Visst kan du som chef frestas att skälla ut en medarbetare som du av någon anledning upplever irriterande. Men sådana känsloutbrott kan påverka hela arbetsgruppen.
Om du vill se till att alla jobbar så effektivt som möjligt, samtidigt som du själv mår bra, finns andra bra sätt att hantera irriterande medarbetare, tipsar den amerikanska arbetsplatskonsulten Ilene Marcus om i sin bok ”Managing Annoying People”.
Här är några av hennes råd:
- För att en irriterande medarbetare inte ska dränera dig på energi - ha bara korta möten med honom eller henne. Öva på att le och att sända ut positiva signaler.
- Ha bara effektiva möten. Om medarbetaren vanligtvis tar för mycket tid i anspråk, exempelvis genom att diskutera detaljer och ställa frågor, sätt bestämt fokus på det ni ska diskutera på mötet. Ha en lugn och neutral inställning och var rak och tydlig.
Läs mer: Så blir dina möten effektiva
- Sätt tydliga gränser vad gäller din relation till medarbetarna och håll fast vid dem. I annat fall kan medarbetarna glömma att du är chef.
- Var uppmärksam på vilka signaler du sänder ut med ditt kroppsspråk . Tro inte att andra inte märker din frustration och stress. Försök i stället förmedla att du är öppen och engagerad.
Läs mer: Så funkar kroppsspråket
- Var konsekvent i din ledarroll. Hur bra du lyckas som ledare och hur produktiv din arbetsgrupp är beror i hög grad på hur du agerar i olika situationer. Det gör att medarbetarna känner förtroende för dig och blir lyhörda för dina önskemål.
- Var brutalt självkritisk när det gäller vad du gör som triggar i gång irritationen i arbetsgruppen.
Läs mer: 7 viktiga läxor för chefen
- Var uppmärksam. Medarbetare kan säga att de är upptagna trots att de inte är särskilt produktiva. Peppa dina medarbetare genom att ge dem meningsfulla uppgifter och belöna produktiva insatser.
Läs mer: Så behåller du bra medarbetare