– Det är vanligt att medarbetarna kan ha ett lite passivt förhållningssätt och tycks mena att det är chefens ansvar att skapa relationer. Men det är något ömsesidigt och det är viktigt att båda engagerar sig. Chefen är ingen tankeläsare.

Få en bra relation med chefen - 4 tips

➧ Chefen bör ge tydliga instruktioner, stöd och uppmuntran.

➧ En relation är ett samarbete där båda parter har ett ansvar. Både du och chefen måste alltså engagera er.

➧ Försök att se chefens perspektiv. Hur tänker hen? Andra människor resonerar ofta inte som du – och det gäller även ledare.

➧ Utgå från att både du och din chef är intresserade av att er verksamhet fungerar väl.