Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

3 av 4 chefer sover dåligt

Vår undersökning visar att de flesta chefer lider av sömnbrist – och de anger jobbet som främsta orsak. Störd nattsömn försämrar inte bara prestations- och beslutsförmågan, utan kan även leda till kroniska sjukdomar.
Ola Rennstam Publicerad
Många chefer ser på sömn som ett slöseri med tid, vilket strider mot vad all forskning säger. Trunk Archive

Många framgångsrika chefer uppger att de bara behöver sova tre till fyra timmar per natt. Ett exempel är USA:s president Donald Trump, som sagt att det är ett föredöme att göra så. Enligt sömnforskaren Christian Benedict, vid Uppsala universitet, råder det ett sömnförakt i samhället, inte minst inom näringslivets toppskikt, där sömnbrist ses som tecken på framåtanda.

– Det finns en attityd i många företag att sömn är något för dem som är lata och något man kan ägna sig åt när man blir gammal. Att sömn är slöseri med tid. Det är problematiskt med den typen av förebilder i yrkeslivet, säger han.

Forskning har visat att sömnbrist påverkar förmågor som beslutsfattande, problemlösning, inlärning och prestation. Om det är någon som borde satsa på att få till en god sömn är det just de i ledande ställning, menar Christian Benedict.

– Egentligen är det vansinnigt att chefer har sömnproblem med tanke på deras funktion. Du måste ha förmågan att lösa problem, leda, vara kontrollerad och inte impulsiv. Allt detta är beteenden som påverkas av vår sömn.

Enligt en studie från Karolinska Institutet påverkar sömnbrist dessutom hur omgivningen uppfattar dig.

Sömnbrist kan leda till diabetes och alzheimers

– Den som sover för lite blir inte bara mindre smart och får en sämre prestationsförmåga, den uppfattas också som mindre trovärdig. Hur mycket pengar förlorar inte ett företag om man tappar en kund för att chefen inte verkar trovärdig? säger Christian Benedict.

Men det finns ledare som går emot strömmen. Microsofts vd Satya Nadella, Pat Wadors, personalchef på Linkedin, och Amazons vd Jeff Bezos är tre som inte sticker under stol med att de presterar bäst efter åtta timmars sömn. Och nyligen kom medieentreprenören Arianna Huffington ut med boken Sömnrevolutionen, där hon poängterar sömnens nödvändighet för vår arbetsprestation.

Boken presenterar forskning som visar att bristen på sömn inte bara har kortsiktiga effekter, utan också kan ge permanenta skador och orsaka alzheimers och diabetes.

Enligt Christian Benedict överensstämmer Chef & Karriärs enkät med resultatet i stora internationella studier.

– Man upplever sig trött trots att man har sovit. Rollen som chef innebär mycket ansvar och ett högt prestationstryck. De allra flesta chefer har för mycket att göra, och att det ger sömnsvårigheter är egentligen inte så överraskande. En orsak är kravet att ständigt vara tillgänglig, som gör att man inte kan koppla av.

Men det är inte bara antalet timmar som räknas. För en god kvalitet behöver vi gå igenom sömncyklerna av djupsömn och drömsömn. Båda faserna har centrala funktioner för hjärnan och hälsan. Vaknar man lätt och har svårt att somna om missar man delar av de viktiga faserna.

Talesättet att sova på saken är ingen dum idé för den som står inför ett viktigt beslut, menar Christian Benedict. Under sömnen får hjärnan en nödvändig återställning.

– Minnena stabiliseras under djupsömnen och hjälper dig att pussla ihop olika informationsbitar så att du lättare kan hitta en lösning till ditt problem. Den som bara sover fyra timmar får ingen REM-sömn. Dessutom rensar hjärnan ut information du inte behöver – med otillräcklig sömn får du inte denna viktiga ”systemreset”.

När kroppen sover kan den även ostört fokusera på att bekämpa virus och bakterier.

Undersökningen genomfördes av Novus och omfattade 573 chefsmedlemmar i Unionen.

FORSKARENS 5 BÄSTA TIPS

1. MAXA DAGSLJUSET. Att vara ute när det är ljust gör att nivåerna av sömnhormonet melatonin sjunker och att vi känner oss pigga dagtid. När det blir mörkt ökar melatoninet i kroppen och vi sover bättre.

2. VARVA NER. Facebook och Instagram drar i gång hjärnans belöningssystem, jobbmejlen ökar stresspåslaget. Lägg undan mobilen och datorn före läggdags. Det är svårt att få djupsömn med stresshormon i blodet. Gör i stället sådant du blir lugn av.

3. UNDVIK ALKOHOL. Den kan visserligen hjälpa dig att somna, men leder till att du vaknar tidigare och sover ytligare än vanligt, eftersom den viktiga drömsömnen förkortas. Konsekvensen blir att du inte känner dig utvilad när du vaknar.

4. SOV ENSAM. Går det att förbättra din sovmiljö? En snarkande sambo eller en hund som ligger tvärsöver madrassen är inga bra nattsällskap. Ett tyst, mörkt och svalt sovrum där du inte konkurrerar med någon annan om utrymmet är grunden för en god sömn. Använd inte heller sängen som arbetsplats.

5. BRYT DEN ONDA SOVCIRKELN. Det är lätt att falla in i ovanor. Om du kväll efter kväll ligger och vrider dig i sängen utan att kunna somna behöver du bryta mönstret. Gå upp och läs en bok och lägg dig först när du är riktigt sömnig.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: Anställd vägrar acceptera ny roll

Hur ska man agera som chef om en medarbetare om en medarbetare sätter sig på tvären och vägrar att acceptera ny roll? Chef & Karriärs mentor Charlotta Wikström ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 16 december 2025, kl 13:01
Medarbetare ser skeptisk ut när chef ger nya arbetsuppgifter.
Hur kommer man vidare om en anställd inte vill acceptera arbetsuppgifter som innebär lägre status än de tidigare? Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Företaget jag jobbar på har genomfört ännu en omorganisation. För den avdelning som jag är chef för har det inneburit en del förändringar av arbetssätt och roller, på grund av att vi har blivit färre personer. Några medarbetare har delvis fått andra uppgifter och en av dem har haft svårt att acceptera detta.

Vi har haft långa samtal där jag förklarat vad förändringen innebär. Jag anar att hon inte gillar den nya rollen – som innebär viss telefonförsäljning, en uppgift med lägre status än tidigare roll. Men det säger hon inte rakt ut, i stället fortsätter hon att be om mer fakta kring vad som ska ändras. Var går gränsen för hur mycket jag måste förklara? Hur komma vidare?
 

SVAR: En intressant fråga som jag tror många chefer känner igen. Organisation är en färskvara och måste anpassas till vår ständigt förändrade omvärld. Vad jag förstår har du tydligt klargjort syftet med förändringen och det tål att upprepas. Medarbetaren måste lyfta blicken och förstå att detta inte handlar om henne specifikt utan om företagets framgång, som alla ska bidra till.

Jag är övertygad om att du har rätt i att hon känner sig nedvärderad i sina nya arbetsuppgifter. Därför behöver du nu bekräfta henne och att hon är kompetent, viktig för företaget och att du stödjer henne. Att ni får lösa det här tillsammans.

STEG 1. Byt fokus, från fakta till hur hon känner, i nästa samtal. Inled med att säga att hon har fått all relevant fakta och att du vet att hon är kompetent. Slå fast att förändringen är här för att stanna och att både hon och du måste acceptera det. Konstatera att telefonförsäljning är en viktig arbetsuppgift i hennes roll. Du tror att hennes problem och stora utmaning inte är brist på fakta utan snarare känslan av att bli nedvärderad, att det inte är lika ”fint” att jobba med telefonförsäljning. Men att man kan se det precis tvärt om – att detta jobb har blivit viktigare.

STEG 2. Fråga om din analys stämmer. Ge henne tid att svara och reflektera men håll kvar samtalet om hur hon känner. Låt dig inte luras in i ”faktaträsket” igen. Kom ihåg att det är du som styr diskussionen. Fråga henne vad det är som känns svårt, tråkigt eller nedvärderande och vad som skulle behövas för att hon ska känna annorlunda.

STEG 3. Försök att avrunda samtalet positivt, men var tydlig med att både du och hon måste acceptera faktum. Föreslå som ett första steg att hon jobbar i den nya rollen ett par månader och att ni sedan gör en utvärdering. Och att du självklart finns som stöd om hon behöver.

CHARLOTTA WIKSTRÖM

GÖR: Senior advisor på Stardust Consulting.

ÅLDER: 67.

KÄND FÖR: Har skrivit bästsäljaren Vinnande mentorskap – en praktisk handbok.

KARRIÄR: Civilekonom DIHR, 15 år inom SAS-koncernen. Har jobbat på Telia, Comhem och Stockholmsbörsen, samt som HR-direktör på Eniro.