Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Så tar du bättre beslut

Halvera informationsmängden, våga tänka kritiskt och prioritera. Så kan du bli bättre på att ta beslut, enligt Ari Riabacke, föreläsare och doktor i risk- och beslutsanalys.
Åsa Frisk Publicerad
Ulf Berglund/TT
Sluta informationsknarka! Våga priortera och var kritisk. Så kan du bli en bättre beslutsfattare, enligt Ari Riabacke, som föreläste på arbetsmiljömässan Gilla Jobbet den 22 oktober. Ulf Berglund/TT

Tempot ökar, informationsmängden är enorm och valmöjligheterna många. Det gör att vi ofta tänker beslutsproblem i stället för beslutsmöjligheter.

- Vi lever i en snabb och komplex värld men med samma hjärna som en neanderthalare. Det är version 1.0 som gäller och ingen ny version är i sikte, säger Ari Riabacke.

En faktor som gör det svårare för oss i dag är att vi har tillgång till och tar in alldeles för mycket information. Vi har inte processer för att hantera all information.

- Vi anser oss behöva information, för då känner vi oss tryggare. Det betyder inte alls att vi blir bättre beslutsfattare. Hälften så mycket information är dubbelt så bra!

Enligt Ari Riabacke ger information oss människor ett dopaminpåslag. Vi blir informationsknarkare. Det är också därför vi kollar mejlen eller Facebook varannan minut. Något viktigt och livsavgörande kan ju ha inkommit.

Ytterligare en faktor som kan påverka vårt beslutsfattande är att vi är programmerade att tänka gammalt. Vi går helst på upptrampade stigar, vi tänker och gör som alla andra gör.

- Detta kallas "groupthink". För att komma ifrån det behöver det finnas kritiska röster. Människor som törs säga ifrån och ifrågasätta behövs i alla arbetsgrupper.

Gör så här!

Aris tips till dig som vill bli bättre på att fatta beslut:

  • Prioritera. Prioritera vilka 3-5 viktiga beslut, på jobbet eller i ditt liv, som du behöver fatta på kort och lång sikt.
  • Information. Fråga dig själv om du verkligen behöver mer information inför ett beslut. Halvera informationsmängden.
  • Processer. Var tydlig med dig själv och andra innan beslut fattas. Ställ alltid rätt frågor innan du kommer med rätt svar.
  • Mod. Att ha huvudet fullt med rädslor i stället för drömmar är förödande för ett bra beslutsfattande. Ta bort prestigetänk och rädslor.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Här fixar kollegan jobbstarten

Vattenfall Eldistribution ska växa från 1 200 till 1 800 anställda på två år. För att avlasta chefer har anställda utbildats för att sköta delar av onboardingen.
Ola Rennstam Publicerad 19 november 2024, kl 13:01
Vattenfall Eldistribution expanderar snabbt och rekryterade 100 nya medarbetare i september 2023. Genom att utbilda anställda till att hålla i introduktionsdagarna, avlastas cheferna och nya medarbetare får en engagerande start i företaget. Foto: Colourbox/Jessica Gow/TT.

På Vattenfall Eldistribution minns alla september 2023. Bolaget, som något år tidigare hade drygt tusen anställda, tog då emot hundra nya medarbetare på en gång.

– Vi tar emot nya grupper varje månad, men det där är fortfarande vårt rekord, säger Gustav Sundvall.

Som chef för lärande och utveckling var han med om att ta fram en ny modell för introduktion av medarbetare, för att klara rekryteringstakten.

Ett sådant blev att utbilda frivilliga medarbetare till att hålla i det som bolaget kallar för introduktionsdagar – tre dagar där nyanställda framför allt får det mesta av den bolagsövergripande information som de behöver.

– Det gäller bara tre dagar av en sex månader lång introduktionsperiod. Men det avlastar cheferna som kan fokusera mer på att få in de nya medarbetarna i deras roller ute på avdelningarna, förklarar Gustav Sundvall.

Medarbetarna sköter onboardingen

De introduktionsutbildade medarbetarna kommer in i bilden redan andra dagen av de nyanställdas första arbetsvecka.

– På tisdagen fokuserar de på grundläggande fakta om bolaget, energisystem och säkerhet. På torsdagen ses de igen och har workshop om värdegrund och spelar bolagets scenariospel. Sedan håller de i en tredje dag på distans efter en månad, säger Gustav Sundvall.

För flera av de utbildade medarbetarna har introduktionsuppgiften, som de ägnar sig åt ett par dagar per månad, blivit en injektion, berättar han.

– Det göder deras engagemang för arbetsplatsen otroligt mycket. De får stöttning från oss men äger till stor del utförandet själva.

Enligt Gustav Sundvall stärks företagskulturen av att nya och erfarna medarbetare möts så tidigt. I interna enkäter har 94 procent av de nyanställda sagt sig vara nöjda med sitt första halvår på företaget. De medarbetarledda introduktionsdagarna har fått extra goda betyg.

– Där är nöjdheten faktiskt 100 procent.

Text: John Palm 

Vad tycker du om den nya Vattenfalls modell för onboarding?

Jane Tollqvist, avdelningschef tillstånd och rättigheter.

– Min avdelning har växt från 20 till 60 anställda på några år så det har varit mycket fokus på introduktion. De gemensamma dagarna som de anställda håller i är en väldigt viktig del. Sedan jobbar vi med fadderskap, från första dagen tills att den nya medarbetaren är helt självgående. Fokus är också på att alla ska hjälpa till att ta emot de nya på ett trevligt sätt.

 

 

Johan Tezelson, avdelningschef nätanslutningar.
 

– Introduktionen på bolagsnivå som medarbetare håller i har fungerat väldigt bra för mig, den skapar en tydlighet för oss chefer. Det bästa är att det blir socialt och interaktivt, medarbetarna får träffa varandra och kan börja bygga kontakter och prata om både praktiska saker och om kulturen på arbetsplatsen. Jag har inte sett detta på andra företag, men det fungerar riktigt bra.

 

 

Emma Löfgren, avdelningschef operativ teknik.
 

– Om vi inte hade det systemet skulle mina gruppchefer haft en orimlig arbetsbörda när vi rekryterar så mycket. Uppgifterna i samband med introduktioner behöver helt enkelt spridas ut. Sedan är det ofta erfarna medarbetare som är med och introducerar. För dem är det givande att få vara med och förmedla den kunskap och erfarenhet som de har.