Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Positions chefspris till Ulf Bolling

Årets mottagare av tidningen Positions chefspris är Ulf Bolling på IT-företaget CSC. Eftersom över en halv miljon Unionenmedlemmar fått chans att nominera kan han kalla sig Sveriges populäraste chef.

Dag Bremberg Publicerad
Åke Ericson
Ulf Bolling tar emot Positions chefspris av tidningens redaktör Dag Bremberg. Åke Ericson

Priset består av 20 000 kronor i form av ett stipendium för kompetensutveckling. Prisceremonin var på tisdagen på Kompetensmässan i Stockholm.

Juryns motivering:

Ulf Bolling har nominerats av medarbetare och fått goda vitsord från fackliga ombud, eftersom han konsekvent varit en omtänksam chef. Han har haft ambition att alla på hans avdelning ska känna sig sedda och visat sig vara empatisk, tålmodig och uppmuntrande. Han har arbetat målmedvetet med fokus på att var och en ska kunna få kompetensutveckling och ett större ansvar. Dessutom har han som mentor engagerat sig i programmet Womentor, i syfte att öka andelen kvinnliga chefer inom IT-branschen.”

Ulf Bolling, 55, har varit chef i över 20 år. Han har även på fritiden haft ledarroller, bland annat som fotbollstränare – och i viss mån som trummis i ett band.

- Ja, det är faktiskt så att man styr ganska mycket och har ett tydligt ansvar som trummis.

Som ledare för sin grupp på CSC:s finansavdelning känner han att han agerar som en coach:

- Det gäller att se varje individ och se till att de bidrar till laget med sina bästa förmågor. Att utveckla gruppen och förbättra samspelet är mitt fokus.

Även om Ulf Bolling eftersträvar att det ska vara ett öppet klimat och högt i tak, så kan vissa som är lite tystlåtna behöva lyftas fram.

- Man måste utgå ifrån att varje person har olika egenskaper. Alla ska känna sig trygga i teamet och veta att det är bra att vi är olika.

Tidigare mottagare av Positions chefspris är Dag Erenius, Peter Dörrich, Catarina Göthberg och Kim Lindhe.

På Kompetensmässan delades även Positions nya bokpris ut. Det gick till ”Chefen som coach” av Lena Sobel och Sören Holm.

 

 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

5 skäl att skippa medarbetarsamtalet

Som chef förväntas du ha medarbetarsamtal varje år. Men hur bra är de egentligen? Mindre bra om du frågar ledarskapsutvecklaren Charlotta Wikström som ger tips på hur du kan göra i stället.
Petra Rendik Publicerad 13 januari 2025, kl 06:01
En kvinna på medarbetarsamtal med tre chefer. Alla ler.
Skippa medarbetarsamtalet - ge feedback dagligen. Regelbunden återkoppling visar att du bryr dig om dina medarbetares utveckling. Satsa på att ge konstruktiv feedback tre gånger per dag för bästa resultat. Foto: Colourbox.

 

1 Feedback varje dag

Spara inte återkopplingen till medarbetarsamtalet. Ge den regelbundet, helst varje dag. Det visar att du bryr dig om dina medarbetares utveckling och framgångar. Bestäm att du ska ge konstruktiv feedback tre gånger per dag – det är svårt, men träning ger resultat.

2 Mål och verksamhetsplan

Ha alltid verksamhetsmålet som bas när du pratar med dina medarbetare om deras utveckling och behov. Vad har vi för mål och hur ska vi göra för att uppnå resultat? Se till att alla verkligen har koll på planen.

3 Använd rikmodellen

RIK står för Resultat, Insats och Kompetens. Använd modellen en gång i veckan, till exempel under teamets morgonmöte. Vad ska ni uppnå i veckan som kommer? Vad behöver ni för att lyckas och hur kan du som chef stötta? Har alla den kompetens som krävs för att nå målet?

4 Skaffa en kompis

Se till att det finns förutsättningar för alla i ditt team att internt ha en mentor eller “buddy“ att prata lite mer informellt med, som stöttar och inspirerar. Det stärker sammanhållningen i teamet och det är ju ofta då de bästa resultaten uppstår.

5 Bygg relationer

I slutändan handlar allt om tillit. För att medarbetarna ska utvecklas och trivas bör du jobba på relationen med dem. En närvarande, coachande chef skapar en psykologisk trygghet där medarbetarnas utveckling står i fokus, vilket leder till resultat.

Därför kan samtalen misslyckas

Problem hanteras inte i tid. Chefer tenderar ibland att skjuta upp viktiga och svåra diskussioner till utvecklingssamtalen i stället för att genast ta itu med det som skaver.

Planen hinner bli inaktuell. En utvecklingsplan som bestäms under ett medarbetarsamtal en gång om året hinner bli inaktuell. Man fokuserar mer på det som hänt i stället för att blicka framåt.

Det är tidskrävande. Mallar och formulär passar inte in på alla (förutom möjligtvis HR), men måste ändå fyllas i och rapporteras vidare.