Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Chefer är sämst på engelska

Chefer och högre beslutsfattare tillhör dem som har lägst kunskap i engelska bland yrkesverksamma i Sverige. Det framgår av en ny rapport. Mellanchefen får dock bättre betyg.
Lina Björk Publicerad
Colourbox
Högsta chefen är oftast inte den som är bäst på andra språk. Colourbox

Yrken med globala marknader kräver att du kan göra dig förstådd på fler språk än svenska. Och det är vi ganska duktiga på enligt en ny rapport. Svenskarnas kunskaper i engelska rankas som tredje bäst i världen, tätt bakom Holland och Danmark.

Läs mer: Så undviker du pinsam engelska i mejlen

I företagen är språkkunskaperna generellt höga, oavsett bransch, men globalt sett finns de starkaste kunskaperna inom rådgivning, juridik, vetenskap, IT och ingenjörsyrken. I Sverige talar man bäst engelska inom detaljhandeln, mat- och dryckesbranchen, tobaksindustrin och inom juridiken. Förvånande nog finns det mer att önska inom turism och resor, samt IT-sektorn.

Kvinnor är något bättre än män på att göra sig förstådda. Även mellanchefer utmärker sig. De är betydligt bättre på engelska än både sina chefer och medarbetare.  En orsak tros vara att mellancheferna i stor utsträckning sköter de globala kontakterna.

Av de länder som ingår i rapporten hittas fyra nordiska länder i topp fem. Längst ned hamnar Saudiarabien, Algeriet och Costa Rica.

Läs mer: You were saying?

Fakta

Det är språkföretaget EF Education First som genomfört ett språktest under fyra perioder, mellan 2009 och 2013. Testet tar fram ett index för engelskkunskaper hos anställda och företag världen över.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

5 skäl att skippa medarbetarsamtalet

Som chef förväntas du ha medarbetarsamtal varje år. Men hur bra är de egentligen? Mindre bra om du frågar ledarskapsutvecklaren Charlotta Wikström som ger tips på hur du kan göra i stället.
Petra Rendik Publicerad 13 januari 2025, kl 06:01
En kvinna på medarbetarsamtal med tre chefer. Alla ler.
Skippa medarbetarsamtalet - ge feedback dagligen. Regelbunden återkoppling visar att du bryr dig om dina medarbetares utveckling. Satsa på att ge konstruktiv feedback tre gånger per dag för bästa resultat. Foto: Colourbox.

 

1 Feedback varje dag

Spara inte återkopplingen till medarbetarsamtalet. Ge den regelbundet, helst varje dag. Det visar att du bryr dig om dina medarbetares utveckling och framgångar. Bestäm att du ska ge konstruktiv feedback tre gånger per dag – det är svårt, men träning ger resultat.

2 Mål och verksamhetsplan

Ha alltid verksamhetsmålet som bas när du pratar med dina medarbetare om deras utveckling och behov. Vad har vi för mål och hur ska vi göra för att uppnå resultat? Se till att alla verkligen har koll på planen.

3 Använd rikmodellen

RIK står för Resultat, Insats och Kompetens. Använd modellen en gång i veckan, till exempel under teamets morgonmöte. Vad ska ni uppnå i veckan som kommer? Vad behöver ni för att lyckas och hur kan du som chef stötta? Har alla den kompetens som krävs för att nå målet?

4 Skaffa en kompis

Se till att det finns förutsättningar för alla i ditt team att internt ha en mentor eller “buddy“ att prata lite mer informellt med, som stöttar och inspirerar. Det stärker sammanhållningen i teamet och det är ju ofta då de bästa resultaten uppstår.

5 Bygg relationer

I slutändan handlar allt om tillit. För att medarbetarna ska utvecklas och trivas bör du jobba på relationen med dem. En närvarande, coachande chef skapar en psykologisk trygghet där medarbetarnas utveckling står i fokus, vilket leder till resultat.

Därför kan samtalen misslyckas

Problem hanteras inte i tid. Chefer tenderar ibland att skjuta upp viktiga och svåra diskussioner till utvecklingssamtalen i stället för att genast ta itu med det som skaver.

Planen hinner bli inaktuell. En utvecklingsplan som bestäms under ett medarbetarsamtal en gång om året hinner bli inaktuell. Man fokuserar mer på det som hänt i stället för att blicka framåt.

Det är tidskrävande. Mallar och formulär passar inte in på alla (förutom möjligtvis HR), men måste ändå fyllas i och rapporteras vidare.