Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Så hanterar du irriterande medarbetare

Irriterar du dig till vansinne på någon i den arbetsgrupp du är satt att leda? Så här hanterar du en irriterande medarbetare på bästa sätt.
Anita Täpp Publicerad 26 januari 2017, kl 15:46
Colourbox
Blir du tokig på någon av dina medarbetare? Ta ett djupt andetag och gör så här! Colourbox

Visst kan du som chef frestas att skälla ut en medarbetare som du av någon anledning upplever irriterande. Men sådana känsloutbrott kan påverka hela arbetsgruppen.

Om du vill se till att alla jobbar så effektivt som möjligt, samtidigt som du själv mår bra, finns andra bra sätt att hantera irriterande medarbetare, tipsar den amerikanska arbetsplatskonsulten  Ilene Marcus om i sin bok ”Managing Annoying People”.

Här är några av hennes råd:

  • För att en irriterande medarbetare inte ska dränera dig på energi - ha bara korta möten med honom eller henne. Öva på att le och att sända ut positiva signaler.
     
  • Ha bara effektiva möten. Om medarbetaren vanligtvis tar för mycket tid i anspråk, exempelvis genom att diskutera detaljer och ställa frågor, sätt bestämt fokus på det ni ska diskutera på mötet. Ha en lugn och neutral inställning och var rak och tydlig.

Läs mer: Så blir dina möten effektiva

  • Sätt tydliga gränser vad gäller din relation till medarbetarna och håll fast vid dem. I annat fall kan medarbetarna glömma att du är chef.
     
  • Var uppmärksam på vilka signaler du sänder ut med ditt kroppsspråk . Tro inte att andra inte märker din frustration och stress. Försök i stället förmedla att du är öppen och engagerad.

Läs mer: Så funkar kroppsspråket

  • Var konsekvent i din ledarroll. Hur bra du lyckas som ledare och hur produktiv din arbetsgrupp är beror i hög grad på hur du agerar i olika situationer. Det gör att medarbetarna känner förtroende för dig och blir lyhörda för dina önskemål.
     
  • Var brutalt självkritisk när det gäller vad du gör som triggar i gång irritationen i arbetsgruppen.

Läs mer: 7 viktiga läxor för chefen

  • Var uppmärksam. Medarbetare kan säga att de är upptagna trots att de inte är särskilt produktiva. Peppa dina medarbetare genom att ge dem meningsfulla uppgifter och belöna produktiva insatser.

Läs mer: Så behåller du bra medarbetare

Ledarskap

7 vägar till hjärnsmart ledarskap

Strukturerade arbetsdagar, pauser och ett psykologiskt tryggt arbetsklimat. Här är sju sätt att skapa en effektiv arbetsplats där medarbetarnas hjärnor trivs.
Publicerad 3 maj 2024, kl 06:04
Hjärnsmart. En kvinna håller upp en skylt med en tecknad hjärna på. Glad.
Med en hjärnsmart arbetsmiljö skapas förutsättningar för större kreativitet och mer välmående medarbetare. Foto: Colourbox.

Värna psykologisk trygghet i gruppen

Vi jobbar som bäst när vi känner oss trygga och sedda, i ett accepterande arbetsklimat. Ett sätt att uppnå det är att mjuka upp hur ni kommunicerar och ställer frågor. Som chef kan du börja veckomötet med en runda där alla får berätta om sina uppgifter i stället för att fråga om det är någon som behöver hjälp. Det visar att du förutsätter att alla ibland behöver ett bollplank.
 

Minska bruset

Ljudbrus och visuellt brus stör vår koncentration. Det kan vara kollegor som pratar om helgen eller någon som rör sig vid skrivbordet mittemot. Skapa arbetszoner anpassade för olika arbetsklimat, där medarbetarna kan välja mellan att jobba ostört eller i miljöer där man kan prata i grupp. Investera i särskilda bås för telefonsamtal och i headset av god kvalitet om avskildhet inte är möjlig på kontoret.
 

Utnyttja solljuset

Hjärnan är oftast som mest fokuserad på morgonen och förmiddagen. Börja dagen med uppgifterna som kräver mest fokus. Spara rutinmöten och mejlkorgen till eftermiddagen. Solljus gör oss produktiva så sitt gärna nära ett fönster och jobba. Uppmuntra medarbetarna att gå ut en sväng under lunchen.
 

Dela upp dagen efter uppgifter

Småjobbar du konstant utan att bli riktigt färdig? Hjälp hjärnan genom att gruppera uppgifter som kräver liknande fokus i olika sjok. Dela upp dagen i två timmar med mejlande och mötesbokning, två timmar fokuserat idéarbete och två timmar administrativt jobb. Eller använd pomodorometoden med fokuserat arbete i 25 minuter följt av 5 minuters paus. Till större projekt: avsätt hela dagar till en sak, ge dig och medarbetarna tid att kläcka de bästa idéerna och hinna tänka färdigt.
 

Skapa stunder utan pling

Mobilen och mejlaviseringar är stora fokustjuvar. Våra hjärnor älskar notiser, de ger oss dopaminkickar som gör det svårt att avstå frestelsen att kolla vad som plingade. Sätt gemensamma och tydliga riktlinjer för när och hur ni ska använda mobiler eller mejl på jobbet. Testa att ha några bestämda timmar där ni kollektivt loggar ut från mejlen och lägger undan telefonen för att lägga allt fokus på de mest koncentrationskrävande uppgifterna. Som chef är det viktigt att vara drivande och stöttande i detta – det kan vara svårt som medarbetare att själv bestämma om och när man ska låta mejlen vara.
 

Var ett föredöme

Det är viktigt att visa att även du som chef kan stressa ned och ta paus. Skapa en trygg social miljö genom att prata med dina kollegor och visa att du är intresserad av att lära känna dem. Boka in föreläsare som visar hur man stressar ned med hjälp av andning eller meditation.
 

Ta hjärnpauser med bra kvalitet

Hjärnan mår inte bra av att vara påslagen åtta timmar i sträck. Det gör oss mindre kreativa och fokuserade och ger sämre sorterings- och prioriteringsförmåga. Då och då behövs en hjärnpaus – utan stimuli för hjärnan. Det kan räcka med att bara sitta och glo i tomma intet en stund för att hjärnan ska få vila, eller att ta med kaffekoppen till ett fönster och titta ut. Flera regelbundna hjärnpauser kan läggas in under dagen. Det kan låta ineffektivt, men det är precis tvärtom!

Källa: Gabriella Ringvall, förändringsledare, arbetsplatsstrateg och föreläsare.

Text: Vera Viksten.