Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Så tar du bättre beslut

Halvera informationsmängden, våga tänka kritiskt och prioritera. Så kan du bli bättre på att ta beslut, enligt Ari Riabacke, föreläsare och doktor i risk- och beslutsanalys.
Åsa Frisk Publicerad
Ulf Berglund/TT
Sluta informationsknarka! Våga priortera och var kritisk. Så kan du bli en bättre beslutsfattare, enligt Ari Riabacke, som föreläste på arbetsmiljömässan Gilla Jobbet den 22 oktober. Ulf Berglund/TT

Tempot ökar, informationsmängden är enorm och valmöjligheterna många. Det gör att vi ofta tänker beslutsproblem i stället för beslutsmöjligheter.

- Vi lever i en snabb och komplex värld men med samma hjärna som en neanderthalare. Det är version 1.0 som gäller och ingen ny version är i sikte, säger Ari Riabacke.

En faktor som gör det svårare för oss i dag är att vi har tillgång till och tar in alldeles för mycket information. Vi har inte processer för att hantera all information.

- Vi anser oss behöva information, för då känner vi oss tryggare. Det betyder inte alls att vi blir bättre beslutsfattare. Hälften så mycket information är dubbelt så bra!

Enligt Ari Riabacke ger information oss människor ett dopaminpåslag. Vi blir informationsknarkare. Det är också därför vi kollar mejlen eller Facebook varannan minut. Något viktigt och livsavgörande kan ju ha inkommit.

Ytterligare en faktor som kan påverka vårt beslutsfattande är att vi är programmerade att tänka gammalt. Vi går helst på upptrampade stigar, vi tänker och gör som alla andra gör.

- Detta kallas "groupthink". För att komma ifrån det behöver det finnas kritiska röster. Människor som törs säga ifrån och ifrågasätta behövs i alla arbetsgrupper.

Gör så här!

Aris tips till dig som vill bli bättre på att fatta beslut:

  • Prioritera. Prioritera vilka 3-5 viktiga beslut, på jobbet eller i ditt liv, som du behöver fatta på kort och lång sikt.
  • Information. Fråga dig själv om du verkligen behöver mer information inför ett beslut. Halvera informationsmängden.
  • Processer. Var tydlig med dig själv och andra innan beslut fattas. Ställ alltid rätt frågor innan du kommer med rätt svar.
  • Mod. Att ha huvudet fullt med rädslor i stället för drömmar är förödande för ett bra beslutsfattande. Ta bort prestigetänk och rädslor.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Anställda listar chefers värsta brister

Chefer i Sverige är otydliga, orättvisa och obeslutsamma. Men framför allt är de kassa på att kommunicera, visar en ny undersökning från jobbsajten ManpowerGroup, där anställda fått lista chefernas sämsta egenskaper.
Johanna Rovira Publicerad 14 februari 2025, kl 06:01
Dumma chefer. Två chefer som skriker i telefon och megafon.
Chefernas största misstag - enligt de anställda. Vilkets chefsbeteende skapar mest missnöje på arbetsplatsen och hur man kan förbättra ledarskapet. Foto: Colourbox.
  1. Kass kommunikation


    En fjärdedel av de tillfrågade menar att den värsta egenskapen hos den närmaste chefen är att denne är ”ineffektiv i sin kommunikation”. Nästan lika många anser att chefen inte förmår ge tydliga instruktioner. Förmodligen handlar det inte om en chef med talfel som mumlar i skägget, utan om onåbarhet och oförmåga eller direkt ovilja att tala om vad hen menar och vad som faktiskt gäller. 

     

  2. Inkonsekvent och orättvis

    Att inte leva som man lär är en klassiker. Många chefer tror att reglerna på jobbet - eller arbetsmarknaden - inte är applicerbara på just dem. Orättvisa kan också handla om att man behandlar medarbetare olika och håller sig med en klick ja-sägande gullegrisar. En infernalisk chef kan till och med medvetet agera inkonsekvent för att försätta personalen i ett tillstånd av osäkerhet och rädsla. 17 procent av de tillfrågade menar att deras närmsta chef är inkonsekvent och nästan lika många, 14 procent, anser att chefen är orättvis. 

     

  3. Obeslutsam, oorganiserad och odisciplinerad

    Chefer måste ju också få ha fel och brister, men uppenbarligen förväntar vi oss att de inte ska vara veliga och slarviga eftersom de trots allt har ett visst ansvar och följaktligen också tjänar mer än oss andra. 15 procent av de tillfrågade retade sig på chefens obeslutsamhet och nästan lika många   kryssade i alternativet oorganiserad och odisciplinerad

     

  4. Oflexibel och respektlös

    Det lustiga är att när arbetsgivare talar om flexibilitet, så menar de generellt inte samma sak som deras anställda. De menar oftast att underhuggarna ska vara beredda att rucka på sin tillvaro för att jobba lite mer, längre, oftare och för lägre lön. Samtidigt är åtminstone 11 procent av cheferna, om man ska tro undersökningen, ovilliga att vara smidiga och flexibla. En tiondel brister dessutom tydligen i respekt för sina anställda. 

     

  5. Bromskloss

    Nio procent av de tillfrågade anser att chefen är ”ett hinder för min utveckling” och åtta procent uppger att chefen är motståndare till förändring och nya idéer, enligt rapporten. Om det beror på rädsla för att bli omsprungen eller på ren och skär maktfullkomlighet, förtäljer inte undersökningen Global Talent Barometer från ManpowerGroup. 

     

Brasklapp 

37 procent av de tillfrågade anser att inte någon av de förvalda negativa egenskaperna stämmer in på deras närmaste chef. Det kan tolkas som att de är fullt och fast nöjda med sina chefer, men det kan inte uteslutas att resultatet beror på att det saknades vissa alternativa egenskaper i frågeformuläret.