Hoppa till huvudinnehåll
Kompetensutveckling

Logistiker på Scania räddar liv i coronatid

Det är inte så stor skillnad mellan att transportera skyddsutrustning och lastbilsdelar, resonerade logistiker på Scania och erbjöd sina tjänster till Karolinska sjukhuset. För patienterna kan dock insatsen ha inneburit en skillnad mellan liv och död.
Johanna Rovira Publicerad
Alexander Donka
Filip Eriksson och Tobias Rydin har under våren jobbat med att fixa fram skyddsutrustning i stället för lastbilsdelar. Alexander Donka

Medan flertalet anställda hos lastbilstillverkaren Scania var permitterade på 60 procent i våras, fortsatte en liten grupp tjänstemän att knoga på med sina vanliga arbetsuppgifter på heltid. Men i stället för att hitta smidiga sätt att snabbt få hem lastbilsdelar, så jobbade de intensivt med att hitta vägar för andningsskydd och annan nödvändig skyddsutrustning att nå fram till sjukhusen i Stockholm.

Ett par kollegor från inköpsavdelningen tog kontakt med Karolinska sjukhuset i mitten av mars och erbjöd hjälp att upprätta både inköps- och logistikkedjor, berättar Tobias Rydin, Nordenansvarig för Scanias logistikflöden.

– Det känns bra att företaget kan bidra och visa samhällsengagemang. Alla inblandade har varit fullt peppade på att jobba frivilligt och vi hade kunnat få hur många som helst att ställa upp, men fler blir inte nödvändigtvis bättre.

Ett tiotal nogsamt utvalda logistiker från Scania och ungefär lika många inköpare räckte gott, resonerade man. Scaniagänget installerade sig tillsammans med sina nyblivna landstingskollegor i ett kommandocenter på Karolinska. Samlokaliseringen med alla kompetenser i ett och samma rum, var en förutsättning för att man skulle kunna fatta snabba beslut och lyckas i uppsåtet att få hem skyddsutrustning, menar Tobias Rydin.

– Vi är vana att fatta snabba beslut och i våras gick det omöjligt att vänta med beslut. Man måste köpa och betala direkt för att försäkra sig om varor och transporter, säger Tobias Rydin.

Logistikingenjören Filip Eriksson var inte sen att hoppa på möjligheten att hjälpa sjukvården. Han såg det som en chans att lära sig något nytt förutom att det skulle vara skönt att ha något att göra i stället för att sitta hemma och rulla tummarna under permitteringen.

– Det har varit väldigt lärorikt – det är en helt ny bransch som jag inte visste något om alls innan. Jag hade till exempel ingen erfarenhet av flygfrakt tidigare, och under den stressigaste tiden var vårt fokus att få hem grejer så fort som möjligt, så det blev mycket flyg, säger han. 

Särskilt den första månaden i kommandocentret var stressig.

– Det kan vara stressigt på Scania också, men det är en helt annan slags stress. Där handlar det om att en monteringslinje stannar någon timme, men skulle det bli stopp i leverenskedjan här, står kanske liv på spel, säger Filip Eriksson.

När en stor del av Scanias personal återgick till arbete i slutet av april, stannade logistikerna kvar på Karolinska.

– Det finns inget slutdatum. Vi är fullt dedikerade på att hjälpa till fullt ut så länge som det behövs, säger Tobias Rydin.

Däremot är ingen av dem intresserade att stanna för gott:

– Nja, jag tror inte jag kommer att byta jobb. Jag är nog lite för rastlös och tror jag skulle få problem med tempot, säger Tobias Rydin.

Fotnot: Sedan artikeln skrevs har Scania flaggat för omfattande personalnedskärningar. Enligt Tobias Rydin kommer logistikernas åtagande på Karolinska inte att påverkas av de planerade neddragningarna i Södertälje utan kommer att fullföljas helt enligt plan.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Kompetensutveckling

Fortsatt lång väntan på omställningsstudiestöd

Nu kan du ansöka om omställningsstudiestödet, utan att behöva sitta uppe till midnatt. Men väntetiderna är fortsatt långa. Den som söker nu kan inte förvänta sig svar innan höstterminen drar igång.
Carolina Högling Publicerad 11 mars 2025, kl 12:03
En bild på papper och en bild på ett brev från CSN
Den som vill ansöka om omställningsstudiestöd kan till nästa ansökningsperiod den 1 april söka redan vid klockan 20:00 istället för midnatt. Foto: Colourbox/ Jessica Gow/TT

Från och med den 1 april 2025 öppnar ansökan för omställningsstudiestödet redan klockan 20:00. Tidigare har ansökan öppnat vid midnatt. 

Förändringen har efterfrågats av de sökande som velat få tillgång till ansökan tidigare på dygnet. CSN har därefter lämnat in ett önskemål till regeringen om att själva få bestämma vilken tid ansökan ska öppna vilket nu har godkänts. Eftersom ansökningarna prövas i den ordning som de kommer in, lönar det sig att vara tidig med att ansöka. 

Lång väntetid för omställningsstudiestöd

De långa handläggningstiderna för studiestödet har tidigare kritiserats. CSN skriver på sin hemsida att de som söker stödet under ansökningsomgången som öppnar den 1 april får räkna med att väntetiden kommer att vara minst lika lång som den är nu. De skriver även att man inte kan förvänta sig att få besked innan studiestarten för höstterminen. 

Ansökan om omställningsstudiestödet öppnar två gånger per år. Den 1 april för de som ska studera på hösten, och den 1 oktober för de som ska studera på våren. Av de cirka 14 100 ansökningar som kom in under ansökningsomgången som öppnade den 1 oktober 2024 är det just nu cirka 5 700 personer som väntar på besked, varav de flesta är under handläggning. 

CSN: Vi har gjort förbättringar

Annika Fahlhander, avdelningschef för utbetalningsavdelningen på CSN, säger att handläggningstiderna för omställningsstudiestödet under 2024 förbättrats successivt. 

– Våra förbättringar beror dels på att vi har jobbat vidare med att utveckla systemstödet för att handlägga ansökningar men också att vi under 2024 och 2025 har fått medel för att bli fler som handlägger omställningsstudiestödet. Från den 1 april får CSN också tillämpa förenklade regler, bland annat avseende etableringsvillkoret, vilket ytterligare kommer att effektivisera handläggningen, säger Annika Fahlander.