Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Så tar du bättre beslut

Halvera informationsmängden, våga tänka kritiskt och prioritera. Så kan du bli bättre på att ta beslut, enligt Ari Riabacke, föreläsare och doktor i risk- och beslutsanalys.
Åsa Frisk Publicerad
Ulf Berglund/TT
Sluta informationsknarka! Våga priortera och var kritisk. Så kan du bli en bättre beslutsfattare, enligt Ari Riabacke, som föreläste på arbetsmiljömässan Gilla Jobbet den 22 oktober. Ulf Berglund/TT

Tempot ökar, informationsmängden är enorm och valmöjligheterna många. Det gör att vi ofta tänker beslutsproblem i stället för beslutsmöjligheter.

- Vi lever i en snabb och komplex värld men med samma hjärna som en neanderthalare. Det är version 1.0 som gäller och ingen ny version är i sikte, säger Ari Riabacke.

En faktor som gör det svårare för oss i dag är att vi har tillgång till och tar in alldeles för mycket information. Vi har inte processer för att hantera all information.

- Vi anser oss behöva information, för då känner vi oss tryggare. Det betyder inte alls att vi blir bättre beslutsfattare. Hälften så mycket information är dubbelt så bra!

Enligt Ari Riabacke ger information oss människor ett dopaminpåslag. Vi blir informationsknarkare. Det är också därför vi kollar mejlen eller Facebook varannan minut. Något viktigt och livsavgörande kan ju ha inkommit.

Ytterligare en faktor som kan påverka vårt beslutsfattande är att vi är programmerade att tänka gammalt. Vi går helst på upptrampade stigar, vi tänker och gör som alla andra gör.

- Detta kallas "groupthink". För att komma ifrån det behöver det finnas kritiska röster. Människor som törs säga ifrån och ifrågasätta behövs i alla arbetsgrupper.

Gör så här!

Aris tips till dig som vill bli bättre på att fatta beslut:

  • Prioritera. Prioritera vilka 3-5 viktiga beslut, på jobbet eller i ditt liv, som du behöver fatta på kort och lång sikt.
  • Information. Fråga dig själv om du verkligen behöver mer information inför ett beslut. Halvera informationsmängden.
  • Processer. Var tydlig med dig själv och andra innan beslut fattas. Ställ alltid rätt frågor innan du kommer med rätt svar.
  • Mod. Att ha huvudet fullt med rädslor i stället för drömmar är förödande för ett bra beslutsfattande. Ta bort prestigetänk och rädslor.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: Anställd vägrar acceptera ny roll

Hur ska man agera som chef om en medarbetare om en medarbetare sätter sig på tvären och vägrar att acceptera ny roll? Chef & Karriärs mentor Charlotta Wikström ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 16 december 2025, kl 13:01
Medarbetare ser skeptisk ut när chef ger nya arbetsuppgifter.
Hur kommer man vidare om en anställd inte vill acceptera arbetsuppgifter som innebär lägre status än de tidigare? Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Företaget jag jobbar på har genomfört ännu en omorganisation. För den avdelning som jag är chef för har det inneburit en del förändringar av arbetssätt och roller, på grund av att vi har blivit färre personer. Några medarbetare har delvis fått andra uppgifter och en av dem har haft svårt att acceptera detta.

Vi har haft långa samtal där jag förklarat vad förändringen innebär. Jag anar att hon inte gillar den nya rollen – som innebär viss telefonförsäljning, en uppgift med lägre status än tidigare roll. Men det säger hon inte rakt ut, i stället fortsätter hon att be om mer fakta kring vad som ska ändras. Var går gränsen för hur mycket jag måste förklara? Hur komma vidare?
 

SVAR: En intressant fråga som jag tror många chefer känner igen. Organisation är en färskvara och måste anpassas till vår ständigt förändrade omvärld. Vad jag förstår har du tydligt klargjort syftet med förändringen och det tål att upprepas. Medarbetaren måste lyfta blicken och förstå att detta inte handlar om henne specifikt utan om företagets framgång, som alla ska bidra till.

Jag är övertygad om att du har rätt i att hon känner sig nedvärderad i sina nya arbetsuppgifter. Därför behöver du nu bekräfta henne och att hon är kompetent, viktig för företaget och att du stödjer henne. Att ni får lösa det här tillsammans.

STEG 1. Byt fokus, från fakta till hur hon känner, i nästa samtal. Inled med att säga att hon har fått all relevant fakta och att du vet att hon är kompetent. Slå fast att förändringen är här för att stanna och att både hon och du måste acceptera det. Konstatera att telefonförsäljning är en viktig arbetsuppgift i hennes roll. Du tror att hennes problem och stora utmaning inte är brist på fakta utan snarare känslan av att bli nedvärderad, att det inte är lika ”fint” att jobba med telefonförsäljning. Men att man kan se det precis tvärt om – att detta jobb har blivit viktigare.

STEG 2. Fråga om din analys stämmer. Ge henne tid att svara och reflektera men håll kvar samtalet om hur hon känner. Låt dig inte luras in i ”faktaträsket” igen. Kom ihåg att det är du som styr diskussionen. Fråga henne vad det är som känns svårt, tråkigt eller nedvärderande och vad som skulle behövas för att hon ska känna annorlunda.

STEG 3. Försök att avrunda samtalet positivt, men var tydlig med att både du och hon måste acceptera faktum. Föreslå som ett första steg att hon jobbar i den nya rollen ett par månader och att ni sedan gör en utvärdering. Och att du självklart finns som stöd om hon behöver.

CHARLOTTA WIKSTRÖM

GÖR: Senior advisor på Stardust Consulting.

ÅLDER: 67.

KÄND FÖR: Har skrivit bästsäljaren Vinnande mentorskap – en praktisk handbok.

KARRIÄR: Civilekonom DIHR, 15 år inom SAS-koncernen. Har jobbat på Telia, Comhem och Stockholmsbörsen, samt som HR-direktör på Eniro.