Hoppa till huvudinnehåll
Arbetstid

Arbetstid - vad gäller?

Från stämpelklockor till flexibel arbetstid. Tjänstemännen kan arbeta var som helst och när som helst. Men vad räknas egentligen som arbetstid?
Lina Björk Publicerad 9 september 2014, kl 13:23
TT
Arbetstid, flextid, förtroendetid, övertid. Får du jobba hemifrån? Ta reda på vad som gäller på din arbetsplats. I det långa loppen tjänar både arbetstagare och arbetsgivare på att det finns klara regler, säger Margareta Holmberg, förbundsjurist på Unionen. TT

Arbetstidslagen är glasklar, men går att avtala bort, vilket man också gjort i många centrala överenskommelser för tjänstemän. Gränserna för när, var och hur du ska befinna dig på jobbet har blivit suddigare. Ett friare sätt att jobba tycker en del. Svårt att sätta gränser, anser andra.  

- När du börjar en ny anställning så är det viktigt att arbetsgivaren talar om vad som gäller. Om det exempelvis är okej att jobba hemifrån så kanske det finns förhållningsregler kring vad man förväntas göra och hur man ska redovisa sina arbetsuppgifter. I långa loppet tjänar både arbetsgivaren och arbetstagaren på att det finns klara regler, säger Margareta Holmberg, som är förbundsjurist på Unionen.

Utan förhållningsregler kan den fria arbetstiden ställa till det. I april stämde en medlem i Unionen sin arbetsgivare efter att ha blivit avskedad, då företaget tyckte att han skarvat med arbetstiden. En tjänsteman som var medlem i Vision blev avskedad efter att man upptäckt oklarheter i tidsredovisningssystemet.

- Tvister av det slaget är sällsynta. Om man vill vara säker på att allt går rätt till så kan man själv be om att få papper på vad som förväntas av en vid hemmajobb. Om arbetsgivaren inte ger några instruktioner, så får de svårt att hävda att man inte skött sitt jobb vid en tvist.

Men även om man sköter sina arbetstider så är det inte självklart vad man får och inte får göra under tiden man jobbar. Är det okej att surfa på Facebook? Kan man göra ett bankärende eller ringa privatsamtal?

- Det finns ingen lag som reglerar vad man ska göra under arbetstid. Har arbetsgivaren inte sagt någonting så kan man antas ha en större frihet, inom vissa ramar naturligtvis. Man får inte göra något olagligt eller bedriva verksamhet som skadar företaget, men det finns utrymme för att exempelvis skicka privat mejl eller surfa en stund på nätet. Det är ingenting du blir uppsagd för, säger Margareta Holmberg.  

- Skulle du däremot ha fått tydliga instruktioner om att det är förbjudet att surfa på arbetstid och du gör det i alla fall kan du få en varning om att du blir uppsagd om du fortsätter.

I framtiden tror Margareta Holmberg att regeln om att vara på arbetsplatsen åtta timmar per dag kommer att luckras upp.

- Tjänstemannayrket kräver nya överenskommelser. Men det medför också andra saker. Men man bör vara aktsam på arbetsmiljöproblematiken då många kommer att jobba alldeles för mycket.

Så säger Arbetstidslagen:

  • Lagen reglerar hur lång dygnsvila du ska ha och hur mycket övertid du får arbeta. Ordinarie arbetstid är högst 40 timmar per vecka. Den sammanlagda arbetstiden får vara högst 48 timmar per vecka i genomsnitt under fyra månader. Finns inte kollektivavtal på din arbetsplats så är det lagen som gäller.
     
  • Det går att avtala bort arbetstidslagen genom kollektivavtal, men man får aldrig träffa ett avtal som är sämre än arbetstidsdirektivet. Ordinarie arbetstid för en tjänsteman är alltså högst 40 timmar per vecka enligt de flesta kollektivavtal, men man kan också ha kortare veckor. Avtalet reglerar också ersättning för arbete utöver ordinarie arbetstid.

Arbetstid

Tänk på: 

  • I nästan alla Unionens kollektivavtal finns en gräns på 150 timmars övertid per kalenderår, med en begränsning på 48 timmars övertid under en fyraveckorsperiod.
  • Har du inte kollektivavtal på din arbetsplats sätter arbetstidslagen ett tak på 200 övertidstimmar under ett kalenderår och 50 timmar under en kalendermånad.
  • Chefen kan beordra övertid men har du sakliga skäl till att neka så kan du säga nej. Ofta räcker det med att hänvisa till privata angelägenheter.
  • Jobba inte över på eget initiativ. Chefen kan ge sitt godkännande efteråt, men är inte skyldig att göra det.

Avtalat bort övertidsersättningen?

  • Med en arbetstid som är svår att kontrollera kan man komma överrens med arbetsgivaren att avtala bort övertidsersättningen och istället få extra semesterdagar eller lön. Men tänk på risken för att mycket övertid kan leda till för liten återhämtning och i slutändan ohälsa, som varken kan kompenseras med mer semester eller lön.

När jobb och fritid går ihop:

  • Anteckna i en bok hur mycket av din fritid du lägger ned på jobb då du egentligen skulle vara ledig.
  • Tänk på att dina ambitioner att göra ett bra jobb kan vara en hälsofara. Stanna upp och känn efter.
  • Sätt upp tider då du inte svarar i telefon och på mejl.
  • Åker du på semester-lämna jobbmobilen hemma.

Unionen

Arbetstid

Därför ska du kolla Youtube på arbetstid

Vi lägger minst en timme om dagen på att inte jobba – när vi är på jobbet. Det ska arbetsgivarna vara glada för.
– Vi är inte maskiner. När vi ägnar oss åt privata angelägenheter får det en positiv effekt på arbetet, säger Lars Ivarsson, forskare vid Karlstads universitet.
David Österberg Publicerad 2 maj 2024, kl 06:02
Spela mobilspel på jobbet, till vänster, och ta selfies på arbetstid (höger).
Scrolla Instagram på jobbet? Ta selfies på arbetstid? Varför inte? Forskning visar att privata sysslor på arbetet kan öka produktiviteten. Foto: Colourbox.

Du jobbar med det du har betalt för att göra. Dessutom skrollar du Instagram, bokar en tandläkartid, kollar på Youtube och spelar mobilspel. Varje dag lägger vi minst en timme av vår arbetstid på att göra saker som inte har med jobbet att göra. 

Lars Ivarsson är docent i arbetsvetenskap vid Karlstads universitet och har forskat om privata angelägenheter på jobbet.

– Vi surfar, pratar med kollegor i korridoren, skriver ut privata saker på skrivaren, shoppar och springer ärenden. Så totalt sett gör vi en mängd saker på arbetstid som vi inte har betalt för att göra, säger han. 

Pratar Game of thrones på jobbet

Våra privata angelägenheter på jobbet går att dela in i flera kategorier. I en hamnar sådant vi gör av nödvändighet, som att gå och köpa värktabletter när vi har ont i huvudet eller prata med förskolan om sjuka barn. I en annan finns det som hör till den sociala samvaron, som när vi pratar helgplaner med kollegor eller diskuterar Game of thrones.

Lars Ivarsson.
Lars Ivarsson.

I en tredje hamnar aktiviteter som surfande, skrollande på sociala medier och mobilspel. Forskning visar att vi lägger ungefär tio procent av arbetstiden på privat surfande, men Lars Ivarsson tror inte att vi skulle ha fått mer gjort utan det.

– Tio procent kan låta mycket men bryter vi ner det handlar det om sex minuter i timmen. Enligt arbetstidslagen har vi rätt att ta de pauser vi behöver, även om det inte är reglerat exakt hur ofta och hur länge vi får ta paus. Arbetsgivare tycker ibland att vi ska hålla sprinthastighet under ett maratonlopp, men det kan vi ju inte. Vi är inte maskiner. I alla arbetsuppgifter som har ett analytiskt inslag blir det omöjligt att arbeta som en maskin.

Lars Ivarssons forskning visar till och med att privata angelägenheter under arbetstid gör oss mer effektiva.

– När vi intervjuade ingenjörer sa de att om de stöter på ett problem som de inte hittar en bra lösning på, blir det inte bättre av att bara sitta och nöta. Då tog några en promenad runt kvarteret, andra surfade lite på nätet. När de återvände kunde de ofta lösa arbetsuppgiften. Vi pratade också med socialsekreterare som sa att det inte gick att gå direkt från ett tungt möte till ett annat. De behövde återhämtningstid som de fick genom att exempelvis kolla på sociala medier en stund. Så i den meningen gav det de gjorde privat en positiv effekt på arbetet.

Så arbetsgivare borde ha större förståelse för att anställda kollar Instagram och spelar mobilspel?

– Ja, men det är självfallet en balansgång. Det går inte att säga att anställda får göra precis vad de vill på arbetet, men vi har ett behov av regelbundna pauser och återhämtning. Dessutom blir anställda som känner att arbetsgivaren litar på dem mer lojala och mer benägna att ställa upp när det behövs. Men det måste så klart gå åt båda hållen.

Kortare arbetstid minskar behovet av paus

Enligt Lars Ivarsson anser arbetsgivare oftast att resultat är viktigare än arbetstid. Ändå har de svårt att släppa det där med tiden.

– När vi frågar chefer om det är okej att deras medarbetare går hem tidigare när de har gjort det de förväntats göra, då svarar de att det inte är det. Å ena sidan är resultatet självklart överordnat tiden, å andra sidan är tiden ändå så viktig att det inte är okej att lämna arbetet när resultatet är uppnått. Man kan såklart argumentera för att ju mer tid vi lägger på något, desto bättre blir det men det stämmer inte alltid. Det sägs till exempel att Mick Jagger och Keith Richards skrev ”Satisfaction” på tio minuter. Det var ju i så fall en enorm utdelning på kort tid.

Skulle vi ägna mindre tid åt privata angelägenheter om arbetstiden var kortare?

– Det tror jag. I alla fall om man kortar varje dag i stället för att ha ytterligare en ledig dag i veckan. I dag kommer många till jobbet, startar sin dator och sedan går de på kafferast. Men kommer man lite senare struntar man kanske i den rasten. Behovet av återhämtning under arbetsdagen kan nog bli mindre om vi har kortare arbetsdagar.

Saker vi inte har betalt för att göra

Förutom arbete ägnar vi oss åt många andra aktiviteter på jobbet. De kan delas in i tre kategorier:  

  • Sociala: Vi pratar sport, musik och tv-serier och dricker kaffe.
  • Nödvändiga: Vi lämnar bilen på verkstad, kontaktar hantverkare och betalar räkningar.
  • Roliga: Vi läser tidningar, kollar sociala medier och spelar mobilspel.