Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Tristess skapar bråk på jobbet

Att ha tråkigt på jobbet kan göra dig sjuk. Men det kan också skapa konflikter. Det visar forskning utförd på Mount Everest, som är direkt överförbar till arbetslivet.
Niklas Hallstedt Publicerad
Colourbox
Att ha tråkigt på jobbet kan leda till sämre effektivitet, skadlig kontorspolitik och onödigt risktagande. Colourbox

Samtidigt som många mår psykiskt dåligt av stressen på jobbet, finns det andra som mår dåligt av för få arbetsuppgifter.

– Är man frustrerad, om man vantrivs och har svårt att sova eftersom man inte får något vettigt arbete att utföra, uppstår en stressituation på samma sätt som när man har för mycket att göra och inte kan kontrollera sin arbetssituation, sade stressforskaren Töres Theorell tidigare till Kollega.

Läs mer: Drabbad av bore out

Men att ha tråkigt kan ge fler negativa konsekvenser. Det visar forskning på plats på världens högsta berg. Forskningen utfördes av ett tvärvetenskapligt team som ingick i en klättrarexpedition. Teamet leddes av Markus Hällgren, professor vid Umeå universitet.

Forskarna höll till på baslägret på 5 500 meters höjd. Det är en plats där klättrare som ska vidare mot toppen stannar, ofta i veckor, för att vänja sig vid höjden, innan de gör sina försök att nå toppen.

I början var deltagarna vänliga mot varandra, men redan efter några dagar förändrades stämningen. De började reta sig på småsaker hos varandra och ifrågasätta den rutinerade expeditionsledaren, skriver tidningen Arbetsliv. Förklaringen: Deltagarna upplevde tristess och blev frustrerade. I det läget hängde mycket på expeditionens ”chef”.

Läs också: Sjuk av jobbtristess fick skadestånd

– Expeditionsledaren var erfaren och såg sen till att skapa olika rutiner och aktiviteter under tiden gruppen väntade i baslägret. Det kunde vara en utflykt till ett närbeläget berg, att hälsa på grupper i de andra tälten eller ha en liten ceremoni för att fira två i gruppen som gift sig under resan. Och så ordnade han filmkvällar, säger Markus Hällgren till Arbetsliv.

– Aktiviteterna och den sociala samvaron skapade ett slags normalitet och gjorde samtidigt att ingen kunde dra sig undan utan tvingades att umgås med okända människor. Det blev en bra gruppdynamik.

Erfarenheterna från Mount Everest är direkt överförbara till det vanliga arbetslivet, anser forskarna. I Svenska Dagbladet konstaterar Markus Hällgren att vi ju ”omges av tråkighet, som kan leda till sämre effektivitet, skadlig kontorspolitik och onödigt risktagande".

– Fika och after work är ritualer som kan bryta monotonin och öppna för bättre förståelse på en arbetsplats.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Hon gör Tiktok om kontorsliv

För drygt en månad sedan la ut Tess Modig ut sin första Tiktok-film om ett möte på ”Kontoret”. Det blev succé, och nu kan vi följa det dysfunktionella livet med avdelningschef B-O, sociala medier-Melinda och tränings-Danne.
Sandra Lund Publicerad 7 november 2025, kl 06:03
Tess Modig tittar in i kameran. Hon har långt blont hår och en rosa blus. Bakgrunden är lugn.
Tess Modig har länge jobbat med medier. Nu har hon samlat år av erfarenheter på humorkontot "Kontoret" på Tiktok. Foto: Privat

Hon har länge jobbat med medier, var tidigare anställd på TV4. Så tv-format och sociala medier kan Tess Modig. 

Nu gör hon det i stället som egenföretagare, och håller också fortfarande i pass på SATS där hon tidigare haft fackliga uppdrag för Unionen.

Men det var för cirka en månad sedan som följarskaran ökade markant på Tiktok

Klippet var ett månadsmöte på random kontor med efterföljande aw. Spoiler: ingen lyssnar helt på någon annan.

Karaktärerna på kontoret

Tess Modig spelar själv, med hjälp av noga kurerade filter, alla karaktärer. 

Som avdelningschefen som köpt blommor till fel jubilar och sedan nickar till när hon som faktiskt har fyllt år tar upp sin bortglömda födelsedag, hon som alltid tar anteckningar och smattrar för högt och intensivt, sociala medier-experten som ständigt tuggar tuggummi, tycker AI kan göra allt i stället samtidigt som hon postar bilder på sig själv, träningskillen som helst vill prata personbästa och skaka sin proteinshake. 

Och så vidare. 

Tänk svensk The Office, men rappare.

 

 

Två karaktärer från Tess Modigs konto Kontoret. Till vänster B-O i glasögon, mustasch och rutig kavaj. Till höger Majken som ler ängsligt i en beige fleecetröja.
Avdelningschef B-O och den lite ängsliga Majken. Tess Modigs två favoritkaraktärer på Tiktok-kontot Kontoret. Privat

I kommentarerna vill många se att det blir just en tv-serie, och någon annan skriver ”svenska arbetsplatser, så glad jag lämnat landet”.

Jag har medvetet undvikit vilken bransch de jobbar i. Det kan vara bank eller varför inte Unionen. Däremot vill jag ha med de avdelningar som alla på kontor kan relatera till: HR, ekonomi, marknad.

Vill inte jobba med manus

Hon skriver inte manus, ”det skulle ta för lång tid och bli något annat”, utan tänker ut en idé som till exempel ett måndagsmöte, en firmaresa eller att HR kommer ”ner”. 

Tess Modig tar sedan på karaktärstypiska kläder, vänder på telefonens kamera och kör.

Jag tittar ju själv slaviskt på Tiktok. Och älskar att se kreatörer, inte influerare. Det finns så många unga duktiga kreatörer. När folk blev så engagerade i mina karaktärer, särskilt Majken, märkte jag att jag har något här.

”Politiker är ju på Tiktok”

Så hon fortsätter, så länge känslan av att det är roligt finns kvar.

Tänker du på Kina och Tiktok?

Det är en bred och svår fråga. Jag försöker att inte göra det, för jag vet inte hur jag kan påverka. Ska jag protestera genom att inte använda, när vi faktiskt har kul? Och vi har i stort sett alla våra politiker där. Så länge de är där kan väl jag?