Hoppa till huvudinnehåll
Karriär

Gå från jobbet med stil

Drömmer du om att säga dina medarbetare eller din chef ett sanningens ord när du ska sluta? Det skulle kanske kännas fantastiskt skönt där och då. Men det vore inte så smart.
Anita Täpp Publicerad 12 juni 2019, kl 14:49
Stockfoto
Lämna jobbet på ett snyggt sätt. Stockfoto

Att säga upp sig för att gå till ett annat jobb kan vara en stor anspänning. Kanske oroar du dig för att din chef ska bli besviken och upprörd, eftersom företaget verkligen satsat på dig? Eller är det kanske just denne chefs ledarstil eller jobbiga medarbetare som gjort att du inte längre vill vara kvar? I sådana fall kan uppsägningssamtalet bli extra laddat.

Men att ta det här tillfället i akt för att tala ut om det eller något annat du inte gillar på jobbet vore synnerligen oklokt. I stället bör du fokusera på positiva saker och uppträda så professionellt som möjligt.

– Allt du gör ger avtryck, bygger ditt rykte och varumärke. I det här sammanhanget är det extra viktigt att du visar respekt, integritet och mognad och inte skäller eller säger dumma saker. För oavsett hur länge du har varit anställd blir det här tillfället något som din arbetsgivare kommer att minnas, säger ledarskapskonsulten Eva Norrman Brandt.

– Om du är förbannad för att något har gått felaktigt till är det bara att inse att du inte kan göra något åt det nu och att det är någon annan som bestämmer.

En viktig anledning till att uppträda professionellt vid mötet är naturligtvis att du kan behöva goda referenser från arbetsplatsen framöver. En annan att den här chefen, liksom andra medarbetare, också kan bli din kollega i framtiden.

Ett sätt att förhindra att du ändå kommer att agera i affekt på mötet kan vara att förbereda dig mentalt genom att skriva en lista med punkter på det du vill ta upp på mötet och sedan sakligt försöka hålla dig till dem.

– När man gör en sådan lista är det också bra att fundera över det du är kritisk mot. Är det här bra att säga? Kommer något att bli bättre av det?

Det är inte ovanligt att få ett motbud när man säger upp sig, till exempel ett erbjudande om högre lön om man stannar kvar. Det är dock ingen lösning som Eva Norrman Brandt förespråkar.

– Om lönen har varit problemet kan man överväga det. Men ditt beslut att säga upp dig har föregåtts av en lång mental process. Om du då ändå stannar kvar för några tusenlappar kan det leda till en svår situation för både dig och arbetsgivaren, säger hon.

För det första signalerar det att du egentligen inte vill vara kvar. För det andra kan velande, att först sluta och sedan ändra sig, uppfattas som att du saknar stabilitet och beslutsamhet.

En del byter jobb för att de inte längre känner sig önskvärda på arbetsplatsen. Om man får orättvis feedback är det viktigt att stå upp för sig själv.

– Man bör inte heller då gå i polemik med sin chef, utan lugnt förklara att ni har olika åsikter. Det är bättre att gå till facket än att bråka själv för att få till ett bra avgångsvederlag, säger Eva Norrman Brandt.

Även i din roll som chef och arbetsgivare har du ett ansvar för att uppträda professionellt när en medarbetare säger upp sig, påpekar Eva Norrman Brandt.

– Med tanke på företagets rykte måste man acceptera den anställdes beslut. Man får aldrig hota den som vill gå. Det kan ju faktiskt vara så att personen senare vill komma tillbaka och då behöver man hålla dörren öppen för det.

Däremot ska man naturligtvis alltid fråga varför medarbetaren vill sluta.

– Kan du inte påverka beslutet får du se det som feedback och försöka lära dig något av det.

NÄR DU SÄGER UPP DIG

  • Fokusera på det som har varit bra på jobbet.
  • Uppträd professionellt. Visa respekt, integritet och mognad.
  • Skriv en lista på saker du vill ta upp och håll dig till det.

Mest läst just nu

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Omslag Kollega 5 2024

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
Chef & Karriär nummer 3 2024 omslag

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Karriär

Så överlever du en uppsägning

Att bli arbetslös handlar inte bara om försämrad ekonomi utan även om att självförtroendet och måendet snabbt kan rasa i botten.
Hur behåller man styrkan att gå vidare?
Publicerad 4 september 2024, kl 06:00
Så överlever du en uppsägning. Att bli uppsagd är en kris i livet. Det finns sätt att ta sig igenom krisen.
Uppsagd efter 15 år: Så vände Anna krisen till en ny början. Men det var tufft. De flesta genomgår fyra känslomässiga faser efter att ha blivit uppsagda. Att känna till dem underlättar. Foto: Colourbox.

Anna Andersson, 54, hade arbetat som administratör på samma företag i 15 år när hon plötsligt blev uppsagd på grund av arbetsbrist.

– Känslan var overklig. Vad skulle jag göra nu? Hur skulle jag klara mig ekonomiskt? Och vem var jag utan mitt jobb?

Hon berättar att hon första tiden höll modet uppe och nästan kom in i ett maniskt tillstånd med att söka jobb. Men för varje ”tack för din ansökan men nej tack” sjönk hoppet och även hennes självförtroende.

– Jag hade svårt att äta, vaknade mitt i natten av ångest och mådde allt sämre.

På eget initiativ sökte hon upp en jobbcoach och tack vare regelbundna samtal byggde hon sakta upp sitt självförtroende på nytt.

– Vi kom fram till att jag skulle försöka se jobbförlusten från en annan synvinkel. Att uppsägningen i själva verket var en chans att byta yrke och utbilda mig till det jag under många år drömt om men som aldrig blivit av.

Från uppsägning till ny karriär

Anna Andersson hoppade på en floristkurs och har i dag arbete som florist. Hon säger att hon inte har ångrat det beslutet en sekund.

– Det enda jag ångrar är att det tog så lång tid att inse att livet inte gick under bara för att jag förlorade ett jobb. Tvärtom var det början på något nytt och något mycket roligare.

Betti Lukic, psykolog.
Betti Lukic.

Betti Lukic arbetar som psykolog på Arbetsförmedlingen där hon hjälper arbetssökande med att klargöra vilka förutsättningar till arbete eller studier de har samt rekommenderar anpassningar vid behov. Hon förstår Annas reaktion.

– Att förlora jobbet kan lätt resultera i en krisreaktion. Man tappar självförtroendet och ifrågasätter sin arbetsförmåga. Vi tillbringar ju en större del av livet på jobbet, där vi vistas i ett sammanhang och får en mening. Plötsligt förlorar man helt det nätverket. Det är ingen trevlig känsla.

Betti Lukic förklarar att känslorna som uppstår i och med en jobbförlust inte är unika. Forskning visar att de flesta människor som drabbas av stora förändringar i livet även påverkas känslomässigt.

– Det kan handla om känsloreaktioner som skuld, sorg, ångest eller ilska. Kognitiva förändringar kan uppstå, som koncentrationssvårigheter och att man glömmer saker. Man kan också uppleva en stor trötthet och orkeslöshet och tappa intresset för sådant man tidigare gillat.

– Sömnen kan drabbas, man kan ha svårt att somna eller vaknar mitt i natten och funderar. Vissa börjar tröstäta eller så tappar de aptiten. En del mår väldigt dåligt och flyr verkligheten genom alkohol, droger eller spelmissbruk.

Fyra faser att gå igenom efter en jobbförlust

Betti Lukic nämner fyra stadier som de som blivit av med jobbet ofta går igenom:

Chockfasen. En känsla av overklighet och oförmåga att ta in vad som hänt. Det är viktigt att man inte fastnar för länge här eftersom det kan försvåra bearbetningen och förståelsen för vad som egentligen skett.

Reaktionsfasen. Man inser vad som hänt, en insikt som kan orsaka starka känsloreaktioner som förtvivlan, ilska, ångest, sorg, utmattning eller depression. Här kan också en stark känsla av förlorad kontroll och orättvisa dyka upp. Varför var just jag tvungen att drabbas?

Bearbetningsfasen. Här börjar man att ta in och bearbeta det som hänt och kan släppa tankarna på det inträffade under kortare stunder. Det underlättar återhämtningen.

Nyorienteringsfasen. Då ingår den jobbiga händelsen som en integrerad del av ens liv, och tankar och fokus kan nu riktas framåt.

Hur lång tid det tar för en person som drabbats av uppsägning att genomgå de här faserna, läka och vara redo för att söka ett nytt jobb, det är dock väldigt individuellt, påpekar Betti Lukic.

Fotnot: Anna Andersson heter egentligen något annat.

Text: Katarina Markiewicz.

8 SÄTT ATT GÅ VIDARE EFTER EN UPPSÄGNING

➧ Bearbeta sorgen över det förlorade jobbet genom att våga släppa fram känslorna och prata om dem.

➧ Behåll kontrollen över dina vardagliga rutiner, då blir den arbetslösa vardagen inte lika främmande.

➧ Motionera, ät bra och se till att få ordentligt med sömn.

➧ Reflektera över framtiden, men stressa inte. Kanske ska du yrkesväxla eller hoppa på studier.

➧ Hitta forum med andra i samma situation så att ni kan stötta varandra.

➧ Klandra inte dig själv. Att du blivit uppsagd är inte ditt fel.

➧ Påminn dig om att livet fortsätter, men med nya förutsättningar och möjligheter.

➧ Sök hjälp om du mår väldigt dåligt.

Om nedstämdheten håller i sig bör du söka professionell hjälp.