Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Lisa sommarjobbade som vd

Lisa Henning, har sommarjobbat som vd på HR-företaget Adecco i en månad. Nu har hon gjort sin sista dag och summerar sina intryck.
Ola Rennstam Publicerad
Ola Rennstam/Kollega
Lisa Henning provade på jobbet som vd. Ola Rennstam/Kollega

Hur var det att vara vd?
– Till att börja med kändes det otroligt hedrande att väljas ut bland 4 000 sökande. Det har varit ett intensivt program, tiden har flugit iväg. Dagarna har bestått av väldigt mycket möten, från hög till låg nivå. Jag har följt vd:n, Torben Sneve, i hans dagliga arbete och i alla de frågor som han är engagerad i. Jag har träffat andra chefer inom Adecco, varit med på intervjuer och besökt lokala kontor över hela landet – allt för att förstå verksamheten i grunden. Det har varit en fantastisk månad och det känns lite tomt att sluta.

Vad har varit den största utmaningen med jobbet?
– Det blev en extrem störtdykning – från dag ett. Det är svårt att som utomstående komma rätt in i de högsta besluten och faktiskt förstå vad de innebär och samtidigt ge värdefull input. Att varje sekund försöka snappa upp vad som händer har varit en utmaning. Men jag har verkligen blivit lyssnad på och mött förståelse för att jag inte kunnat hela organisationen.

Vad har du fått med dig för lärdomar?
– Framför allt vikten av ett bra ledarskap och av att som vd verkligen se varje människa, alltså att de mjuka värdena har betydelse. Jag kan tänka mig att det är först om några år, oavsett vilken roll jag kommer att ha, som jag verkligen kommer inse värdet av det jag fått uppleva den här månaden.

Du fick vd-jobbet för din ambition att jobba med mångfald – hur har det gått?
– Jag har fått driva ett eget projekt där jag kartlagt hur Adecco jobbar med mångfaldsfrågan i dag och även presenterat ett antal förslag på åtgärder som organisationen kan arbeta vidare med. Mångfald hamnar ofta lite ”vid sidan om” och jag tror framför allt att det behövs tydligare riktlinjer om vad som gäller. Och att fler inser att se effekten av ett sådant arbete kommer längre fram än nästa halvår. Jag hoppas ha bidragit med att se dessa frågor med lite nya ögon.

Har du känt dig som en riktig vd?
På sätt och vis, även om jag förstås inte haft något formellt ansvar så har det varit helt öppna dörrar. Det har varit häftigt att verkligen få insyn i verksamheten utan någon sekretess.

Har du fått en annan bild av vad en vd gör hela dagarna?
– Tidigare tänkte jag att det är verksamhetens natur som avgör hur ledarskapet och en vd-tjänst ser ut, nu har jag insett hur stor betydelse de personliga egenskaperna har. Det var en aha-upplevelse att en vd är engagerad i så många saker, smått som stort, min bild förut var att man mest befattade sig med de största övergripande frågorna.

Vad ska du göra nu?
– Redan i dag börjar jag på EY:s (tidigare Ernst & Young) avdelning för konsulttjänster. Jag kommer att ta med mig mycket härifrån.

vd för en månad

Namn: Lisa Henning
Ålder: 27
Bor: Stockholm
Utbildning: Kandidatexamen i ekonomi vid Uppsala universitet
Aktuell: ”Avgående” vd på HR-företaget Adecco Group

För tionde året i rad ger Adecco Group  en ung person möjligheten att ta över vd-posten under en månad, med en lön på 100 000 kronor.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Klas Hallberg: Göra rätt på jobbet räcker inte

Vi drunknar i rutiner, processer och styrdokument på jobbet. Vart tog det mänskliga omdömet vägen? Det frågar sig författaren och föreläsaren Klas Hallberg, aktuell med boken Rätt räcker inte.
Elisabeth Brising Publicerad 3 juni 2025, kl 06:01
Författaren Klas Hallberg och professorn Per Kristensson är aktuella med Boken Rätt räcker inte. En bok om om ett arbetsliv som drunknar i regler och dokumentation. Där det blivit viktigare att göra saker enligt manualer än att göra nytta för andra. Foto: Niklas Nyman/Volante

Klas Hallberg, varför räcker det inte att göra rätt? 

– Det räcker inte att ingen gjort fel, utan vi måste skapa något av värde med alla våra processer, riktlinjer och AI-verktyg. Idén till boken kom när vi läste om Åke 90 år som varit hos 66 olika läkare och inte fått hjälp, fast ingen gjort fel.

Ni skriver att ni vill att fler människor ska känna mening i sitt arbete, hur menar ni då?

– Vi outsourcar vårt eget omdöme till olika styrdokument, nyckeltal och script. Om vi fortsätter underminera det mänskliga omdömets betydelse i vårt arbetsliv så görs vi bara till dålig AI. Då tappar vi vår upplevelse av mening. 

Hur kan människans eget omdöme få en revansch?

– Det är tiotusenkronorsfrågan. En tredjedel av boken handlar om att ta risker. Vi är inte ute efter anarki, utan en gradförskjutning på två procent tillbaka till det mänskliga omdömet som kompass. Att tänka själv och våga agera.

Hur kan vi bli mer modiga på jobbet?

– Vi citerar flera höga chefer i boken som pekar på det nödvändiga i att provtrycka på regler och riktlinjer. Det finns annars en risk att man låter bli att fatta beslut och bara tar ett möte till. Våga ifrågasätt lite grann, med kunderna i fokus.

Varför är det så viktigt att anställda har mod att använda sitt kritiska tänkande?

– För att Åke 90 år ska få hjälp. För att anställda ska uppleva mening i sitt arbetsliv och för att vi ska bevara tilliten i samhället. 

Om Rätt räcker inte

Diskussionsboken Rätt räcker inte, att göra nytta på riktigt är skriven av Klas Hallberg, föreläsare och författare och Per Kristensson, professor i psykologi (Volante).