Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Vänskap på jobbet gynnar företaget

Att ha en BFF på jobbet är ingen dum idé – varken för arbetsgivaren eller den anställde. Vänskap främjar både företagets vinst, säkerheten på jobbet och kundernas lojalitet med företaget, enligt en amerikansk undersökning.
Johanna Rovira Publicerad
Hasse och Tage med varsitt glas mot örat.
Hasse och Tage var bästisar både på jobbet och privat. Foto: Jan Collsiöö/Scanpix/TT

Det finns fortfarande arbetsgivare som har en förlegad syn på vänskap mellan medarbetare. Och visst kan det finnas nackdelar med alltför starka vänskapsband, som till exempel missriktad lojalitet och vänskapskorruption.

Men slikt kan uppstå ändå, för hur mycket arbetsgivare än misstycker, så ligger det i vår natur att knyta vänskapsband med dem vi träffar ofta och de flesta av oss träffar våra kollegor oftare än några andra, familjemedlemmar medräknade.

Undersökningsföretaget Gallup har undersökt amerikanska kvinnors relationer på jobbet och kommit fram till att två av tre kvinnor anger den sociala faktorn som en av de främsta orsakerna till varför de jobbar där de gör. Undersökningen visar att på arbetsplatser där det finns starka vänskapsband ökar vinsten för företaget med upp till tolv procent eftersom anställda med starkt förtroende för varandra är mer benägna att ta risker, tänka nytt och vara innovativa. Säkerheten ökar också, av samma orsaker.  

För anställda som har sin BFF (best friend forever) på jobbet blir vinsten färre negativa känslor, samt mindre stress, oro och trötthet efter en arbetsdag.

– På jobbet är det viktigt med relationer som gör att man känner sig trygg nog att till exempel be om hjälp när man behöver. Tryggheten är viktig för prestationen. Vi vet att stressen och därmed sjukskrivningarna ökar när man känner sig otrygg, säger Anna Bennich psykolog och psykoterapeut, i en artikel i Kollega.  

När organisationer ignorerar vänskapsfaktorer så drar det ner anställdas engagemang och får svårare att både rekrytera och behålla kvinnor, menar Gallup.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Hon gör Tiktok om kontorsliv

För drygt en månad sedan la ut Tess Modig ut sin första Tiktok-film om ett möte på ”Kontoret”. Det blev succé, och nu kan vi följa det dysfunktionella livet med avdelningschef B-O, sociala medier-Melinda och tränings-Danne.
Sandra Lund Publicerad 7 november 2025, kl 06:03
Tess Modig tittar in i kameran. Hon har långt blont hår och en rosa blus. Bakgrunden är lugn.
Tess Modig har länge jobbat med medier. Nu har hon samlat år av erfarenheter på humorkontot "Kontoret" på Tiktok. Foto: Privat

Hon har länge jobbat med medier, var tidigare anställd på TV4. Så tv-format och sociala medier kan Tess Modig. 

Nu gör hon det i stället som egenföretagare, och håller också fortfarande i pass på SATS där hon tidigare haft fackliga uppdrag för Unionen.

Men det var för cirka en månad sedan som följarskaran ökade markant på Tiktok

Klippet var ett månadsmöte på random kontor med efterföljande aw. Spoiler: ingen lyssnar helt på någon annan.

Karaktärerna på kontoret

Tess Modig spelar själv, med hjälp av noga kurerade filter, alla karaktärer. 

Som avdelningschefen som köpt blommor till fel jubilar och sedan nickar till när hon som faktiskt har fyllt år tar upp sin bortglömda födelsedag, hon som alltid tar anteckningar och smattrar för högt och intensivt, sociala medier-experten som ständigt tuggar tuggummi, tycker AI kan göra allt i stället samtidigt som hon postar bilder på sig själv, träningskillen som helst vill prata personbästa och skaka sin proteinshake. 

Och så vidare. 

Tänk svensk The Office, men rappare.

 

 

Två karaktärer från Tess Modigs konto Kontoret. Till vänster B-O i glasögon, mustasch och rutig kavaj. Till höger Majken som ler ängsligt i en beige fleecetröja.
Avdelningschef B-O och den lite ängsliga Majken. Tess Modigs två favoritkaraktärer på Tiktok-kontot Kontoret. Privat

I kommentarerna vill många se att det blir just en tv-serie, och någon annan skriver ”svenska arbetsplatser, så glad jag lämnat landet”.

Jag har medvetet undvikit vilken bransch de jobbar i. Det kan vara bank eller varför inte Unionen. Däremot vill jag ha med de avdelningar som alla på kontor kan relatera till: HR, ekonomi, marknad.

Vill inte jobba med manus

Hon skriver inte manus, ”det skulle ta för lång tid och bli något annat”, utan tänker ut en idé som till exempel ett måndagsmöte, en firmaresa eller att HR kommer ”ner”. 

Tess Modig tar sedan på karaktärstypiska kläder, vänder på telefonens kamera och kör.

Jag tittar ju själv slaviskt på Tiktok. Och älskar att se kreatörer, inte influerare. Det finns så många unga duktiga kreatörer. När folk blev så engagerade i mina karaktärer, särskilt Majken, märkte jag att jag har något här.

”Politiker är ju på Tiktok”

Så hon fortsätter, så länge känslan av att det är roligt finns kvar.

Tänker du på Kina och Tiktok?

Det är en bred och svår fråga. Jag försöker att inte göra det, för jag vet inte hur jag kan påverka. Ska jag protestera genom att inte använda, när vi faktiskt har kul? Och vi har i stort sett alla våra politiker där. Så länge de är där kan väl jag?