Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Så hanterar du irriterande medarbetare

Irriterar du dig till vansinne på någon i den arbetsgrupp du är satt att leda? Så här hanterar du en irriterande medarbetare på bästa sätt.
Anita Täpp Publicerad
Colourbox
Blir du tokig på någon av dina medarbetare? Ta ett djupt andetag och gör så här! Colourbox

Visst kan du som chef frestas att skälla ut en medarbetare som du av någon anledning upplever irriterande. Men sådana känsloutbrott kan påverka hela arbetsgruppen.

Om du vill se till att alla jobbar så effektivt som möjligt, samtidigt som du själv mår bra, finns andra bra sätt att hantera irriterande medarbetare, tipsar den amerikanska arbetsplatskonsulten  Ilene Marcus om i sin bok ”Managing Annoying People”.

Här är några av hennes råd:

  • För att en irriterande medarbetare inte ska dränera dig på energi - ha bara korta möten med honom eller henne. Öva på att le och att sända ut positiva signaler.
     
  • Ha bara effektiva möten. Om medarbetaren vanligtvis tar för mycket tid i anspråk, exempelvis genom att diskutera detaljer och ställa frågor, sätt bestämt fokus på det ni ska diskutera på mötet. Ha en lugn och neutral inställning och var rak och tydlig.

Läs mer: Så blir dina möten effektiva

  • Sätt tydliga gränser vad gäller din relation till medarbetarna och håll fast vid dem. I annat fall kan medarbetarna glömma att du är chef.
     
  • Var uppmärksam på vilka signaler du sänder ut med ditt kroppsspråk . Tro inte att andra inte märker din frustration och stress. Försök i stället förmedla att du är öppen och engagerad.

Läs mer: Så funkar kroppsspråket

  • Var konsekvent i din ledarroll. Hur bra du lyckas som ledare och hur produktiv din arbetsgrupp är beror i hög grad på hur du agerar i olika situationer. Det gör att medarbetarna känner förtroende för dig och blir lyhörda för dina önskemål.
     
  • Var brutalt självkritisk när det gäller vad du gör som triggar i gång irritationen i arbetsgruppen.

Läs mer: 7 viktiga läxor för chefen

  • Var uppmärksam. Medarbetare kan säga att de är upptagna trots att de inte är särskilt produktiva. Peppa dina medarbetare genom att ge dem meningsfulla uppgifter och belöna produktiva insatser.

Läs mer: Så behåller du bra medarbetare

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: Anställd vägrar acceptera ny roll

Hur ska man agera som chef om en medarbetare om en medarbetare sätter sig på tvären och vägrar att acceptera ny roll? Chef & Karriärs mentor Charlotta Wikström ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 16 december 2025, kl 13:01
Medarbetare ser skeptisk ut när chef ger nya arbetsuppgifter.
Hur kommer man vidare om en anställd inte vill acceptera arbetsuppgifter som innebär lägre status än de tidigare? Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Företaget jag jobbar på har genomfört ännu en omorganisation. För den avdelning som jag är chef för har det inneburit en del förändringar av arbetssätt och roller, på grund av att vi har blivit färre personer. Några medarbetare har delvis fått andra uppgifter och en av dem har haft svårt att acceptera detta.

Vi har haft långa samtal där jag förklarat vad förändringen innebär. Jag anar att hon inte gillar den nya rollen – som innebär viss telefonförsäljning, en uppgift med lägre status än tidigare roll. Men det säger hon inte rakt ut, i stället fortsätter hon att be om mer fakta kring vad som ska ändras. Var går gränsen för hur mycket jag måste förklara? Hur komma vidare?
 

SVAR: En intressant fråga som jag tror många chefer känner igen. Organisation är en färskvara och måste anpassas till vår ständigt förändrade omvärld. Vad jag förstår har du tydligt klargjort syftet med förändringen och det tål att upprepas. Medarbetaren måste lyfta blicken och förstå att detta inte handlar om henne specifikt utan om företagets framgång, som alla ska bidra till.

Jag är övertygad om att du har rätt i att hon känner sig nedvärderad i sina nya arbetsuppgifter. Därför behöver du nu bekräfta henne och att hon är kompetent, viktig för företaget och att du stödjer henne. Att ni får lösa det här tillsammans.

STEG 1. Byt fokus, från fakta till hur hon känner, i nästa samtal. Inled med att säga att hon har fått all relevant fakta och att du vet att hon är kompetent. Slå fast att förändringen är här för att stanna och att både hon och du måste acceptera det. Konstatera att telefonförsäljning är en viktig arbetsuppgift i hennes roll. Du tror att hennes problem och stora utmaning inte är brist på fakta utan snarare känslan av att bli nedvärderad, att det inte är lika ”fint” att jobba med telefonförsäljning. Men att man kan se det precis tvärt om – att detta jobb har blivit viktigare.

STEG 2. Fråga om din analys stämmer. Ge henne tid att svara och reflektera men håll kvar samtalet om hur hon känner. Låt dig inte luras in i ”faktaträsket” igen. Kom ihåg att det är du som styr diskussionen. Fråga henne vad det är som känns svårt, tråkigt eller nedvärderande och vad som skulle behövas för att hon ska känna annorlunda.

STEG 3. Försök att avrunda samtalet positivt, men var tydlig med att både du och hon måste acceptera faktum. Föreslå som ett första steg att hon jobbar i den nya rollen ett par månader och att ni sedan gör en utvärdering. Och att du självklart finns som stöd om hon behöver.

CHARLOTTA WIKSTRÖM

GÖR: Senior advisor på Stardust Consulting.

ÅLDER: 67.

KÄND FÖR: Har skrivit bästsäljaren Vinnande mentorskap – en praktisk handbok.

KARRIÄR: Civilekonom DIHR, 15 år inom SAS-koncernen. Har jobbat på Telia, Comhem och Stockholmsbörsen, samt som HR-direktör på Eniro.