Hoppa till huvudinnehåll
Karriär

Gå från jobbet med stil

Drömmer du om att säga dina medarbetare eller din chef ett sanningens ord när du ska sluta? Det skulle kanske kännas fantastiskt skönt där och då. Men det vore inte så smart.
Anita Täpp Publicerad 12 juni 2019, kl 14:49
Stockfoto
Lämna jobbet på ett snyggt sätt. Stockfoto

Att säga upp sig för att gå till ett annat jobb kan vara en stor anspänning. Kanske oroar du dig för att din chef ska bli besviken och upprörd, eftersom företaget verkligen satsat på dig? Eller är det kanske just denne chefs ledarstil eller jobbiga medarbetare som gjort att du inte längre vill vara kvar? I sådana fall kan uppsägningssamtalet bli extra laddat.

Men att ta det här tillfället i akt för att tala ut om det eller något annat du inte gillar på jobbet vore synnerligen oklokt. I stället bör du fokusera på positiva saker och uppträda så professionellt som möjligt.

– Allt du gör ger avtryck, bygger ditt rykte och varumärke. I det här sammanhanget är det extra viktigt att du visar respekt, integritet och mognad och inte skäller eller säger dumma saker. För oavsett hur länge du har varit anställd blir det här tillfället något som din arbetsgivare kommer att minnas, säger ledarskapskonsulten Eva Norrman Brandt.

– Om du är förbannad för att något har gått felaktigt till är det bara att inse att du inte kan göra något åt det nu och att det är någon annan som bestämmer.

En viktig anledning till att uppträda professionellt vid mötet är naturligtvis att du kan behöva goda referenser från arbetsplatsen framöver. En annan att den här chefen, liksom andra medarbetare, också kan bli din kollega i framtiden.

Ett sätt att förhindra att du ändå kommer att agera i affekt på mötet kan vara att förbereda dig mentalt genom att skriva en lista med punkter på det du vill ta upp på mötet och sedan sakligt försöka hålla dig till dem.

– När man gör en sådan lista är det också bra att fundera över det du är kritisk mot. Är det här bra att säga? Kommer något att bli bättre av det?

Det är inte ovanligt att få ett motbud när man säger upp sig, till exempel ett erbjudande om högre lön om man stannar kvar. Det är dock ingen lösning som Eva Norrman Brandt förespråkar.

– Om lönen har varit problemet kan man överväga det. Men ditt beslut att säga upp dig har föregåtts av en lång mental process. Om du då ändå stannar kvar för några tusenlappar kan det leda till en svår situation för både dig och arbetsgivaren, säger hon.

För det första signalerar det att du egentligen inte vill vara kvar. För det andra kan velande, att först sluta och sedan ändra sig, uppfattas som att du saknar stabilitet och beslutsamhet.

En del byter jobb för att de inte längre känner sig önskvärda på arbetsplatsen. Om man får orättvis feedback är det viktigt att stå upp för sig själv.

– Man bör inte heller då gå i polemik med sin chef, utan lugnt förklara att ni har olika åsikter. Det är bättre att gå till facket än att bråka själv för att få till ett bra avgångsvederlag, säger Eva Norrman Brandt.

Även i din roll som chef och arbetsgivare har du ett ansvar för att uppträda professionellt när en medarbetare säger upp sig, påpekar Eva Norrman Brandt.

– Med tanke på företagets rykte måste man acceptera den anställdes beslut. Man får aldrig hota den som vill gå. Det kan ju faktiskt vara så att personen senare vill komma tillbaka och då behöver man hålla dörren öppen för det.

Däremot ska man naturligtvis alltid fråga varför medarbetaren vill sluta.

– Kan du inte påverka beslutet får du se det som feedback och försöka lära dig något av det.

NÄR DU SÄGER UPP DIG

  • Fokusera på det som har varit bra på jobbet.
  • Uppträd professionellt. Visa respekt, integritet och mognad.
  • Skriv en lista på saker du vill ta upp och håll dig till det.
Karriär

Jobbsökarbuddy peppar dig i mål

Känns arbetssökandet motigt? Skaffa en jobbsökarkompis. Det gjorde Helena Tolf och Elisabeth de Brito efter en workshop för arbetssökande.
Publicerad 11 januari 2023, kl 16:00
Jobbsökarkompisarna Elisabeth de Brito och Helena Tolf framför en dator.
Elisabeth de Brito och Helena Tolf stöttar varandra i jobbsökandet. Foto: Fredrik Hjerling

På Linkedin hade Helena Tolf, som arbetat som Head of Category på en apotekskedja, sett ett inlägg om hur bra det var att skaffa en jobbsökarkompis, eller jobbsökarbuddy som det också kallas. Kort därefter lärde hon känna Elisabeth de Brito med ett förflutet som marknadsansvarig på ett stort byggbolag. Då kom hon att tänka på inlägget.

– Jag kände direkt att nu har jag hittat min jobbsökarkompis, säger Helena Tolf.

Elisabeth de Brito kände likadant och innan de skildes åt bytte de kontaktuppgifter.

Vi peppar ihop och växeldrar varandra i upp- och nedgångar. Det är toppen!

De bestämde att träffas ett par dagar i veckan på TRR:s kontor som båda har tillgång till.

– Vi börjar varje vecka med att sammanfatta vad som hänt och berätta vad vi har på gång. Sen jobbar vi med att leta annonser och uppdrag, skriva ansökningar och slipa på våra cv:n. Efter det lunchar vi ihop. Mellan träffarna hörs vi på telefon eller messar varandra.

Vara social viktigt när man är mellan jobb

Helena Tolf betonar hur viktig den sociala biten är när man befinner sig mellan jobb, att bara komma hemifrån, ha rutiner och träffa andra.

– Att vara mellan jobb är som att ha jobbsökarmotorn på 24/7. Känslomässigt är det en liten berg-och-dalbana och det förstår bara den som själv befinner sig där. Därför är det så bra med en jobbsökarkompis. Vi peppar ihop och växeldrar varandra i upp- och nedgångar. Det är toppen!

Helena Tolf och Elisabeth de Brito söker olika slags tjänster men tror att man kan vara jobbsökarkompisar även om man söker samma tjänst.

– Man måste se det från den positiva sidan. Att hjälpas åt och glädjas med varandra. Du får ju ett stort nätverk, för man vet aldrig var man hamnar i framtiden, resonerar Helena tolf.

Men vad händer den dagen någon av er hittar ett arbete?

– Jag kommer vara jätteglad om Elisabeth hittar ett arbete men samtidigt blir det tomt att förlora sitt bollplank.

Elisabeth de Brito håller med.

– Ja det kommer att vara dubbla känslor. Men vi kommer självklart att hålla kontakten.

Två kvinnor som skrattar och dricker kaffe ihop.
Paula Torberntsson och Sara Håff matchade ihop jobbsökarkompisar via sin podd "Hjälp jag är mellan jobb". Foto: Privat

Podd om jobbsökarbuddy

Paula Torberntssons och Sara Håff, personalansvarig respektive hälsocoach, har tidigare varit jobbsökarbuddies. De blev båda arbetslösa, en på grund av omorganisation den andra på grund av Coronapandemin.

Bristen på information om hur det är att vara mellan jobb gav Paula Torberntsson idén att starta podden ”Hjälp jag är mellan jobb”. I podden delar hon bland annat med sig av sin egen resa som arbetssökande.

– Jag bjöd in Sara till avsnitt 6 som handlade om fördelarna med en jobbsökarbuddy. I det avsnittet bad vi också poddens arbetssökande lyssnare att mejla in sina uppgifter så att även de fick en jobbsökarbuddy. Matchningen gjorde vi genom att de fick svara på ett antal värdebaserade frågor.

Paula Torberntsson berättar att de fick runt 40 anmälda deltagare som lärde känna varandra via zoom-möten.

I dag har både Paula och Sara hittat nya arbeten och podden produceras inte längre, men de välkomnar nya arbetssökande att höra av sig.

– Den som är intresserad och vill ta över stafettpinnen med podd och matchningar får gärna kontakta mig via Linkedin, säger Paula Torberntsson.

Katarina Markiewicz

Så skaffar du en jobbsökarkompis

Paula Torberntssons tips:

1. Efterlys på Linkedin. Skriv helt enkelt ”Jag är mellan jobb och söker en sparringpartner”.

2. Kolla på Facebook, där olika yrkeskategorier annonserar ut lediga jobb i så kallade grupper, och efterlys där.