Hoppa till huvudinnehåll
Varsel

Ikea varslar 650 tjänster i Sverige

Ikea varslar 7 500 tjänster globalt varav 650 i Sverige. Samtidigt planerar man att skapa 11 500 nya jobb. Om det blir jobb i Sverige är ännu oklart.
Publicerad
Philip Halling/Creative commons
Philip Halling/Creative commons

Så sent som i maj i år erbjöd Ikea samtliga anställda ett avgångspaket med syfte att undvika varsel. Men i dag, onsdag, meddelar möbeljätten ändå att man planerar en stor omorganisation och varslar därmed 650 tjänster i Sverige och 7 500 tjänster globalt. Det uppger TT.

Läs mer: Drabbade på Ikea ändå nöjda med avgångspaket

Det nya varslet beräknas främst drabba tjänstemannasektorn och kontoren i Malmö, Älmhult och Helsingborg.

– Det är allvarligt, varslet berör tjänstemän och alla påverkas på ett eller annat sätt. Ett så här stort varsel har vi inte haft tidigare här på Ikea, säger Anne-Lie Dahl, som sitter i Unionenklubbens styrelse på Ikea.

Syftet med omorganisationen är bland annat att digitalisera IT-verksamheten genom en stor personal- och kompetensväxling, enligt Håkan Svedman, landschef för Ikea Sverige. Vilket innebär att cirka 11 500 nya jobb kommer skapas inom Ikea-koncernen globalt under de kommande två åren. Det är dock oklart om antalet anställda kommer att öka i Sverige.

– Hela handeln går mot digitalisering och vi måste följa med i den processen och se till att vi har rätt kompetens. Vi började titta på det här 2017 och trodde vi hade tio år på oss men allt har gått mycket fortare än vad vi någonsin trott att det skulle göra, säger Eva Sonesson, första vice ordförande i Unionenklubben.

Daniel Landin, även han förtroendevald i Unionenklubben hoppas att de som drabbas av varslet ska få nya jobb i organisationen.

– Vi hoppas att många av dem vars roller försvinner antingen ska kunna tillskansa sig den kunskap som krävs för de nya rollerna som behövs eller redan har den kompetensen, säger han.

– Förhoppningen är att vi framöver kommer att kunna gå i bräschen för att slippa hamna på efterkälken.

Under onsdagen har klubben fått ta emot många frågor.

– Folk är oroliga, man undrar vad som ska hända. Vi försöker stötta medlemmarna och vara tillgängliga och synliga. Och se till att vi får till så bra villkor som möjligt för de personer som måste sluta, så att de kan ta sig vidare i arbetslivet så tryggt som möjligt. Vi kommer också att hålla medlemsmöten framöver, säger Anne-Lie Dahl.
 

Text: Linnea Andersson, Ola Rennstam, Johanna Rovira

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Varsel

Facket på Northvolt: ”Folk är ledsna och chockade”

Det har varit en kaotisk dag för de anställda på Northvolt. Victor Matinlassi, klubbordförande i Stockholm, beskriver stämningen som dyster. Men fortfarande finns hoppet om att företaget på något sätt ska överleva.
David Österberg Publicerad 12 mars 2025, kl 16:08
Skylt Northvolt
I dag fick de anställda på Northvolt beskedet att företaget går i konkurs. Pontus Lundahl/TT

Northvolt har verksamhet i Skellefteå, Västerås och Stockholm. Victor Matinlassi är klubbordförande i Stockholm.

Hur har den här dagen varit?

– Ganska kaotisk. Den började vid 7 med att vi i facket fick information från företaget. Vid åtta informerade företaget via intranätet och klockan 9 informerades alla anställda vid samtliga bolag. Vi har haft enskilda möten inom respektive bolag om hur just vårt företag påverkas i den här situationen. Dagen har också handlat mycket om att stötta medlemmar och svara på frågor från dem eller hänvisa frågor vidare till Unionens regionkontor eller rådgivningen.

Victor Matinlassi
Victor Matinlassi, klubbordförande på Northvolt i Stockholm.

Hur är stämningen bland medlemmarna?

– Många är ledsna, andra chockade. Det är ganska dystert. Vi har haft det tufft en ganska lång period. Förra månaden var våra löneutbetalningar försenade, så då låg vi också pyrt till. Men hittills har vi alltid kunnat hitta en kortsiktig lösning och kämpat vidare. Nu räckte det inte och det är extremt tungt. Vi har haft hoppet uppe och trott att det skulle finnas en lösning även den här gången.

Samtidigt kommer det signaler från arbetsgivaren om att det kanske kan gå att fortsätta verksamheten på något sätt. Vad tror du om det?

– Det tror jag definitivt. Det går inte att fortsätta som Northvolt är i dag, men vi har oerhört kompetent personal, vi har fungerande produktion i Skellefteå, vi har börjat få upp volymerna. Så jag hoppas verkligen att någon tar över och driver verksamheten i samma anda som vi har haft.

Jobbar ni som vanligt nu?

– Ja, ända tills konkursförvaltaren ger något annat besked.

Och hoppas att ni får era löner den 25 mars?

– Det hoppas vi. Men det är klart att det finns en risk att det blir en fördröjning.

Har ni mycket kontakt med de förtroendevalda i Västerås och Skellefteå?

– Vi pratar dagligen. Jag känner verkligen med de anställda i Skellefteå där de har det extremt tungt. Jag är mest orolig för den internationella arbetskraft som finns i framförallt Skellefteå, men också i Stockholm och Västerås. De har kommit till Sverige både från länder utanför Europa och från Europa tillsammans med sina familjer. De har byggt ett liv här, så det är klart att jag är orolig för vad som händer med dem. 

Hur har arbetsgivaren skött det här?

– De har varit bra på att informera facken om det ekonomiska läget. Den senaste perioden har vi haft möten varje vecka med företagsledningen om ekonomin och om potentiella investerare på både kort och lång sikt. Så det här kommer inte som en blixt från klar himmel. Vi har vetat om att situationen varit väldigt oroväckande, men hade förhoppningar ända in i det sista om att det kommer att lösas. 

Vad gör ni i klubben de närmaste dagarna?

– Vi finns här för våra medlemmar. Försöker vara ett stöd och hålla stämningen uppe. Vi väntar på beslut från konkursförvaltaren. Jag vet att också Unionen kommer att kontakta konkursförvaltaren för att diskutera medlemmarnas rättigheter och löner.