Hoppa till huvudinnehåll
Sjukförsäkring

Många onödiga samtal till kassan

Att kontakta myndigheter kan vara både tidskrävande och krångligt. Enligt en ny studie beror 70 procent av samtalen till Försäkringskassans callcenter på att man misslyckats med sitt ärende vid ett tidigare tillfälle.
Lina Björk Publicerad
Hasse Holmberg/TT
Hasse Holmberg/TT

Både Skatteverket och Försäkringskassan lägger mycket pengar på att informera och interagera med medborgarna. Det sker på flera olika sätt, genom internet, telefonsamtal och självbetjäningstjänster.

Enligt en studie från Karlstads universitet, där man tittat på hur många onödiga samtal som kommer in till de två myndigheternas callcenter, lyckas man sådär.

Resultatet visar att av föräldrar och sjuka som ringer till Försäkringskassan, beror 70 procent av samtalen på att man misslyckats med sitt ärende första gången. Drygt 40 procent av de inkommande samtalen till Skatteverkets upplysning om beskattning och folkbokföring beror på samma sak.

Orsakerna är flera. Många samtal handlar om att man inte har fått någon information om sitt ärende, man vet inte vem som är handläggare eller till vilken avdelning man ska ringa.

Ibland gör medborgarna fel, men ofta är det, enligt studien, myndigheterna själva som ligger bakom missförstånden. De anställda har svårt att själva navigera sig genom systemen och när fler aktörer är inblandade, exempelvis vid sjukpenningärenden ökar tabbarna.

Fakta

Studien är utförd av Karlstads universitet på uppdrag av Inspektionen för socialförsäkringen (ISF) och Skatteverket.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Sjukförsäkring

Hårdare sjukregler stoppas – av Sverigedemokraterna

Sverigedemokraterna säger nej till att återinföra hårdare regler i sjukförsäkringen, rapporterar tidningen Arbetet. Skrotningen ingår som en del i budgetförhandlingarna, enligt SD.
Mats Thorén Publicerad 13 september 2024, kl 13:57
Regeringen avstår från hårdare sjukförsäkring: En utredning föreslog en bortre gräns efter 180 dagar för sjukpenning, men regeringen har beslutat att behålla nuvarande regler. Sverigedemokraterna bekräftar att förslaget inte kommer att lyftas igen.
Ingen förändring i sjukförsäkringen. Trots förslag om hårdare regler med en bortre gräns efter 180 dagar, har regeringen beslutat att behålla nuvarande sjukförsäkringsregler. Sverigedemokraterna säger att frågan inte kommer att tas upp igen. Foto: Johan Nilsson/TT.

En utredare föreslog före sommaren att regeringen bör återinföra en hårdare sjukförsäkring. Stridspunkten har varit idén om en bortre gräns efter 180 dagar. Då skulle, enligt förslaget, det den sjukes arbetsförmåga prövas mot hela arbetsmarknaden (mot ”normalt förekommande arbete”). Tar den sjuke inte ett sådant jobb skulle hen utförsäkras.

De nuvarande reglerna, som nu blir kvar, innebär kortfattat att du får behålla sjukpenningen även efter 180 dagar om det mesta talar för att du kan komma tillbaka till ditt gamla jobb inom rimlig tid. Efter de dagarna ska Försäkringskassan matcha dig mot den yrkesgrupp du tillhör och inte mot hela arbetsmarknaden.

Ingen förändring i sjukförsäkringen

Men enligt SD blir det ingen förändring:

– Det kommer inte lyftas på agendan fler gånger utan vi är överens om att det är ingenting som vi ska gå fram med, säger Linda Lindberg, Sverigedemokraternas gruppledare till tidningen Arbetet

Många har opponerat sig mot regeringens utredning av sjukförsäkringen som kom i våras. Inte minst facken. Förslaget kommer att ”kasta ut sjuka i arbete”, sa Unionens ordförande Peter Hellberg till Kollega i juni.