Hoppa till huvudinnehåll
Karriär

Gå från jobbet med stil

Drömmer du om att säga dina medarbetare eller din chef ett sanningens ord när du ska sluta? Det skulle kanske kännas fantastiskt skönt där och då. Men det vore inte så smart.
Anita Täpp Publicerad
Stockfoto
Lämna jobbet på ett snyggt sätt. Stockfoto

Att säga upp sig för att gå till ett annat jobb kan vara en stor anspänning. Kanske oroar du dig för att din chef ska bli besviken och upprörd, eftersom företaget verkligen satsat på dig? Eller är det kanske just denne chefs ledarstil eller jobbiga medarbetare som gjort att du inte längre vill vara kvar? I sådana fall kan uppsägningssamtalet bli extra laddat.

Men att ta det här tillfället i akt för att tala ut om det eller något annat du inte gillar på jobbet vore synnerligen oklokt. I stället bör du fokusera på positiva saker och uppträda så professionellt som möjligt.

– Allt du gör ger avtryck, bygger ditt rykte och varumärke. I det här sammanhanget är det extra viktigt att du visar respekt, integritet och mognad och inte skäller eller säger dumma saker. För oavsett hur länge du har varit anställd blir det här tillfället något som din arbetsgivare kommer att minnas, säger ledarskapskonsulten Eva Norrman Brandt.

– Om du är förbannad för att något har gått felaktigt till är det bara att inse att du inte kan göra något åt det nu och att det är någon annan som bestämmer.

En viktig anledning till att uppträda professionellt vid mötet är naturligtvis att du kan behöva goda referenser från arbetsplatsen framöver. En annan att den här chefen, liksom andra medarbetare, också kan bli din kollega i framtiden.

Ett sätt att förhindra att du ändå kommer att agera i affekt på mötet kan vara att förbereda dig mentalt genom att skriva en lista med punkter på det du vill ta upp på mötet och sedan sakligt försöka hålla dig till dem.

– När man gör en sådan lista är det också bra att fundera över det du är kritisk mot. Är det här bra att säga? Kommer något att bli bättre av det?

Det är inte ovanligt att få ett motbud när man säger upp sig, till exempel ett erbjudande om högre lön om man stannar kvar. Det är dock ingen lösning som Eva Norrman Brandt förespråkar.

– Om lönen har varit problemet kan man överväga det. Men ditt beslut att säga upp dig har föregåtts av en lång mental process. Om du då ändå stannar kvar för några tusenlappar kan det leda till en svår situation för både dig och arbetsgivaren, säger hon.

För det första signalerar det att du egentligen inte vill vara kvar. För det andra kan velande, att först sluta och sedan ändra sig, uppfattas som att du saknar stabilitet och beslutsamhet.

En del byter jobb för att de inte längre känner sig önskvärda på arbetsplatsen. Om man får orättvis feedback är det viktigt att stå upp för sig själv.

– Man bör inte heller då gå i polemik med sin chef, utan lugnt förklara att ni har olika åsikter. Det är bättre att gå till facket än att bråka själv för att få till ett bra avgångsvederlag, säger Eva Norrman Brandt.

Även i din roll som chef och arbetsgivare har du ett ansvar för att uppträda professionellt när en medarbetare säger upp sig, påpekar Eva Norrman Brandt.

– Med tanke på företagets rykte måste man acceptera den anställdes beslut. Man får aldrig hota den som vill gå. Det kan ju faktiskt vara så att personen senare vill komma tillbaka och då behöver man hålla dörren öppen för det.

Däremot ska man naturligtvis alltid fråga varför medarbetaren vill sluta.

– Kan du inte påverka beslutet får du se det som feedback och försöka lära dig något av det.

NÄR DU SÄGER UPP DIG

  • Fokusera på det som har varit bra på jobbet.
  • Uppträd professionellt. Visa respekt, integritet och mognad.
  • Skriv en lista på saker du vill ta upp och håll dig till det.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Karriär

7 saker att fråga på anställningsintervjun

Vid en rekrytering får du massor med frågor. Men missa inte dina egna funderingar – svaren kan avgöra om tjänsten är något för dig.
Lina Björk Publicerad 15 oktober 2025, kl 06:00
Anställningsintervju
På en anställningsintervju får arbetsgivaren möjlighet att ställa frågor om din kompetens. Men det är även en möjlighet för dig att lära känna din framtida arbetsplats. Foto: Colourbox

Finns det kollektivavtal? 

I så fall är allt från sjuklön, övertidsersättning, tjänstepension och försäkringar vid arbetsskada reglerat. Om det inte finns kollektivavtal, men arbetsgivaren säger att man tillämpar det ”på annat sätt”, så be att få läsa dokumentet.

Det är även viktigt att reglera sådant som inte står med i avtal, för arbetsgivaren kan ändra i interna policyer och personalhandböcker under din anställning.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut?

Svaret ger en uppfattning om vad som ingår i din roll, vilka arbetsuppgifter du kommer att ha och vad som förväntas av dig.

Är det kontorsjobb eller hemma som gäller? 

Arbetsgivaren har ofta en policy kring var du förväntas jobba, hur ofta du ska vara på plats och vilka möten som kan tas hemifrån.

Vad kan jag som ny bidra med?

Frågan visar att du är intresserad och nyfiken. Det kan även vara bra att fråga vilka utmaningar och styrkor som finns i gruppen, det säger något om gruppdynamiken och vilken roll du kan komma att få.

Är det reglerad eller förtroendearbetstid?

Reglerad arbetstid innebär att du ska jobba mellan vissa klockslag, medan förtroendearbetstid innebär att du själv kan disponera din arbetstid efter verksamhetens behov.

Finns det utvecklingsmöjligheter för tjänsten?

Har du tänkt stanna på det här jobbet en längre tid så är det bra att redan på förhand veta om det finns möjligheter att klättra i karriären.

Hur skulle du beskriva er interna kultur? 

Om du funderat på vad som är viktigt för dig, så är det här en bra fråga för att se om rekryterarens värderingar går i linje med dina. Att du frågar visar också att du ser det som viktigt hos en framtida arbetsgivare.

Källa: Ebba Ström, facklig rådgivare på Unionen.