Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Löneförhandla som proffsen!

Full fart framåt! Håll tätt bakåt! Den gamla fotbollsdevisen gäller för dig som både ska lönesamtala med din egen chef och se till att dina medarbetare får löner som känns okej.
Niklas Hallstedt Publicerad

Hur bär man sig åt för att sätta lön? För det första krävs det ett visst mått av mod. Som lönesättande chef måste man våga ta tag i problemen.

- Nyligen var jag ute på ett litet företag där det jobbade fyra unga kvinnor och en ung vd. Förra gången han hade lönesamtal blev en anställd väldigt besviken. Därför valde han att bara lämna ut en lapp med den nya lönen det här året, berättar Roger Boëthius, ombudsman på Unionen Östra Sörmland.

Det är inte okej att fly problemen på det sättet.
- Det är svåra samtal. Men som chef har man betalt för att ha dem.
Särskilt svårt blir det om den anställde har högre förväntningar och anser att påslaget är för lågt, samtidigt som du inte tycker att personen i fråga presterar vad som krävs. Flyter allt på är det betydligt enklare. Det är också förklaringen till att lönesamtalen ofta slutar med att chefen konstaterar att allt är bra. När medarbetaren sedan ändå får den lägsta möjliga lönehöjningen blir förvirringen total.

För att underlätta lönesättningen bör man använda sig av ett system för att gradera det utförda jobbet, anser Roger Boëthius. Den typen av system, som i alla fall minskar inslaget av godtycke i lönesättningen, har de flesta större företag redan.

- För dig som chef gäller det att hitta en bra struktur för att bli mindre subjektiv. Men det gäller också att förbereda sig med bra argument. Det bästa är att vara rak och ärlig. Du måste säga vad du är missnöjd med. Men du måste också berätta vad medarbetaren måste göra.
Inget företag mår bra av att ha anställda som vantrivs och helst önskar sig någon annanstans. Det är också en anledning till att du som chef måste stötta den anställde.

- Du måste tänka på att personen framför dig ska prestera något i framtiden också. Är det en medarbetare som tappat geisten måste man göra något åt det. I dag kan ett företag inte ha några lik i lasten.
Som lönesättande chef gäller det att inte vara dumsnål. Det är inte givet att det är en framgångsväg att hålla lönerna nere för de anställda. Medarbetare som inte får den ersättning som de anser att de förtjänar blir missnöjda. Följden kan bli att de utför ett sämre arbete och kanske till och med slutar.

En särskild situation kan uppstå i utlandsägda företag, där ledningen har dålig koll på hur den svenska modellen och kollektivavtalen fun­gerar, säger Roger Boëthius.

- Sitter de någonstans i USA och hör att det finns en pott som ska fördelas, då blir det ofta bara den det handlar om. Har jag då ett gäng på 15 personer som alla gör ett bra jobb är det svårt att ge en av dem lite mer. Svenskägda företag är mer intresserade av att hitta lösningar för att behålla bra personal.

Vad fungerar då bäst när du ska ha lönesamtal med din egen chef? Jo, i princip är det samma sak som gäller för dina medarbetare när de lönesamtalar med dig.

- Det gäller att veta vad det är som får den här personen att öppna plånboken, det är samma typ av argument som måste tas fram, säger Roger Boëthius

- Säger din chef att det inte går att få mer i lön, försök använda alternativa valutor som redovisas på ett annat sätt. Det kan exempelvis vara hushållsnära tjänster eller tjänstebil.

För dig som chef gäller det framför allt att visa att du har varit framgångsrik. Då är det ekonomiska resultatet naturligtvis viktigt. Samtidigt bör du vara klar över att det inte bara är att hålla budget som räknas. En kreativ chef är också värd mycket för företaget. Andra saker det handlar om är att hålla kunderna nöjda och att se till att personalen trivs och utvecklas.

Lyckas du med det borde rimligtvis möjligheterna till lönehöjningar vara goda.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.