Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Så hanterar du irriterande medarbetare

Irriterar du dig till vansinne på någon i den arbetsgrupp du är satt att leda? Så här hanterar du en irriterande medarbetare på bästa sätt.
Anita Täpp Publicerad
Colourbox
Blir du tokig på någon av dina medarbetare? Ta ett djupt andetag och gör så här! Colourbox

Visst kan du som chef frestas att skälla ut en medarbetare som du av någon anledning upplever irriterande. Men sådana känsloutbrott kan påverka hela arbetsgruppen.

Om du vill se till att alla jobbar så effektivt som möjligt, samtidigt som du själv mår bra, finns andra bra sätt att hantera irriterande medarbetare, tipsar den amerikanska arbetsplatskonsulten  Ilene Marcus om i sin bok ”Managing Annoying People”.

Här är några av hennes råd:

  • För att en irriterande medarbetare inte ska dränera dig på energi - ha bara korta möten med honom eller henne. Öva på att le och att sända ut positiva signaler.
     
  • Ha bara effektiva möten. Om medarbetaren vanligtvis tar för mycket tid i anspråk, exempelvis genom att diskutera detaljer och ställa frågor, sätt bestämt fokus på det ni ska diskutera på mötet. Ha en lugn och neutral inställning och var rak och tydlig.

Läs mer: Så blir dina möten effektiva

  • Sätt tydliga gränser vad gäller din relation till medarbetarna och håll fast vid dem. I annat fall kan medarbetarna glömma att du är chef.
     
  • Var uppmärksam på vilka signaler du sänder ut med ditt kroppsspråk . Tro inte att andra inte märker din frustration och stress. Försök i stället förmedla att du är öppen och engagerad.

Läs mer: Så funkar kroppsspråket

  • Var konsekvent i din ledarroll. Hur bra du lyckas som ledare och hur produktiv din arbetsgrupp är beror i hög grad på hur du agerar i olika situationer. Det gör att medarbetarna känner förtroende för dig och blir lyhörda för dina önskemål.
     
  • Var brutalt självkritisk när det gäller vad du gör som triggar i gång irritationen i arbetsgruppen.

Läs mer: 7 viktiga läxor för chefen

  • Var uppmärksam. Medarbetare kan säga att de är upptagna trots att de inte är särskilt produktiva. Peppa dina medarbetare genom att ge dem meningsfulla uppgifter och belöna produktiva insatser.

Läs mer: Så behåller du bra medarbetare

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Klas Hallberg: Göra rätt på jobbet räcker inte

Vi drunknar i rutiner, processer och styrdokument på jobbet. Vart tog det mänskliga omdömet vägen? Det frågar sig författaren och föreläsaren Klas Hallberg, aktuell med boken Rätt räcker inte.
Elisabeth Brising Publicerad 3 juni 2025, kl 06:01
Författaren Klas Hallberg och professorn Per Kristensson är aktuella med Boken Rätt räcker inte. En bok om om ett arbetsliv som drunknar i regler och dokumentation. Där det blivit viktigare att göra saker enligt manualer än att göra nytta för andra. Foto: Niklas Nyman/Volante

Klas Hallberg, varför räcker det inte att göra rätt? 

– Det räcker inte att ingen gjort fel, utan vi måste skapa något av värde med alla våra processer, riktlinjer och AI-verktyg. Idén till boken kom när vi läste om Åke 90 år som varit hos 66 olika läkare och inte fått hjälp, fast ingen gjort fel.

Ni skriver att ni vill att fler människor ska känna mening i sitt arbete, hur menar ni då?

– Vi outsourcar vårt eget omdöme till olika styrdokument, nyckeltal och script. Om vi fortsätter underminera det mänskliga omdömets betydelse i vårt arbetsliv så görs vi bara till dålig AI. Då tappar vi vår upplevelse av mening. 

Hur kan människans eget omdöme få en revansch?

– Det är tiotusenkronorsfrågan. En tredjedel av boken handlar om att ta risker. Vi är inte ute efter anarki, utan en gradförskjutning på två procent tillbaka till det mänskliga omdömet som kompass. Att tänka själv och våga agera.

Hur kan vi bli mer modiga på jobbet?

– Vi citerar flera höga chefer i boken som pekar på det nödvändiga i att provtrycka på regler och riktlinjer. Det finns annars en risk att man låter bli att fatta beslut och bara tar ett möte till. Våga ifrågasätt lite grann, med kunderna i fokus.

Varför är det så viktigt att anställda har mod att använda sitt kritiska tänkande?

– För att Åke 90 år ska få hjälp. För att anställda ska uppleva mening i sitt arbetsliv och för att vi ska bevara tilliten i samhället. 

Om Rätt räcker inte

Diskussionsboken Rätt räcker inte, att göra nytta på riktigt är skriven av Klas Hallberg, föreläsare och författare och Per Kristensson, professor i psykologi (Volante).