Hoppa till huvudinnehåll
Karriär

Gå från jobbet med stil

Drömmer du om att säga dina medarbetare eller din chef ett sanningens ord när du ska sluta? Det skulle kanske kännas fantastiskt skönt där och då. Men det vore inte så smart.
Anita Täpp Publicerad
Stockfoto
Lämna jobbet på ett snyggt sätt. Stockfoto

Att säga upp sig för att gå till ett annat jobb kan vara en stor anspänning. Kanske oroar du dig för att din chef ska bli besviken och upprörd, eftersom företaget verkligen satsat på dig? Eller är det kanske just denne chefs ledarstil eller jobbiga medarbetare som gjort att du inte längre vill vara kvar? I sådana fall kan uppsägningssamtalet bli extra laddat.

Men att ta det här tillfället i akt för att tala ut om det eller något annat du inte gillar på jobbet vore synnerligen oklokt. I stället bör du fokusera på positiva saker och uppträda så professionellt som möjligt.

– Allt du gör ger avtryck, bygger ditt rykte och varumärke. I det här sammanhanget är det extra viktigt att du visar respekt, integritet och mognad och inte skäller eller säger dumma saker. För oavsett hur länge du har varit anställd blir det här tillfället något som din arbetsgivare kommer att minnas, säger ledarskapskonsulten Eva Norrman Brandt.

– Om du är förbannad för att något har gått felaktigt till är det bara att inse att du inte kan göra något åt det nu och att det är någon annan som bestämmer.

En viktig anledning till att uppträda professionellt vid mötet är naturligtvis att du kan behöva goda referenser från arbetsplatsen framöver. En annan att den här chefen, liksom andra medarbetare, också kan bli din kollega i framtiden.

Ett sätt att förhindra att du ändå kommer att agera i affekt på mötet kan vara att förbereda dig mentalt genom att skriva en lista med punkter på det du vill ta upp på mötet och sedan sakligt försöka hålla dig till dem.

– När man gör en sådan lista är det också bra att fundera över det du är kritisk mot. Är det här bra att säga? Kommer något att bli bättre av det?

Det är inte ovanligt att få ett motbud när man säger upp sig, till exempel ett erbjudande om högre lön om man stannar kvar. Det är dock ingen lösning som Eva Norrman Brandt förespråkar.

– Om lönen har varit problemet kan man överväga det. Men ditt beslut att säga upp dig har föregåtts av en lång mental process. Om du då ändå stannar kvar för några tusenlappar kan det leda till en svår situation för både dig och arbetsgivaren, säger hon.

För det första signalerar det att du egentligen inte vill vara kvar. För det andra kan velande, att först sluta och sedan ändra sig, uppfattas som att du saknar stabilitet och beslutsamhet.

En del byter jobb för att de inte längre känner sig önskvärda på arbetsplatsen. Om man får orättvis feedback är det viktigt att stå upp för sig själv.

– Man bör inte heller då gå i polemik med sin chef, utan lugnt förklara att ni har olika åsikter. Det är bättre att gå till facket än att bråka själv för att få till ett bra avgångsvederlag, säger Eva Norrman Brandt.

Även i din roll som chef och arbetsgivare har du ett ansvar för att uppträda professionellt när en medarbetare säger upp sig, påpekar Eva Norrman Brandt.

– Med tanke på företagets rykte måste man acceptera den anställdes beslut. Man får aldrig hota den som vill gå. Det kan ju faktiskt vara så att personen senare vill komma tillbaka och då behöver man hålla dörren öppen för det.

Däremot ska man naturligtvis alltid fråga varför medarbetaren vill sluta.

– Kan du inte påverka beslutet får du se det som feedback och försöka lära dig något av det.

NÄR DU SÄGER UPP DIG

  • Fokusera på det som har varit bra på jobbet.
  • Uppträd professionellt. Visa respekt, integritet och mognad.
  • Skriv en lista på saker du vill ta upp och håll dig till det.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Karriär

Hatet fick Lotta Vikström att lägga ned verksamheten

Linkedin-profilen Lotta Vikström har under flera år drivit ett rekryteringsbolag. Av branschkollegor har hon på senare tid fått så elaka kommentarer att hon tappat engagemanget och nu valt att lägga ned.
– Det finns nog ingen bransch där man pratar så illa om varandra som i rekryteringsbranschen, säger hon.
Carolina Högling Publicerad 12 mars 2025, kl 06:02
En bild på Lotta Vikström och en bild på en telefonskärm med apparna Facebook och LinkedIn.
Efter flera år i rekryteringsbranschen har Lotta Vikström valt att lägga ned sin verksamhet. Detta efter att under en längre tid ha fått elaka kommentarer och meddelanden från branschkollegor på sociala medier.
Foto: Carolina Högling/Colourbox

Lotta Vikström startade rekryteringsbolaget Be proud 2016. Ett företag som skulle se människan bakom cv:t och använda sig av personliga möten i stället för automatiserade tester. Hon har tidigare berättat för Kollega att hon inte tycker att personlighetstester är rätt väg att gå i rekrytering och att de snarare skrämmer bort lämpliga kandidater. 

Lotta Vikström 

Gör: Grundare av Be best som arbetar med utbildningar och rådgivning om arbetsmiljö. 

Ålder: 53 år. 

Bor: Stockholm. 

Lägger ned

Nu meddelar Lotta Vikström på Linkedin att hon lägger ned efter att motståndet med både hat och hot blivit för mycket. 

– Jag har känt under en tid att rekryteringsbranschen har väldigt stora utmaningar. Det har blivit en ganska bedrövlig bransch. Jag kände att jag inte vill vara en representant för den.  Jag fick hat i flöden och kommentarer. Människor har postat bilder på mig och jag har fått skärmdumpar från vänner och andra i branschen, säger hon. 

Lotta Vikström berättar att det är människor i samma bransch som skrivit om, och till henne och hon upplever att klimatet har förändrats. Samtidigt vill hon understryka att det också finns många som gör mycket bra i branschen. 

Det är inte som det varit förut när man hjälpte varandra och det fanns en gemensam tanke att vi ska hjälpa våra arbetssökande att hitta ett jobb. Det finns inte alls längre. 

Pågått i flera år

De elaka meddelandena och kommentarerna på sociala medier började redan för ett par år sedan när hon skrev inlägg om rekryteringstester och ifrågasatte hur bra de egentligen är. Då var tonen inte lika hård och Lotta Vikström upplevde att det var lättare att föra en diskussion. 

På senare tid har hatet eskalerat, hävdar hon. Lotta Vikström berättar att hon fått meddelanden och läst kommentarer som ”hur fan kan hon få plats i media?”, ”hon är en jävla amatör” och ”hon kan ingenting om forskning”. 

Efter jag skrivit en debattkrönika i Arbetsvärlden kände jag att jag inte orkar hålla på och försvara mig längre. En sådan här verksamhet bygger på att man själv vill och att det finns ett engagemang och driv och jag känner att det har tagit slut nu.

Under inlägget på Linkedin har Lotta Vikström fått mycket stöttning i form av positiva kommentarer vilket hon berättar har betytt mycket för henne. 

Framåt ska hon arbeta med sitt andra bolag Be best som hon tidigare har jobbat med parallellt med rekrytering. Be best arbetar med rådgivning och utbildningar om arbetsmiljö till chefer, medarbetare, elever och lärare.