Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Frågorna du bör skippa på intervjun

Hur gör man egentligen för att ta reda på om en arbetssökande är just den person man är ute efter? Det finns inget universalknep men det finns många exempel på kardinalfel.
Johanna Rovira Publicerad
Colourbox
Colourbox

Många chefer har insett att dagens jobbsökare är alltför slipade och pålästa – de sökande har plöjt artiklar om hur man ska träna inför anställningsintervjun och lärt sig att tänka igenom vilka frågor som kan dyka upp samt övat på att formulera snygga svar till dessa. För att slippa dyra felrekryteringar försöker därför många arbetsgivare och rekryterare komma på udda metoder och listiga frågor som får den sökande att tappa fattningen.

Per Holknekt, grundare till klädföretaget Odd Molly, hävdar till exempel att bästa sättet att rekrytera en viktig person är att ta med denne ut på promenad på stan, eftersom det är först då man ser hur de för sig med människor, om de visar hänsyn, är smidiga et cetera.

Läs mer: Personlighetstest – så väljer du!

En annan chef tog med sig en jobbsökande in i en skrubb, tände en cigarett och började blåsa rök i ansiktet på aspiranten, som inte fick jobbet, gissningsvis eftersom hon inte sa ifrån.

Men risken är stor att de knepiga frågorna och säregna metoderna kan slå fel – en arbetsgivare som provocerade en sökande genom alltför privata och närgångna frågor, för att se om hon var kapabel säga ifrån, blev snopet varse att den sökande faktiskt kunde det – så till den grad att hon vägrade gå vidare till nästa intervju.

Läs mer: 10 knep för att rekrytera toppkandidaten

Risken är också stor att ryktet sprids om arbetsgivare som ställer alltför krystade frågor – eller att frågorna dyker upp i en artikel i en välrenommerad fackförbundstidning ...

Läs mer: Illa skött rekrytering skrämmer jobbsökande

 

Här är ett axplock frågor som de facto har ställts:

1. Om du vore-frågor

  • Om du var en vägskylt, vilken skylt skulle du vara? (Pacific Sunwear)
  • Om du skulle vara en produkt från Sony, vilken produkt skulle du vara? (Sony)
  • Om du skulle till en öde ö och bara kunde ta med dig tre saker, vad skulle du ta med? (Yahoo)
  • Om det gjordes en film om dig, vem skulle spela dig och varför? (SinglePlatform)
  • Om du var ett pizzabud, vilken användning skulle du kunna ha av en sax? (Apple)
  • Om du vore ett nytt tillskott i kritasken, vilken färg skulle du vara och varför? (Urban Outfitters)
  • Om du var 80 år gammal, vad skulle du säga till dina barn? (McKinsey& Company)
  • Om du kunde anordna en parad genom vårt kontor, vilken sorts parad skulle du anordna? (Zappo)

2. Någorlunda existentiella frågor

  • Tror du på utomjordingar? (företag okänt)
  • Tror du på Bigfoot? (Norweigan Cruise Line)
  • Vilken gravsten skulle du välja? (IT-konsultföretag)
  • Kan du hantera ett hagelgevär? (Skulle möjligtvis kunna vara relevant om man sökte en jägare – men jobbet gällde kundtjänst)
  • Tror du på högre makter? (Relevant om man söker en präst, men företaget var Pepsi)
  • Hur ärlig är du? (Allied Telesis)

3. Matematiska frågor    

  • En rysk gangster kidnappar dig. Han sätter två kulor i följd i en tom revolver med plats för sex patroner, snurrar på cylindern, riktar den mot ditt huvud och skjuter av. Klick, du lever fortfarande. Sedan frågar han om du vill att han ska snurra på cylindern igen och skjuta av eller skjuta av igen utan att snurra på cylindern. För båda alternativen, vad är sannolikheten att du blir skjuten? (Facebook)
  • En dvärgdödande jätte radar upp 10 dvärgar från kortast till längst. Varje dvärg kan se alla de kortare dvärgarna framför sig, men kan inte se dvärgarna som står bakom honom. Jätten sätter slumpmässigt vita eller svarta hattar på varje dvärg. Ingen dvärg kan se färgen på sin egen hatt. Jätten säger till alla dvärgarna att han kommer att fråga varje dvärg, den längsta först, efter färgen på hans hatt. Om dvärgen svarar fel, dödar jätten honom. Varje dvärg kan höra det tidigare svaret, men kan inte höra om dvärgen dödas. Vilken strategi bör användas för att döda så få dvärgar som möjligt, och vilket är det minsta antal dvärgar som kan räddas med den strategin? (Bittorrent)
  • Du är kapten på ett piratskepp. Din besättning får rösta om hur ni ska fördela guldet. Om färre än hälften av piraterna håller med dig, så dör du. Hur rekommenderar du att ni delar på guldet på ett sätt så att du får en stor andel men ändå överlever? (Google)

4. Frågor till 8-åringar

  • Hur skulle du beskriva en dynamometer för en åttaåring? (Tesla Motors)
  • Beskriv en databas med tre meningar för ditt åtta år gamla syskonbarn. (Google)

5. Udda frågor

  • Hur många kvadratmeter pizza äts det i USA varje år? (Goldman Sachs)
  • Hur fungerar Internet? (Akamai)
  • Vad gav du senast någon i present (Gallup)
  • Varför är en tennisboll luden? (Xerox)
  • Hur många golfbollar ryms det i en skolbuss (Google)

6. Närgångna frågor

  • Vet din fru om att du sökt det här jobbet? (okänt svenskt företag)
  • Varför är du inte gift? (okänt företag i Sverige)
  • Lever dina föräldrar fortfarande tillsammans? Varför? (svenskt företag)
  • Har du en god relation till dina föräldrar? (Ikea)
  • När hade du din första pojkvän? (svenskt företag)

Läs mer: Se upp med cv-fusket!
Läs mer: Nya former av rekrytering

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Här fixar kollegan jobbstarten

Vattenfall Eldistribution ska växa från 1 200 till 1 800 anställda på två år. För att avlasta chefer har anställda utbildats för att sköta delar av onboardingen.
Ola Rennstam Publicerad 19 november 2024, kl 13:01
Vattenfall Eldistribution expanderar snabbt och rekryterade 100 nya medarbetare i september 2023. Genom att utbilda anställda till att hålla i introduktionsdagarna, avlastas cheferna och nya medarbetare får en engagerande start i företaget. Foto: Colourbox/Jessica Gow/TT.

På Vattenfall Eldistribution minns alla september 2023. Bolaget, som något år tidigare hade drygt tusen anställda, tog då emot hundra nya medarbetare på en gång.

– Vi tar emot nya grupper varje månad, men det där är fortfarande vårt rekord, säger Gustav Sundvall.

Som chef för lärande och utveckling var han med om att ta fram en ny modell för introduktion av medarbetare, för att klara rekryteringstakten.

Ett sådant blev att utbilda frivilliga medarbetare till att hålla i det som bolaget kallar för introduktionsdagar – tre dagar där nyanställda framför allt får det mesta av den bolagsövergripande information som de behöver.

– Det gäller bara tre dagar av en sex månader lång introduktionsperiod. Men det avlastar cheferna som kan fokusera mer på att få in de nya medarbetarna i deras roller ute på avdelningarna, förklarar Gustav Sundvall.

Medarbetarna sköter onboardingen

De introduktionsutbildade medarbetarna kommer in i bilden redan andra dagen av de nyanställdas första arbetsvecka.

– På tisdagen fokuserar de på grundläggande fakta om bolaget, energisystem och säkerhet. På torsdagen ses de igen och har workshop om värdegrund och spelar bolagets scenariospel. Sedan håller de i en tredje dag på distans efter en månad, säger Gustav Sundvall.

För flera av de utbildade medarbetarna har introduktionsuppgiften, som de ägnar sig åt ett par dagar per månad, blivit en injektion, berättar han.

– Det göder deras engagemang för arbetsplatsen otroligt mycket. De får stöttning från oss men äger till stor del utförandet själva.

Enligt Gustav Sundvall stärks företagskulturen av att nya och erfarna medarbetare möts så tidigt. I interna enkäter har 94 procent av de nyanställda sagt sig vara nöjda med sitt första halvår på företaget. De medarbetarledda introduktionsdagarna har fått extra goda betyg.

– Där är nöjdheten faktiskt 100 procent.

Text: John Palm 

Vad tycker du om den nya Vattenfalls modell för onboarding?

Jane Tollqvist, avdelningschef tillstånd och rättigheter.

– Min avdelning har växt från 20 till 60 anställda på några år så det har varit mycket fokus på introduktion. De gemensamma dagarna som de anställda håller i är en väldigt viktig del. Sedan jobbar vi med fadderskap, från första dagen tills att den nya medarbetaren är helt självgående. Fokus är också på att alla ska hjälpa till att ta emot de nya på ett trevligt sätt.

 

 

Johan Tezelson, avdelningschef nätanslutningar.
 

– Introduktionen på bolagsnivå som medarbetare håller i har fungerat väldigt bra för mig, den skapar en tydlighet för oss chefer. Det bästa är att det blir socialt och interaktivt, medarbetarna får träffa varandra och kan börja bygga kontakter och prata om både praktiska saker och om kulturen på arbetsplatsen. Jag har inte sett detta på andra företag, men det fungerar riktigt bra.

 

 

Emma Löfgren, avdelningschef operativ teknik.
 

– Om vi inte hade det systemet skulle mina gruppchefer haft en orimlig arbetsbörda när vi rekryterar så mycket. Uppgifterna i samband med introduktioner behöver helt enkelt spridas ut. Sedan är det ofta erfarna medarbetare som är med och introducerar. För dem är det givande att få vara med och förmedla den kunskap och erfarenhet som de har.