På Facebook, Twitter och LinkedIn håller vi vänner och bekanta uppdaterade om vårt privatliv, men det är snart lika vanligt att vi delar med oss information kopplat till vårt arbete, visar ny forskning från Stockholms universitet. Vi delar exempelvis gärna arbetsgivares inlägg om aktiviteter och kampanjer, liksom forskning och artiklar som på något sätt rör vårt jobb.
Rapporten fokuserar främst på idédrivna organisationer, en sektor där de anställda kan antas dela värderingar med sin arbetsgivare. Resultatet visar att statusar om jobbet är väldigt vanligt inom sektorn, men beteendet finns även på andra arbetsplatser. Entreprenören är exempelvis en aktör som är benägen att använda sitt sociala nätverk för att stärka det egna företagets mål.
Vad är det då som gör att vi delar med oss av vår arbetsgivares synpunkter och värderingar? Enligt avhandlingen är de mest pådrivande faktorerna arbetsgivare som direkt eller indirekt uppmanar anställda att dela information på sociala medier, och ett outtalat grupptryck från engagerade kollegor som är aktiva online.
För arbetsgivarens del är det nästan alltid positivt att anställda sprider information i sina personliga nätverk. Det skapar trovärdighet och bidrar till varumärkesbyggande. Och andra sidan sker mycket av interaktionen på sociala medier utanför arbetstid, vilket suddar ut gränsen för vad som är arbete och vad som är fritid. Det breddar också synen på vad som ingår i arbetet och vad som är personligt engagemang.