Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Framtidens ledarskap

Vilka utmaningar står framtidens ledarskap inför? Om den utveckling som påbörjats, med större gränslöshet vad gäller både arbetstid och arbetsplats, fortsätter in i framtiden kommer cheferna till exempel att få det allt svårare att hålla ihop arbetsgruppen. Det tror Bodil Mellblom som är arbetsmiljöexpert på Svenskt Näringsliv.
Johanna Rovira, Gabriella Westberg Publicerad
Colourbox
Vilket ansvar kommer framtidens ledare att ha för att få sina medarbetare att växa med sina uppgifter, när arbetstagarna får större frihet att göra som de vill, varifrån de vill och med vilka verktyg de vill? Colourbox

När de anställda befinner sig på olika platser ökar kraven på att digitala kommunikationskanaler och administrationssystem funkar och synkar sömlöst. Men hon tror att många i dag underskattar vikten av de personliga mötena, och det är något som kommer att visa än mer framöver.

- Om 10-20 år kommer man ha mer erfarenhet av det sättet att arbeta och bättre förstå vikten av att också träffas regelbundet, på fasta tider och platser, säger hon.

Framtidens chefer står också inför en annan utmaning, menar Bodil Mellblom: arbetsmiljöansvaret vad gäller ergonomi. Alla som ibland jobbar via sin smarta telefon från bussen eller tåget kan nog räcka upp handen på att det inte ger den bästa kroppshållningen.

Redan i dag är det vanligt med ”BYOD” (bring your own device, läs mer om det här), det vill säga att anställda använder sina egna enheter och programvaror i stället för företagets. Chefernas arbetsmiljöansvar ställs inför helt nya utmaningar, när de anställda själva bestämmer varifrån och även med vilka verktyg de ska göra sitt jobb. Kanske får anställda ta ansvar för sig själva i framtiden?

- Jag lutar mer åt att indelningen av chefer och anställda inte hör hemma i en värld byggd på jämlikhetsideal. Dessutom uppstår det i alla hierarkier alltid friktion och konflikter som gör arbetsprocessen mindre effektiv, säger arbetsforskaren Roland Paulsen, som inte ser någon framtid för chefen.

Den bilden delas inte av Svenskt Näringsliv. Bodil Mellblom tror inte att chefen kommer att bli obsolet i framtiden. Det kommer tvärtom att vara chefens sak att se till att de anställda har möjligheter att göra sitt jobb på bästa sätt, menar hon och får medhåll av framtidsforskaren Magnus Lindkvist som påminner om hur det blir allt vanligare att arbetsgivare förbjuder sina anställda att använda jobbmobilen efter arbetstid, eftersom man insett att personalen måste få fritid för att kunna fokusera på jobbet.

- Om tio år tror jag att arbetsgivarna kommer att jobba mycket med att hjälpa anställda att fokusera.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: Anställd vägrar acceptera ny roll

Hur ska man agera som chef om en medarbetare om en medarbetare sätter sig på tvären och vägrar att acceptera ny roll? Chef & Karriärs mentor Charlotta Wikström ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 16 december 2025, kl 13:01
Medarbetare ser skeptisk ut när chef ger nya arbetsuppgifter.
Hur kommer man vidare om en anställd inte vill acceptera arbetsuppgifter som innebär lägre status än de tidigare? Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Företaget jag jobbar på har genomfört ännu en omorganisation. För den avdelning som jag är chef för har det inneburit en del förändringar av arbetssätt och roller, på grund av att vi har blivit färre personer. Några medarbetare har delvis fått andra uppgifter och en av dem har haft svårt att acceptera detta.

Vi har haft långa samtal där jag förklarat vad förändringen innebär. Jag anar att hon inte gillar den nya rollen – som innebär viss telefonförsäljning, en uppgift med lägre status än tidigare roll. Men det säger hon inte rakt ut, i stället fortsätter hon att be om mer fakta kring vad som ska ändras. Var går gränsen för hur mycket jag måste förklara? Hur komma vidare?
 

SVAR: En intressant fråga som jag tror många chefer känner igen. Organisation är en färskvara och måste anpassas till vår ständigt förändrade omvärld. Vad jag förstår har du tydligt klargjort syftet med förändringen och det tål att upprepas. Medarbetaren måste lyfta blicken och förstå att detta inte handlar om henne specifikt utan om företagets framgång, som alla ska bidra till.

Jag är övertygad om att du har rätt i att hon känner sig nedvärderad i sina nya arbetsuppgifter. Därför behöver du nu bekräfta henne och att hon är kompetent, viktig för företaget och att du stödjer henne. Att ni får lösa det här tillsammans.

STEG 1. Byt fokus, från fakta till hur hon känner, i nästa samtal. Inled med att säga att hon har fått all relevant fakta och att du vet att hon är kompetent. Slå fast att förändringen är här för att stanna och att både hon och du måste acceptera det. Konstatera att telefonförsäljning är en viktig arbetsuppgift i hennes roll. Du tror att hennes problem och stora utmaning inte är brist på fakta utan snarare känslan av att bli nedvärderad, att det inte är lika ”fint” att jobba med telefonförsäljning. Men att man kan se det precis tvärt om – att detta jobb har blivit viktigare.

STEG 2. Fråga om din analys stämmer. Ge henne tid att svara och reflektera men håll kvar samtalet om hur hon känner. Låt dig inte luras in i ”faktaträsket” igen. Kom ihåg att det är du som styr diskussionen. Fråga henne vad det är som känns svårt, tråkigt eller nedvärderande och vad som skulle behövas för att hon ska känna annorlunda.

STEG 3. Försök att avrunda samtalet positivt, men var tydlig med att både du och hon måste acceptera faktum. Föreslå som ett första steg att hon jobbar i den nya rollen ett par månader och att ni sedan gör en utvärdering. Och att du självklart finns som stöd om hon behöver.

CHARLOTTA WIKSTRÖM

GÖR: Senior advisor på Stardust Consulting.

ÅLDER: 67.

KÄND FÖR: Har skrivit bästsäljaren Vinnande mentorskap – en praktisk handbok.

KARRIÄR: Civilekonom DIHR, 15 år inom SAS-koncernen. Har jobbat på Telia, Comhem och Stockholmsbörsen, samt som HR-direktör på Eniro.