Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Bra med nära relationer på jobbet

... men det kan också gå fel. Det menar psykologen Alexandra Thomas, som har några konkreta råd till parhästar.
Ola Rennstam Publicerad 20 februari 2019, kl 10:30
Claudio Bresciani/TT
Fredrik Wikingsson och Filip Hammar är bästisar och jobbar ihop. Claudio Bresciani/TT

På nästan alla arbetsplatser finns personer som helst av allt jobbar tillsammans och som känner varandra utan och innan. När konstellationen fungerar som bäst kan de leverera underverk och lyfta en hel verksamhet. Men den kan också bli kontraproduktiv och väcka missnöje.

Läs också: Bästisar – på jobbet och privat

Vilket det blir hänger, enligt psykologen Alexandra Thomas, ihop med om parhästarna bjuder in andra till diskussioner och samarbeten eller om de kör sitt eget race.

– Gruppens inställning beror främst på hur parhästarna agerar. Jag har sett exempel där de exkluderar kollegorna; de kanske drar interna skämt och pratar om saker de gjort tillsammans på fritiden. I ett stressat arbetsklimat kan det vara viktigt att känna att det finns en person som man kan lita på fullt ut, men relationen går över gränsen om man börjar prata skit om andra eller tänker att vi två är nog ändå lite bättre, säger hon.

Professionella parhästar drar nytta av varandras kapacitet, känner till varandras styrkor och svagheter men är också inkluderande mot andra och öppna för nya idéer. Agerar man så kommer man alltid att ses som en tillgång.

– Ju mer moget och utvecklat ett team är, desto mindre misstänksamhet uppstår, för alla vet att dessa personer kommer att leverera. Det är viktigt att försöka bygga professionella och nära relationer så mycket det bara går – ju mer vi lär känna varandra, desto bättre förstår vi hur andra fungerar, säger Alexandra Thomas.

Det finns dock ett par saker man bör vara uppmärksam på. Två samkörda personer riskerar till exempel att bli för starka tillsammans.

– Det blir extra tryck i en diskussion när två personer säger att ”vi har pratat om detta och tycker så här”. Konsekvensen kan bli att andra inte anser att det är någon idé att säga sin mening eller att tillåta sig att tänka högt.

Som kollega bör man påpeka om man upplever att parhästarna pratar med en röst och att teamet skulle få ut ännu mer om man fick reda på vad de båda tycker var för sig.

En annan risk är att gruppen börjar behandla parhästarna som tvillingar.

– En av dem är kanske en fantastisk projektledare och den andra väldigt kreativ. Om de klumpas ihop till en person som alltid tycker lika kan man missa deras individuella kvaliteter, vilket alltså kan få negativa konsekvenser även för parhästarna själva.

De professionella parhästarna är ett tajt team på jobbet men inte nödvändigtvis på fritiden. Men hur bör man egentligen agera om man som kollegor är nära vänner privat?

Först och främst tycker Alexandra Thomas att man för att undvika missförstånd och spekulationer bör vara öppen med att man umgås. För det andra bör man vara överens om att undvika att prata om saker man gjort tillsammans på fritiden.

Att plötsligt bli kollega med en kompis kan påverka vänskapen. Det kan vara lite besvärande att upptäcka att ens trevliga polare är gåpåig eller en riktig latmask på jobbet.

– Det kan finnas en tendens att chefen är så mån om att inte favorisera sin vän att personen nästan blir förfördelad i stället. Det kan också vara jobbigt att ha lönesamtal om du som chef har för mycket bakgrundsinformation och får svårt att vara objektiv.

– När min nära vän som jag var chef för bytte jobb tyckte vi båda att det var ganska skönt. Då kunde vi återgå till att bara vara vänner igen, säger Alexandra Thomas.

Jobbrelationer

7 sätt att bli en bättre talare

Rösten är vårt viktigaste uttrycksmedel för att skapa förtroende och motivation. Här är sju tips för att bli en bra talare – och behålla publikens intresse genom hela presentationen.
Publicerad 15 februari 2024, kl 06:04
Tecknad illustration av en kvinna i en talarstol som pratar inför publik.
Att tala inför folk kan kännas svårt. Här är 7 tips hur du använder din röst för att skapa förtroende och motivation. Illustration: Colourbox.

1.  HITTA RÄTT TEMPO

Karismatiska talare pratar ofta i ett lite snabbare tempo än normalt, vilket får dem att låta passionerade och självsäkra. Att hitta balansen kan dock vara svårt. Talar du för snabbt kan du låta nervös eller stressad, talar du för långsamt kan du låta uttråkad eller nonchalant.

 

2.  VÅGA VILA I PAUSEN

 Undvik utfyllnadsord som ”ööh” och ”liksom”. De stjäl fokus och du riskerar att åhörarna tappar intresset. Att i stället våga landa i pauser inger en känsla av självförtroende och ger lyssnarna möjlighet att processa det du sagt.

 

3. SPELA IN DIG SJÄLV

För att kunna jobba med din röst måste du lära känna den. Spela in dig själv och lyssna på hur du låter. Ge dig själv feedback, både positiv och negativ. Tänk på hur du använder melodi och tempo. Låter du uttråkad, nervös eller självsäker?

 

4. VÄRM UPP RÖSTEN

Värm upp rösten varje morgon för att få en god rösthälsa och bättre talteknik. En enkel övning är att använda ljudande konsonanter. Ta ett djupt andetag genom näsan och ljuda ut ett ”V” på ton tills luften tar helt slut. Det spelar ingen roll vilken ton du väljer, men du kommer att låta ungefär som en dammsugare. Repetera övningen tre gånger.

 

5. ANVÄND RÖSTENS VERKTYGSLÅDA

Tempo, talmelodi, paus, volym, tonalitet och betoning. Det är några av de verktyg du kan jobba med för att låta mer indragande och skapa dynamik när du pratar.

 

6. ANVÄND HÄNDERNA

Människor som pratar med händerna upplevs som mer trovärdiga. Gestikulera för att poängtera de ord som är viktigast. Tänk på att rörelserna ska kännas naturliga, inte överdrivna – spara dina ”jazzhands” till aw:n.

 

7. TALA PASSIONERAT

Det handlar inte bara om vad du säger – utan om hur. Håll en hög energinivå – tala med passion och ha ett öppet, självsäkert kroppsspråk. Då kan du få vem som helst att bli intresserad av vad du har att säga. Att låta det minsta ointresserad eller osäker smittar av sig på stämningen.

 

FÄLLOR ATT SE UPP MED!

Undvik att dricka kaffe, te och annat vätskedrivande precis innan presentationen, det torkar dessutom ut stämbanden. Känner du dig trött i rösten eller är hes ska du absolut inte viska – det skadar rösten mer. Känner du dig ofta trött i rösten bör du kontakta en sång[1]pedagog som kan hjälpa dig att hitta rätt talteknik.

Text: Vera Viksten

KÄLLA: Cecilia Brändström, röstcoach