Hur bär man sig åt för att sätta lön? För det första krävs det ett visst mått av mod. Som lönesättande chef måste man våga ta tag i problemen.
- Nyligen var jag ute på ett litet företag där det jobbade fyra unga kvinnor och en ung vd. Förra gången han hade lönesamtal blev en anställd väldigt besviken. Därför valde han att bara lämna ut en lapp med den nya lönen det här året, berättar Roger Boëthius, ombudsman på Unionen Östra Sörmland.
Det är inte okej att fly problemen på det sättet.
- Det är svåra samtal. Men som chef har man betalt för att ha dem.
Särskilt svårt blir det om den anställde har högre förväntningar och anser att påslaget är för lågt, samtidigt som du inte tycker att personen i fråga presterar vad som krävs. Flyter allt på är det betydligt enklare. Det är också förklaringen till att lönesamtalen ofta slutar med att chefen konstaterar att allt är bra. När medarbetaren sedan ändå får den lägsta möjliga lönehöjningen blir förvirringen total.
För att underlätta lönesättningen bör man använda sig av ett system för att gradera det utförda jobbet, anser Roger Boëthius. Den typen av system, som i alla fall minskar inslaget av godtycke i lönesättningen, har de flesta större företag redan.
- För dig som chef gäller det att hitta en bra struktur för att bli mindre subjektiv. Men det gäller också att förbereda sig med bra argument. Det bästa är att vara rak och ärlig. Du måste säga vad du är missnöjd med. Men du måste också berätta vad medarbetaren måste göra.
Inget företag mår bra av att ha anställda som vantrivs och helst önskar sig någon annanstans. Det är också en anledning till att du som chef måste stötta den anställde.
- Du måste tänka på att personen framför dig ska prestera något i framtiden också. Är det en medarbetare som tappat geisten måste man göra något åt det. I dag kan ett företag inte ha några lik i lasten.
Som lönesättande chef gäller det att inte vara dumsnål. Det är inte givet att det är en framgångsväg att hålla lönerna nere för de anställda. Medarbetare som inte får den ersättning som de anser att de förtjänar blir missnöjda. Följden kan bli att de utför ett sämre arbete och kanske till och med slutar.
En särskild situation kan uppstå i utlandsägda företag, där ledningen har dålig koll på hur den svenska modellen och kollektivavtalen fungerar, säger Roger Boëthius.
- Sitter de någonstans i USA och hör att det finns en pott som ska fördelas, då blir det ofta bara den det handlar om. Har jag då ett gäng på 15 personer som alla gör ett bra jobb är det svårt att ge en av dem lite mer. Svenskägda företag är mer intresserade av att hitta lösningar för att behålla bra personal.
Vad fungerar då bäst när du ska ha lönesamtal med din egen chef? Jo, i princip är det samma sak som gäller för dina medarbetare när de lönesamtalar med dig.
- Det gäller att veta vad det är som får den här personen att öppna plånboken, det är samma typ av argument som måste tas fram, säger Roger Boëthius
- Säger din chef att det inte går att få mer i lön, försök använda alternativa valutor som redovisas på ett annat sätt. Det kan exempelvis vara hushållsnära tjänster eller tjänstebil.
För dig som chef gäller det framför allt att visa att du har varit framgångsrik. Då är det ekonomiska resultatet naturligtvis viktigt. Samtidigt bör du vara klar över att det inte bara är att hålla budget som räknas. En kreativ chef är också värd mycket för företaget. Andra saker det handlar om är att hålla kunderna nöjda och att se till att personalen trivs och utvecklas.
Lyckas du med det borde rimligtvis möjligheterna till lönehöjningar vara goda.