Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Bästa boken om ledarskap 2014

Tidningen Positions nya bokpris – för bättre ledarskap - går till Lena Sobel och Sören Holms ”Chefen som coach”, utgiven på Liber.
Dag Bremberg Publicerad
 Lena Sobel och Sören Holm.

Förläggaren Anders Abrahamsson är mycket glad:

- Vad kul! Grattis Lena och Søren!

Positions motivering till utnämningen:
”Många ledarskapsböcker är abstrakta och svåra att tillämpa i vardagen för en svensk chef. Det här är ett av de få undantagen, en praktisk handbok som är direkt användbar. Den är modern samtidigt som den utgår ifrån sunda värderingar om alla människors möjligheter att utvecklas.”

Författarna visar på sina djupa kunskaper och insikter. Både Lena Sobel och Sören Holm har lång erfarenhet av att arbeta som coacher, med att utveckla ledare och arbetslag.

Prisutdelningen sker på Kompetensmässan den 11 november.
Position är medlemstidningen för Unionens chefsmedlemmar.

Nominerade prisvinnare:

Tidningen Positions läsare har under året fått skicka in förslag på den bästa ledarskapsboken och det kom in över 30 nomineringar, varpå en jury utsåg vinnaren.

Övriga böcker som fått mer än en nominering:

  • Gerhard Bley: Instinkt eller insikt
  • Folke Hasselmark: Följ mig!
  • Blomquist och Röding: Ledarskap
  • Thomas Lundqvist: Bli en aktiv ledare
  • Christer Olsson: Vart är du på väg och vill du dit?
  • Lundberg m fl: Psykologi på jobbet
  • Sandahl m fl: Chef med förnuft och känsla
  • Bengt Savén: Ledarstegen
  • Susan Wheelan: Att skapa effektiva team
  • Jim Collins: Good to great
  • Wennberg och Norger: Våga chefa!
  • Karlsdotter och Bremberg: Så lyckas du som chef
  • Robin Sharma: Ledare utan titel

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

5 skäl att skippa medarbetarsamtalet

Som chef förväntas du ha medarbetarsamtal varje år. Men hur bra är de egentligen? Mindre bra om du frågar ledarskapsutvecklaren Charlotta Wikström som ger tips på hur du kan göra i stället.
Petra Rendik Publicerad 13 januari 2025, kl 06:01
En kvinna på medarbetarsamtal med tre chefer. Alla ler.
Skippa medarbetarsamtalet - ge feedback dagligen. Regelbunden återkoppling visar att du bryr dig om dina medarbetares utveckling. Satsa på att ge konstruktiv feedback tre gånger per dag för bästa resultat. Foto: Colourbox.

 

1 Feedback varje dag

Spara inte återkopplingen till medarbetarsamtalet. Ge den regelbundet, helst varje dag. Det visar att du bryr dig om dina medarbetares utveckling och framgångar. Bestäm att du ska ge konstruktiv feedback tre gånger per dag – det är svårt, men träning ger resultat.

2 Mål och verksamhetsplan

Ha alltid verksamhetsmålet som bas när du pratar med dina medarbetare om deras utveckling och behov. Vad har vi för mål och hur ska vi göra för att uppnå resultat? Se till att alla verkligen har koll på planen.

3 Använd rikmodellen

RIK står för Resultat, Insats och Kompetens. Använd modellen en gång i veckan, till exempel under teamets morgonmöte. Vad ska ni uppnå i veckan som kommer? Vad behöver ni för att lyckas och hur kan du som chef stötta? Har alla den kompetens som krävs för att nå målet?

4 Skaffa en kompis

Se till att det finns förutsättningar för alla i ditt team att internt ha en mentor eller “buddy“ att prata lite mer informellt med, som stöttar och inspirerar. Det stärker sammanhållningen i teamet och det är ju ofta då de bästa resultaten uppstår.

5 Bygg relationer

I slutändan handlar allt om tillit. För att medarbetarna ska utvecklas och trivas bör du jobba på relationen med dem. En närvarande, coachande chef skapar en psykologisk trygghet där medarbetarnas utveckling står i fokus, vilket leder till resultat.

Därför kan samtalen misslyckas

Problem hanteras inte i tid. Chefer tenderar ibland att skjuta upp viktiga och svåra diskussioner till utvecklingssamtalen i stället för att genast ta itu med det som skaver.

Planen hinner bli inaktuell. En utvecklingsplan som bestäms under ett medarbetarsamtal en gång om året hinner bli inaktuell. Man fokuserar mer på det som hänt i stället för att blicka framåt.

Det är tidskrävande. Mallar och formulär passar inte in på alla (förutom möjligtvis HR), men måste ändå fyllas i och rapporteras vidare.