Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Chefer har svårt att få tiden att räcka till

Chefers största utmaning är att få balans mellan arbetet och det övriga livet. Andra vanliga dilemman, enligt Positions chefspanel, är att hantera konflikter, motivera medarbetare och att kommunicera effektivt.
Dag Bremberg Publicerad 11 mars 2014, kl 10:52
Björn Gevert
Att hantera konflikter, motivera medarbetare och få tiden att räcka till är vanliga dilemman bland chefer Björn Gevert

De som är under 45 år har störst problem med att få tiden att räcka till, sannolikt för att de flesta har barn. Men nästan hälften av 55-plus-cheferna upplever också svårigheter att få tiden att räcka till, och de instämmer i påståendet:

– Jag har svårt att dra en gräns mellan arbete och fritid.

De äldsta tycker annars att det svåraste dilemmat är att hantera konflikter, och en del av dem uttrycker det så här:

– Jag drar mig för att hålla svåra samtal.

En knepig utmaning för alla åldersgrupper är att kommunicera effektivt. Med alla digitala hjälpmedel är det lätt att kommunicera snabbt, men det är inte säkert att budskapet tas emot på rätt sätt. Var tredje chef instämmer i detta:

– Jag har skrivit mejl som jag önskar att jag formulerat bättre.

På listan över vanliga dilemman kommer sedan ”att motivera medarbetare”, nästan varannan svarar att de inte ”hinner ge så mycket feedback som medarbetarna önskar”.

Det är också svårt ”att förebygga stress”, var fjärde uppger att de ”befarar att medarbetare kan gå in i väggen”.

Ganska många har också svårt att släppa rollen som yrkeskunnig och bara vara ledare, att leva efter sin värdegrund, få tid att formulera sin vision samt att få vision och värderingar att gå ihop med företagets.

Utmaningarna är många och det är förstås svårt att se att man själv har all nödvändig kompetens. Bra förebilder är viktiga. Sju av tio svarar att de haft en chef som var ”suverän”, och av dem tror de allra flesta att de själva skulle kunna bli ”lika bra”.

”Har du gått någon kurs som gjort att du utvecklats till en bättre chef?” frågade vi. Sex av tio svarade ja.

Åtta av tio önskar sig mer tid och möjligheter till personlig utveckling.

 

 

 

Fotnot

805 medlemmar i Positions läsarpanel
har svarat på frågor som sammanställts och
analyserats av Novus.

Ledarskap

7 vägar till hjärnsmart ledarskap

Strukturerade arbetsdagar, pauser och ett psykologiskt tryggt arbetsklimat. Här är sju sätt att skapa en effektiv arbetsplats där medarbetarnas hjärnor trivs.
Publicerad 3 maj 2024, kl 06:04
Hjärnsmart. En kvinna håller upp en skylt med en tecknad hjärna på. Glad.
Med en hjärnsmart arbetsmiljö skapas förutsättningar för större kreativitet och mer välmående medarbetare. Foto: Colourbox.

Värna psykologisk trygghet i gruppen

Vi jobbar som bäst när vi känner oss trygga och sedda, i ett accepterande arbetsklimat. Ett sätt att uppnå det är att mjuka upp hur ni kommunicerar och ställer frågor. Som chef kan du börja veckomötet med en runda där alla får berätta om sina uppgifter i stället för att fråga om det är någon som behöver hjälp. Det visar att du förutsätter att alla ibland behöver ett bollplank.
 

Minska bruset

Ljudbrus och visuellt brus stör vår koncentration. Det kan vara kollegor som pratar om helgen eller någon som rör sig vid skrivbordet mittemot. Skapa arbetszoner anpassade för olika arbetsklimat, där medarbetarna kan välja mellan att jobba ostört eller i miljöer där man kan prata i grupp. Investera i särskilda bås för telefonsamtal och i headset av god kvalitet om avskildhet inte är möjlig på kontoret.
 

Utnyttja solljuset

Hjärnan är oftast som mest fokuserad på morgonen och förmiddagen. Börja dagen med uppgifterna som kräver mest fokus. Spara rutinmöten och mejlkorgen till eftermiddagen. Solljus gör oss produktiva så sitt gärna nära ett fönster och jobba. Uppmuntra medarbetarna att gå ut en sväng under lunchen.
 

Dela upp dagen efter uppgifter

Småjobbar du konstant utan att bli riktigt färdig? Hjälp hjärnan genom att gruppera uppgifter som kräver liknande fokus i olika sjok. Dela upp dagen i två timmar med mejlande och mötesbokning, två timmar fokuserat idéarbete och två timmar administrativt jobb. Eller använd pomodorometoden med fokuserat arbete i 25 minuter följt av 5 minuters paus. Till större projekt: avsätt hela dagar till en sak, ge dig och medarbetarna tid att kläcka de bästa idéerna och hinna tänka färdigt.
 

Skapa stunder utan pling

Mobilen och mejlaviseringar är stora fokustjuvar. Våra hjärnor älskar notiser, de ger oss dopaminkickar som gör det svårt att avstå frestelsen att kolla vad som plingade. Sätt gemensamma och tydliga riktlinjer för när och hur ni ska använda mobiler eller mejl på jobbet. Testa att ha några bestämda timmar där ni kollektivt loggar ut från mejlen och lägger undan telefonen för att lägga allt fokus på de mest koncentrationskrävande uppgifterna. Som chef är det viktigt att vara drivande och stöttande i detta – det kan vara svårt som medarbetare att själv bestämma om och när man ska låta mejlen vara.
 

Var ett föredöme

Det är viktigt att visa att även du som chef kan stressa ned och ta paus. Skapa en trygg social miljö genom att prata med dina kollegor och visa att du är intresserad av att lära känna dem. Boka in föreläsare som visar hur man stressar ned med hjälp av andning eller meditation.
 

Ta hjärnpauser med bra kvalitet

Hjärnan mår inte bra av att vara påslagen åtta timmar i sträck. Det gör oss mindre kreativa och fokuserade och ger sämre sorterings- och prioriteringsförmåga. Då och då behövs en hjärnpaus – utan stimuli för hjärnan. Det kan räcka med att bara sitta och glo i tomma intet en stund för att hjärnan ska få vila, eller att ta med kaffekoppen till ett fönster och titta ut. Flera regelbundna hjärnpauser kan läggas in under dagen. Det kan låta ineffektivt, men det är precis tvärtom!

Källa: Gabriella Ringvall, förändringsledare, arbetsplatsstrateg och föreläsare.

Text: Vera Viksten.