Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Framtidens ledarskap

Vilka utmaningar står framtidens ledarskap inför? Om den utveckling som påbörjats, med större gränslöshet vad gäller både arbetstid och arbetsplats, fortsätter in i framtiden kommer cheferna till exempel att få det allt svårare att hålla ihop arbetsgruppen. Det tror Bodil Mellblom som är arbetsmiljöexpert på Svenskt Näringsliv.
Johanna Rovira, Gabriella Westberg Publicerad
Colourbox
Vilket ansvar kommer framtidens ledare att ha för att få sina medarbetare att växa med sina uppgifter, när arbetstagarna får större frihet att göra som de vill, varifrån de vill och med vilka verktyg de vill? Colourbox

När de anställda befinner sig på olika platser ökar kraven på att digitala kommunikationskanaler och administrationssystem funkar och synkar sömlöst. Men hon tror att många i dag underskattar vikten av de personliga mötena, och det är något som kommer att visa än mer framöver.

- Om 10-20 år kommer man ha mer erfarenhet av det sättet att arbeta och bättre förstå vikten av att också träffas regelbundet, på fasta tider och platser, säger hon.

Framtidens chefer står också inför en annan utmaning, menar Bodil Mellblom: arbetsmiljöansvaret vad gäller ergonomi. Alla som ibland jobbar via sin smarta telefon från bussen eller tåget kan nog räcka upp handen på att det inte ger den bästa kroppshållningen.

Redan i dag är det vanligt med ”BYOD” (bring your own device, läs mer om det här), det vill säga att anställda använder sina egna enheter och programvaror i stället för företagets. Chefernas arbetsmiljöansvar ställs inför helt nya utmaningar, när de anställda själva bestämmer varifrån och även med vilka verktyg de ska göra sitt jobb. Kanske får anställda ta ansvar för sig själva i framtiden?

- Jag lutar mer åt att indelningen av chefer och anställda inte hör hemma i en värld byggd på jämlikhetsideal. Dessutom uppstår det i alla hierarkier alltid friktion och konflikter som gör arbetsprocessen mindre effektiv, säger arbetsforskaren Roland Paulsen, som inte ser någon framtid för chefen.

Den bilden delas inte av Svenskt Näringsliv. Bodil Mellblom tror inte att chefen kommer att bli obsolet i framtiden. Det kommer tvärtom att vara chefens sak att se till att de anställda har möjligheter att göra sitt jobb på bästa sätt, menar hon och får medhåll av framtidsforskaren Magnus Lindkvist som påminner om hur det blir allt vanligare att arbetsgivare förbjuder sina anställda att använda jobbmobilen efter arbetstid, eftersom man insett att personalen måste få fritid för att kunna fokusera på jobbet.

- Om tio år tror jag att arbetsgivarna kommer att jobba mycket med att hjälpa anställda att fokusera.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: ”Medarbetaren utfryst – hur ska jag agera?”

Hur ska man agera som chef om en medarbetare blir inte blir inbjuden till sociala aktiviteter av de övriga i gruppen? Bör man ta upp det eller avvakta? Chef & Karriärs mentor Alexandra Thomas ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 17 oktober 2025, kl 06:01
Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Jag driver ett företag med ett dussintal anställda där de flesta arbetat ihop under många år. På senare tid har jag noterat att en av medarbetarna blir utfryst av de övriga. Nyligen fyllde en i gruppen jämnt och teamet skulle fira med en middag efter jobbet. Att de inte bjuder med mig som deras chef har jag full förståelse för, men det gjorde mig beklämd när jag, av en händelse, fick reda på att alla i gruppen var inbjudna till festligheterna – utom den medarbetaren.

Efter det har jag börjat se mer subtila signaler, som blickar och tonfall, även under arbetstid, men har inga bevis för någon regelrätt mobbning. Först och främst värnar jag givetvis om min medarbetares mående och vill reda ut orsaken till beteendet innan det eskalerar och påverkar verksamheten. Men som chef känns det samtidigt orimligt att ha åsikter om vem personalen väljer att umgås med på fritiden. Ska jag ta upp det här med gruppen, enbart prata med medarbetaren eller avvakta?
 

Alexandra Thomas

SVAR: Det låter som om situationen pågått ett tag och det är positivt att du funderar på att agera innan det blir värre.

Börja med att prata enskilt med den utfrysta medarbetaren och berätta vad du uppmärksammat. Fråga hur hen upplever sin arbetssituation, hur hen trivs i gruppen och om det finns något hen vill dela. I och med detta kommer du att förstå hens situation bättre och förhoppningsvis även orsaken till att det har blivit som det blivit mellan kollegorna.

Ibland blir man förvånad över vad som ligger bakom vissa beteenden, men frågar vi inte kan vi aldrig veta säkert. Just den här situationen kan ha orsakats av alltifrån avundsjuka till missförstånd eller av att medarbetaren faktiskt väljer att hålla sig för sig själv.

Oavsett anledning påverkar exkluderingen er arbetsmiljö. Därför är det viktigt att ha ett samtal eller en workshop i gruppen om hur ni vill ha det på arbetsplatsen. Hur kan ni bäst samarbeta, hur åstadkommer ni resultat tillsammans och när trivs medarbetarna – och inte? Involvera alla i gruppen i samtalet och fokusera på att skapa en trygg miljö där alla vågar säga sin åsikt.

Som chef är du en förebild för inkludering, respekt och samarbete, så försök att modellera dessa värden i ert samtal. Det kan också vara värdefullt att bryta upp olika roller och konstellationer så att fler, och olika grupperingar, får jobba tillsammans.

När du pratat med gruppen, fortsätt då att uppmärksamma vad som pågår och var observant på hur gruppdynamiken utvecklar sig. Upptäcker du att specifika personer fortsätter att frysa ut med blickar och tonfall behöver de få enskild feedback. Sätt principer och gränser för vad som är accepterade beteenden i gruppen och följ regelbundet upp hur den utfrysta medarbetaren trivs och om hen upplever att hon blivit mer inkluderad. Lycka till!

ALEXANDRA THOMAS

GÖR: Psykolog, författare och specialist i organisationspsykologi på Creative Compassion. Inspirationsföreläsare och författare till boken Compassionfokuserat ledarskap, utsedd till Årets HR-bok 2025.
ÅLDER: 47.
KARRIÄR: Facilitator, partner, mentor och regionchef. Har tidigare jobbat som skolpsykolog och på Bup.