Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Chefer är sämst på engelska

Chefer och högre beslutsfattare tillhör dem som har lägst kunskap i engelska bland yrkesverksamma i Sverige. Det framgår av en ny rapport. Mellanchefen får dock bättre betyg.
Lina Björk Publicerad 18 november 2014, kl 11:31
Colourbox
Högsta chefen är oftast inte den som är bäst på andra språk. Colourbox

Yrken med globala marknader kräver att du kan göra dig förstådd på fler språk än svenska. Och det är vi ganska duktiga på enligt en ny rapport. Svenskarnas kunskaper i engelska rankas som tredje bäst i världen, tätt bakom Holland och Danmark.

Läs mer: Så undviker du pinsam engelska i mejlen

I företagen är språkkunskaperna generellt höga, oavsett bransch, men globalt sett finns de starkaste kunskaperna inom rådgivning, juridik, vetenskap, IT och ingenjörsyrken. I Sverige talar man bäst engelska inom detaljhandeln, mat- och dryckesbranchen, tobaksindustrin och inom juridiken. Förvånande nog finns det mer att önska inom turism och resor, samt IT-sektorn.

Kvinnor är något bättre än män på att göra sig förstådda. Även mellanchefer utmärker sig. De är betydligt bättre på engelska än både sina chefer och medarbetare.  En orsak tros vara att mellancheferna i stor utsträckning sköter de globala kontakterna.

Av de länder som ingår i rapporten hittas fyra nordiska länder i topp fem. Längst ned hamnar Saudiarabien, Algeriet och Costa Rica.

Läs mer: You were saying?

Fakta

Det är språkföretaget EF Education First som genomfört ett språktest under fyra perioder, mellan 2009 och 2013. Testet tar fram ett index för engelskkunskaper hos anställda och företag världen över.

Ledarskap

7 vägar till hjärnsmart ledarskap

Strukturerade arbetsdagar, pauser och ett psykologiskt tryggt arbetsklimat. Här är sju sätt att skapa en effektiv arbetsplats där medarbetarnas hjärnor trivs.
Publicerad 3 maj 2024, kl 06:04
Hjärnsmart. En kvinna håller upp en skylt med en tecknad hjärna på. Glad.
Med en hjärnsmart arbetsmiljö skapas förutsättningar för större kreativitet och mer välmående medarbetare. Foto: Colourbox.

Värna psykologisk trygghet i gruppen

Vi jobbar som bäst när vi känner oss trygga och sedda, i ett accepterande arbetsklimat. Ett sätt att uppnå det är att mjuka upp hur ni kommunicerar och ställer frågor. Som chef kan du börja veckomötet med en runda där alla får berätta om sina uppgifter i stället för att fråga om det är någon som behöver hjälp. Det visar att du förutsätter att alla ibland behöver ett bollplank.
 

Minska bruset

Ljudbrus och visuellt brus stör vår koncentration. Det kan vara kollegor som pratar om helgen eller någon som rör sig vid skrivbordet mittemot. Skapa arbetszoner anpassade för olika arbetsklimat, där medarbetarna kan välja mellan att jobba ostört eller i miljöer där man kan prata i grupp. Investera i särskilda bås för telefonsamtal och i headset av god kvalitet om avskildhet inte är möjlig på kontoret.
 

Utnyttja solljuset

Hjärnan är oftast som mest fokuserad på morgonen och förmiddagen. Börja dagen med uppgifterna som kräver mest fokus. Spara rutinmöten och mejlkorgen till eftermiddagen. Solljus gör oss produktiva så sitt gärna nära ett fönster och jobba. Uppmuntra medarbetarna att gå ut en sväng under lunchen.
 

Dela upp dagen efter uppgifter

Småjobbar du konstant utan att bli riktigt färdig? Hjälp hjärnan genom att gruppera uppgifter som kräver liknande fokus i olika sjok. Dela upp dagen i två timmar med mejlande och mötesbokning, två timmar fokuserat idéarbete och två timmar administrativt jobb. Eller använd pomodorometoden med fokuserat arbete i 25 minuter följt av 5 minuters paus. Till större projekt: avsätt hela dagar till en sak, ge dig och medarbetarna tid att kläcka de bästa idéerna och hinna tänka färdigt.
 

Skapa stunder utan pling

Mobilen och mejlaviseringar är stora fokustjuvar. Våra hjärnor älskar notiser, de ger oss dopaminkickar som gör det svårt att avstå frestelsen att kolla vad som plingade. Sätt gemensamma och tydliga riktlinjer för när och hur ni ska använda mobiler eller mejl på jobbet. Testa att ha några bestämda timmar där ni kollektivt loggar ut från mejlen och lägger undan telefonen för att lägga allt fokus på de mest koncentrationskrävande uppgifterna. Som chef är det viktigt att vara drivande och stöttande i detta – det kan vara svårt som medarbetare att själv bestämma om och när man ska låta mejlen vara.
 

Var ett föredöme

Det är viktigt att visa att även du som chef kan stressa ned och ta paus. Skapa en trygg social miljö genom att prata med dina kollegor och visa att du är intresserad av att lära känna dem. Boka in föreläsare som visar hur man stressar ned med hjälp av andning eller meditation.
 

Ta hjärnpauser med bra kvalitet

Hjärnan mår inte bra av att vara påslagen åtta timmar i sträck. Det gör oss mindre kreativa och fokuserade och ger sämre sorterings- och prioriteringsförmåga. Då och då behövs en hjärnpaus – utan stimuli för hjärnan. Det kan räcka med att bara sitta och glo i tomma intet en stund för att hjärnan ska få vila, eller att ta med kaffekoppen till ett fönster och titta ut. Flera regelbundna hjärnpauser kan läggas in under dagen. Det kan låta ineffektivt, men det är precis tvärtom!

Källa: Gabriella Ringvall, förändringsledare, arbetsplatsstrateg och föreläsare.

Text: Vera Viksten.