Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Göran kopplar av med Star Wars

Göran Wibergs samling Star Wars-Lego tar upp ett helt hus. Möt försäljningsdirektören som kopplar av med avancerade byggsatser med tusentals bitar.
Ola Rennstam Publicerad
Göran Wiberg står framför sin Star Wars-samling.
På fritiden bygger Göran Wiberg Star Wars-Lego. I sin samling har han fler än 100 modeller. Foto: Fredrik Stehn

Berätta om din samlarvurm!
– Jag har drygt hundra modeller, främst farkoster och miljöer med fokus på de tre första – riktiga – Star Wars-filmerna. Samlingen tar upp hela gästhuset på landet.

Började det med Lego eller Star Wars?
– Jag är Star Wars-fantast och kollar regelbundet på filmerna. Jag köper inte Lego för Legots skull, även om det är en genial idé med allt från konstruktionen till de noggranna sprängskisserna. Allt är så snyggt gjort och jag har aldrig varit med om att en bit saknas i paketen.

– Det började med att jag köpte enklare modeller när våra söner var små, men sedan stuvades allt undan i en låda. 2011 tog yngsta sonen fram allt igen och vi började färgsortera bitarna och bygga upp modellerna igen. Då upptäckte jag hur kul det var och då började jag samla.

Vad är tjusningen?
– En del är jakten på åtråvärda modeller, att leta på nätet och buda. Det är som julafton att få hem en stor kartong med tusentals bitar. Men den stora tjusningen för mig är att följa instruktionen, den kan vara på flera hundra sidor. Jag är en väldigt strukturerad person och gillar ordning och reda. Att bygga helt fritt som i tv-programmet Lego Masters är inget för mig.

Vad säger din familj?
– Min fru delar inte alls mitt intresse, hon tycker allt med Star Wars är helt iskallt. Som förläggare sitter hon med sina böcker och då passar jag på att bygga – vi har varsitt stora intresse.

– Våra vuxna söner delar min förtjusning, det är fint att vi bygger tillsammans ibland. Den stora Millennium Falcon som innehåller 7 541 bitar tog oss över 40 timmar att färdigställa. Man kan bli lite kutryggig efteråt, hehe.

Vilka reaktioner får du av omgivningen?
– Det är roligt att vara känd som Star Wars-tokig. Jag gör filmer om mina byggen till kollegornas barn, men nu vill föräldrarna att jag dämpar mig lite för önskelistorna har börjat innehålla lite väl dyra modeller. Jag åker aldrig på mässor eller träffar andra entusiaster, detta är ett intresse jag bara har för mig själv. Sammanlagt har jag nog lagt runt 100 000 kronor på det här.

Hjälper byggandet dig att hantera ditt jobb?
– Absolut. Det får mig att släppa jobbet och stressen, det är jämförbart med yoga. När jag har påbörjat ett projekt är jag inne i min värld, det är rogivande.

Vad är den största utmaningen?
– Att hålla intresset i schack. Numera är jag ganska selektiv med vad jag köper, det måste tillföra något till samlingen.

GÖRAN WIBERG

GÖR: Försäljningsdirektör på Bonnierförlagen.
ÅLDER: 55 år.
BOR: Stockholm.
BÄSTA LEGOMODELLEN: Dödsstjärnan, den är så snillrikt konstruerad med olika rum från olika episoder i filmen.
DRÖMMODELLEN: Jag letar efter fängelsehålan Rancor Pit, som tillhör Jabba the Hutt’s Palace, där Luke trillar ner i första filmen.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Avatar ska hjälpa chefer med uppsägningar

Det är svårt att säga upp en medarbetare på ett bra sätt. Därför har TRR utvecklat en tjänst som gör att chefer kan öva sig på en avatar – som kan vara både arg och ledsen.
David Österberg Publicerad 20 november 2025, kl 09:00
Elin Nilsson tränar med hjälp av en avatar.
En avatar ska hjälpa chefer att genomföra svåra samtal på ett så bra sätt som möjligt. Verktyget har utformats av omställningsorganisationen TRR. Fredrik Hjerling

Att genomföra ett uppsägningssamtal är något av det svåraste en chef kan göra. Därför har omställningsorganisationen TRR länge utbildat chefer i hur man genomför dem. Snart finns tjänsten i digital form.

– Chefen får möta en avatar och kan sedan göra olika val. Man kan till exempel ställa in om man vill att avataren ska vara ledsen, frågvis eller förbannad. Det går också att ställa in olika svårighetsgrader. Från enklare nivå med flervalsalternativ till helt öppen dialog där man pratar med avataren som reagerar och responderar helt beroende på ens agerande. Efter samtalet får man feedback från oss. Tanken är att man ska träna, träna, träna tills man känner sig trygg, säger Pierre Figéus, business owner på TRR.

Pierre Figéus
Pierre Figéus.

Är människor så förutsägbara att de kan ersättas av en avatar?

– I grund och botten är den här typen av samtal ganska lika. En viktig del i träningen är att som chef höra sig själv uttala orden. Sannolikheten för att säga det man bör säga ökar om man har tränat på det innan. När man levererar ett negativt budskap så kommer det alltid en reaktion. Frågan är hur man hanterar den reaktionen och ändå får fram budskapet.

Hur har ni kommit fram till vad som är rätt saker att säga?

– Det bygger på vår beprövade erfarenhet. Vi har tränat chefer på det här i många år och intervjuat dem efter att de har hållit uppsägningssamtal. Det här är en metodik som vi vet fungerar i praktiken. Tyvärr förekommer det att chefer genomför uppsägningar utan att ha förberett sig. Det är idiotiskt och gynnar inte någon.

Den digitala tjänsten har utvecklats i samarbete med chefer. 

– Vi intervjuade cheferna innan och frågade hur säkra de kände sig på att genomföra ett uppsägningssamtal. Sedan fick de träna på avataren. Efteråt såg vi en markant skillnad i kompetens, säger Pierre Figéus.

Extra viktigt att ta sig tid

En av dem som har testat tjänsten är Elin Nilsson som är rekryterings- och konsultchef på Barona.

– Jag känner mig helt klart mer förberedd på vad som krävs av mig som chef inför ett uppsägningssamtal. Dels i hur jag ska agera under samtalet, följa upp och vårda medarbetaren, dels i att ge mig själv utrymme för att reflektera och utvecklas. Den här typen av samtal är som tur är inte något man har varje dag, och därför är det extra viktigt att ta sig tid att göra det på rätt sätt för alla inblandade, säger hon.

Elin Nilsson tror att tjänsten kan användas av alla typer av chefer.

– För juniora ledare som aldrig tidigare har behövt hålla den här typen av samtal är det ett otroligt värdefullt verktyg, medan det för mer seniora chefer fungerar som en bra påminnelse om vikten av att förbereda sig noggrant. Exempelpersonerna i tjänsten känns trovärdiga i sina reaktioner, och jag uppskattar att man får möta olika typer av respons beroende på hur man själv agerar och bemöter situationen.

”Händer att människor blir uppsagda via sms”

TRR:s förhoppning är att väl förberedda chefer ska underlätta för uppsagda att snabbare hitta ett nytt jobb.

– Om avslutet fungerar bra tror vi att man snabbare kommer in i ny sysselsättning. Tyvärr händer det att människor blir uppsagda via sms, på semestern eller genom att chefen skickar någon annan. Då måste den som har blivit uppsagd lägga tid på att bearbeta uppsägningen och tappar tempo, säger Pierre Figéus.

Vad tyckte du om verktyget?

Mikael Axland, HR-chef, Grenke Leasing.

–  En fördel med det här verktyget var att man hamnade i olika situationer. Det fejkar en verklig situation och gör det jättebra. Avataren är tillräckligt oförutsägbar för att man ska lära sig något.

– Man kan använda tjänsten för att träna på alla typer av svåra samtal. Hur reagerar jag exempelvis när jag sitter mitt emot en person som gråter? Det vet man ju inte förrän det har hänt. För att klara något svårt måste du träna. Det är mindre viktigt om du tränar genom att prata med en avatar, pratar med en verklig människa eller genom att läsa en bok.

 

Cecilia Tarkowski, Hotellchef, Fagerudd.

– Initiativet är bra. Det finns säkert många chefer som inte funderar igenom exempelvis avslutningssamtal eller hur de ska ge tung feedback. Jag tror verkligen att verktyget kan göra skillnad för chefer och ledare, men tror också att ett samtal med en riktig människa är bättre.

– Svårigheten med den här typen av verktyg är att de blir lite statiska. Det kan vara svårt att få fram det man vill ha sagt genom de alternativ man har att välja mellan. Reaktionerna från avataren hamnade också lätt i ytterligheter. Men för den som aldrig tidigare har reflekterat över hur tuffa besked landar hos en medarbetare behöver det kanske vara så.