Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Jobbigt neka semester

Nu är det inte långt kvar. Ledighetsönskemålen är inlämnade för länge sedan och du som chef har förhoppningsvis lyckats pussla ihop ett semesterschema som gör alla nöjda och glada. Eller?
Petra Rendik Publicerad
Colourbox
Colourbox

Ibland händer det att du som chef måste säga nej till en medarbetare som vill vara ledig. Så länge du inte bryter mot semesterlagarna har du rätt att göra det, om verksamheten kräver så.

Det betyder inte att det är enkelt. För vem vill vara den som sabbar medarbetarens spontanresa till Rom eller till stugan på landet? Vem vill säga nej?

Det kan en mellanchef, som vill vara anonym, intyga. Hon arbetar på ett mellanstort IT-företag som för en tid sedan slogs ihop med ett annat företag. De turbulenta tiderna påverkade semesterplaneringen. Medarbetare har inte som tidigare kunnat ta ut lediga dagar med kort varsel. Även sommarens semesterschemaläggning har varit tuffare,

– Förut har i stort sett alla som velat kunnat vara lediga i juli men inte i år. Alla får sin semester i sommar men inte samtidigt. Det har knorrats lite och jag förstår besvikelsen. Men samtidigt kom det inte som en överraskning, alla var förberedda på att det skulle bli så i år. Så nu är stämningen ändå hyfsat god.

Och det är precis så man ska agera menar Jan Ingerlund, ledarskapskonsult på Här & Nu Ledarskap. Involvera medarbetare och var transparent kring beslut och lösningar som rör semestern, då ökar förståelsen för om man blir nekad ledighet.  

– Att inse att semestern är en viktig fråga för de flesta människor är en bra utgångspunkt. Lika viktigt är rättvisa och respekt. Att ha en öppen dialog med sin grupp är viktigt, säger Jan.

Att behöva säga nej är jobbigt men att fatta tuffa beslut hör till chefens bord. Som chef vinner du mycket på att vara schyst men det är ingen, allra minst medarbetare, som förväntar sig att chefen ska vara kompis.

– Mycket handlar om konflikträdsla hos chefer och behovet att vara just en kompis. Många chefer skulle må bra av att reflektera över sitt ledarskap och hur det påverkas av egna känslor och behov.

Hur ska man då bäst neka semester och sedan handskas med en besviken medarbetare?

Lyssna och visa förståelse för känslorna som dyker upp, tycker Jan. Sedan bör du ha starka argument för varför du säger nej och vara mycket tydlig med skälen. Ditt beslut bör vara byggt på att verksamheten påverkas negativt om du beviljar semestern.

– Har man en grupp som fungerar bra så finns ofta en gemensam ansvarskänsla för att vilja hitta lösningar och förstå problemet.

Det främsta rådet Jan Ingerlund vill ge är att se till att ha en bra semestermodell som alla på företaget känner till och accepterar. Och ha gärna några kreativa lösningar att ta till så du kan bevilja semesteransökningar med kort varsel även när det är som mest att göra.

– Planeras semestern i tid och utifrån vad som kan vara möjligt bör de flesta konflikter runt semesterfrågan gå att undvika.

Jans tips till chefen

  • Kolla vad semesterlagen säger.
  • Motivera tydligt varför det inte passar att vara ledig. Och acceptera att medarbetaren kan bli besviken och arg.
  • Behöver du ofta säga nej kan det vara tid för självrannsakan. Fungerar inte planeringen? Kanske måste ni diskutera i gruppen hur ledigheter ska förläggas utan att det stör verksamheten. Och är du rättvis när du beviljar eller nekar semester?
  • Står ni inför en tuffare period som innebär en striktare semesterplanering, involvera gruppen tidigt. Var transparent och ärlig. De flesta vill ju att allt ska fungera på jobbet.
  • Ha en väl förankrad semestermodell som du och dina medarbeta kan ta stöd av.
  • Fundera på möjliga lösningar innan du säger nej. Det kanske går att lösa? Undantag kan göras men görs det hela tiden urholkas ramarna.
  • Att säga nej hör till chefens uppgifter. Konflikträdsla är något man kan jobba med.
  • Lev som du lär. Säger du nej till en anställd för att det är körigt på jobbet så lämpar det sig inte att du tar ledigt heller.

Semesterlagen

Huvudregeln lyder att alla anställda ska kunna ta ut minst fyra veckors sammanhängande semester under sommaren, det vill säga juni till augusti. Du som arbetsgivare har sista ordet när ledigheten ska förläggas, så länge du håller dig till ovanstående. Men du måste informera dina anställda i god tid, minst två månader innan, när det bäst lämpar sig att vara ledig. Semesterönskemål utöver sommaren då? Kommer du och dina anställa inte överens är det arbetsgivaren som bestämmer.

Arbetsgivare kan beordra anställda att avbryta semestern men då måste skälen vara synnerligen starka. Ett exempel kan vara att hela verksamheten riskerar att falla om inte personalen kommer in.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Avatar ska hjälpa chefer med uppsägningar

Det är svårt att säga upp en medarbetare på ett bra sätt. Därför har TRR utvecklat en tjänst som gör att chefer kan öva sig på en avatar – som kan vara både arg och ledsen.
David Österberg Publicerad 20 november 2025, kl 09:00
Elin Nilsson tränar med hjälp av en avatar.
En avatar ska hjälpa chefer att genomföra svåra samtal på ett så bra sätt som möjligt. Verktyget har utformats av omställningsorganisationen TRR. Fredrik Hjerling

Att genomföra ett uppsägningssamtal är något av det svåraste en chef kan göra. Därför har omställningsorganisationen TRR länge utbildat chefer i hur man genomför dem. Snart finns tjänsten i digital form.

– Chefen får möta en avatar och kan sedan göra olika val. Man kan till exempel ställa in om man vill att avataren ska vara ledsen, frågvis eller förbannad. Det går också att ställa in olika svårighetsgrader. Från enklare nivå med flervalsalternativ till helt öppen dialog där man pratar med avataren som reagerar och responderar helt beroende på ens agerande. Efter samtalet får man feedback från oss. Tanken är att man ska träna, träna, träna tills man känner sig trygg, säger Pierre Figéus, business owner på TRR.

Pierre Figéus
Pierre Figéus.

Är människor så förutsägbara att de kan ersättas av en avatar?

– I grund och botten är den här typen av samtal ganska lika. En viktig del i träningen är att som chef höra sig själv uttala orden. Sannolikheten för att säga det man bör säga ökar om man har tränat på det innan. När man levererar ett negativt budskap så kommer det alltid en reaktion. Frågan är hur man hanterar den reaktionen och ändå får fram budskapet.

Hur har ni kommit fram till vad som är rätt saker att säga?

– Det bygger på vår beprövade erfarenhet. Vi har tränat chefer på det här i många år och intervjuat dem efter att de har hållit uppsägningssamtal. Det här är en metodik som vi vet fungerar i praktiken. Tyvärr förekommer det att chefer genomför uppsägningar utan att ha förberett sig. Det är idiotiskt och gynnar inte någon.

Den digitala tjänsten har utvecklats i samarbete med chefer. 

– Vi intervjuade cheferna innan och frågade hur säkra de kände sig på att genomföra ett uppsägningssamtal. Sedan fick de träna på avataren. Efteråt såg vi en markant skillnad i kompetens, säger Pierre Figéus.

Extra viktigt att ta sig tid

En av dem som har testat tjänsten är Elin Nilsson som är rekryterings- och konsultchef på Barona.

– Jag känner mig helt klart mer förberedd på vad som krävs av mig som chef inför ett uppsägningssamtal. Dels i hur jag ska agera under samtalet, följa upp och vårda medarbetaren, dels i att ge mig själv utrymme för att reflektera och utvecklas. Den här typen av samtal är som tur är inte något man har varje dag, och därför är det extra viktigt att ta sig tid att göra det på rätt sätt för alla inblandade, säger hon.

Elin Nilsson tror att tjänsten kan användas av alla typer av chefer.

– För juniora ledare som aldrig tidigare har behövt hålla den här typen av samtal är det ett otroligt värdefullt verktyg, medan det för mer seniora chefer fungerar som en bra påminnelse om vikten av att förbereda sig noggrant. Exempelpersonerna i tjänsten känns trovärdiga i sina reaktioner, och jag uppskattar att man får möta olika typer av respons beroende på hur man själv agerar och bemöter situationen.

”Händer att människor blir uppsagda via sms”

TRR:s förhoppning är att väl förberedda chefer ska underlätta för uppsagda att snabbare hitta ett nytt jobb.

– Om avslutet fungerar bra tror vi att man snabbare kommer in i ny sysselsättning. Tyvärr händer det att människor blir uppsagda via sms, på semestern eller genom att chefen skickar någon annan. Då måste den som har blivit uppsagd lägga tid på att bearbeta uppsägningen och tappar tempo, säger Pierre Figéus.

Vad tyckte du om verktyget?

Mikael Axland, HR-chef, Grenke Leasing.

–  En fördel med det här verktyget var att man hamnade i olika situationer. Det fejkar en verklig situation och gör det jättebra. Avataren är tillräckligt oförutsägbar för att man ska lära sig något.

– Man kan använda tjänsten för att träna på alla typer av svåra samtal. Hur reagerar jag exempelvis när jag sitter mitt emot en person som gråter? Det vet man ju inte förrän det har hänt. För att klara något svårt måste du träna. Det är mindre viktigt om du tränar genom att prata med en avatar, pratar med en verklig människa eller genom att läsa en bok.

 

Cecilia Tarkowski, Hotellchef, Fagerudd.

– Initiativet är bra. Det finns säkert många chefer som inte funderar igenom exempelvis avslutningssamtal eller hur de ska ge tung feedback. Jag tror verkligen att verktyget kan göra skillnad för chefer och ledare, men tror också att ett samtal med en riktig människa är bättre.

– Svårigheten med den här typen av verktyg är att de blir lite statiska. Det kan vara svårt att få fram det man vill ha sagt genom de alternativ man har att välja mellan. Reaktionerna från avataren hamnade också lätt i ytterligheter. Men för den som aldrig tidigare har reflekterat över hur tuffa besked landar hos en medarbetare behöver det kanske vara så.