Hoppa till huvudinnehåll
Fackligt

Fick arbetsgivaren att tänka om - prisas

Arbetsgivaren såg inte poängen med en egen fackklubb, men de anställda på Strongpoint gav sig inte. Nu har klubben utsetts till Årets uppstickare, en av kategorierna i priset Årets jobbhjältar som delas ut av Unionen.
Ola Rennstam Publicerad
Unionen
Klubbstyrelsen på Strongpoint i Grums lyckades omvända en skeptisk arbetsgivare till att se poängen med lokal samverkan. Från vänster Susanne Welin, Tina Birath, Andreas Bornecrantz och Markus Björkman. Unionen

För ett par år sedan fick supportpersonalen på Strongpoints kontor i Grums information om att deras arbetstider skulle förändras – de skulle börja jobba kvällar och helger. Till deras stora förvåning var förändringen redan förhandlad och klar av den centrala fackklubben i Göteborg.

– Detta var en fråga som vi naturligtvis hade velat få vara med och påverka, men ingen tog kontakt med oss. Då kände vi att vi skulle få mer inflytande och information om vi bildade en lokal klubb här i Grums, berättar klubbordföranden Andreas Bornecrantz.

Från början var arbetsgivaren motsträvig till idén, ledningen tyckte att det räckte med att ha en riksklubb att förhandla med för samtliga Unionenmedlemmar. Men den lokala klubben i Värmland har genom åren fått dem att tänka om. Nu fungerar samverkan och medbestämmandet på ett helt annat sätt.

– För vår del är det som natt och dag. Många saker som händer hade gått förbi oss om vi inte hade haft klubben, nu går allt genom oss och vi har en bra relation med arbetsgivaren. Med en lokal klubb kan man också nå ut till medlemmarna på ett annat sätt, säger Andreas Bornecrantz.

Att klubben nu tilldelats Unionens pris Årets uppstickare gläder Andreas Bornecrantz.

– Det känns fantastiskt att vårt arbete blir uppmärksammat på det här viset. Vi brinner verkligen för fackligt arbete, säger han.

Har ni några tips till andra förtroendevalda som möts av motsträviga arbetsgivare?

– ­Jag vet inte om det är ett råd som hjälper alla men det som fick vår arbetsgivare att ändra uppfattning var att vi i styrelsen visade att vi var seriösa och tog det fackliga uppdraget på allvar. När arbetsgivaren såg att vi ville göra ett bra jobb fick vi respekt.

 

Vinnare Årets Jobbhjältar 2020

Årets Eldsjäl: Liselott Karlsson, Altia Sweden AB, Stockholm
Motivering: ”För att du i alla lägen och alla roller, som arbetsmiljöombud och ordförande i den nya Unionen-klubben, alltid ger ditt yttersta för att rida ut stormar, lyssna och hjälpa. Med mod och fokus, hjärtat på rätt ställe och fötterna på jorden, kämpar du för att göra arbetsplatsen bättre och får samtidigt andra att engagera sig vid din sida. Den som brinner så mycket för sitt uppdrag förtjänar utan tvekan titeln Årets Eldsjäl.”

Årets Uppstickare: Klubbstyrelsen StrongPoint, Grums
Motivering: ”För att ni lyckats med en av de viktigaste uppgifterna i det fackliga uppdraget, att få en skeptisk motpart att bli en positiv medpart som ser poängen med samverkan och medbestämmande på arbetsplatsen. Till exempel när det gäller lönefrågorna där klubben nått stora framgångar tack vare sitt engagemang. Det faktum att klubben har kö till uppdragen är ytterligare ett bevis på hur man på två år gått från nybildad klubb till Årets Uppstickare.”

Årets Nytänkare: Klubbstyrelsen Paradox, Stockholm
Motivering: ”För att som ny klubb i en ung bransch utan facklig tradition snabbt ökat både medlemsantalet och engagemanget kring frågan om kollektivavtal på arbetsplatsen. Med klubbinformation i moderna kanaler, egen kampanj i kampen för kollektivavtal och innovativa idéer för öka medlemsantalet är klubben väl värd utmärkelsen Årets Nytänkare.”

Om Årets Jobbhjältar:

Varje år belönar Unionen förtroendevalda som utmärkt sig genom att göra skillnad och förbättra saker på sin arbetsplats. Ett ombud eller en klubb som lagt ner själ och hjärta för att driva viktiga frågor, hitta nya lösningar eller öka den fackliga styrkan. Uträttat fackliga stordåd på jobbet helt enkelt.

Tidigare pristagare:

2019
Årets uppstickare: Albin Rosberg, Verisure
Årets nytänkare: Angelica Fors, Saab Dynamics
Årets eldsjäl: Jenny Sjöholm, ordförande för Peabs

2018
Årets uppstickare: August Tapojärvi, Radiotjänst
Årets eldsjäl: Ingela Permats, Åkerströms
Årets nytänkare: personalklubben i Ving/TCNE

2017
Årets Eldsjäl: Therese Arroyo, Braathens Regional Aviation
Årets uppstickare: Tashmina Berdini, Academic Work Consulting
Årets nytänkare: Unionenklubben på Volvo Personvagnar. 

2016
Årets Uppstickare: Anders Elgendahl, Go Excellent
Årets Eldsjäl: Kristiina Sagbrant, Riksidrottsförbundet/SISU idrottsutbildarna.
Årets Nytänkare: Robin Kullberg, Södra tornet kommunikation

2015
Årets raket: Jennie Sennemark, Medborgarskolan
Årets värvare: Lars Jansson Scania CV 
Årets stordåd: Torgny Larsson, Strålfors

2014
Årets raket: Niclas Holmberg, GlaxoSmithKline
Årets värvare: Fresenius Kabi
Årets stordåd: Pär Gunnar Andersson, Svenska Fotbollförbundet

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Fackligt

Avtalsboom inom tech

300 nya kollektivavtal på 1,5 år. Det är resultatet av Unionens särskilda satsning mot techbranschen – och av konflikten med Klarna.
– Snöbollen är i rullning, säger Björn Larm på Unionen.
Ola Rennstam Publicerad 16 juni 2025, kl 06:01
Ljudplattformen Epidemic Sound är en av 300 företag inom tech som nyligen tecknat kollektivavtal med Unionen. Klubbstyrelsens Tobias Hurtig, Anna Ekers och Michael Pearce märker av ett ökat intresse och engagemang för fackliga frågor - både hos medlemmarna och deras arbetsgivare. Foto: Anders Warne

Historiskt har många företag inom tech haft en skeptisk inställning till svenska modellen. Kollektivavtal har betraktats som något gammeldags och förtroendevalda har lyst med sin frånvaro. Det har helt enkelt varit svårt för facken att nå framgång där. Men något har hänt – de senaste åren har det fackliga intresset väckts till liv. På Unionen menar man den uppmärksammade konflikten med Klarna 2023 blev den stora vändpunkten.

Björn Larm
Björn Larm

– Att vi höjde rösten i samband med Klarna fick väldigt stor effekt. Vi kunde se att arbetsgivare som vi jobbat med tidigare, utan att lyckats, helt plötsligt ville teckna avtal – kanske för att undvika negativ publicitet, säger Björn Larm, samordnare av kollektivavtalsteckningsfrågor på Unionen.

Parallellt med arbetsgivarnas förändrade attityd väcktes även ett större intresse hos medlemmarna inom tech att organisera sig.
– Det uppstod ett större engagemang när de, i kölvattnet efter Klarna, insåg att de också kunde få rätt till medbestämmande och förutsägbara villkor. 

Spotifys flygblad fick motsatt effekt

Redan något år tidigare hade Unionen dragit igång en riktad satsning på branscher där avtalsteckningen var låg. Men det var när techjättarna Spotify och Klarna nästan samtidigt vägrade att teckna kollektivavtal, och till och med valde att dela ut flygblad utanför kontoren om avtalets nackdelar, som det började det hända saker. Unionen varslade om konflikt och media rapporterade. Plötsligt hörde techarbetsgivare självmant av sig till Unionen för att teckna avtal och på många ställen bildade medlemmarna klubbar på eget initiativ.

Resultatet? En riktig avtalsboom. På 1,5 år har förbundet tecknat 300 nya avtal på företag som Avalanche, Sellpy, Apple Retail, Demoskop, Tobii, och Epidemic Sound. Björn Larm lyfter fram två faktorer som varit viktiga:

– Det ena är styrkan i vårt samarbete med Sveriges Ingenjörer. Men den absolut största framgångsfaktorn för att kunna teckna kollektivavtal på de här företagen har varit att det finns förtroendevalda på plats, utan dem når vi inte medlemmarna – för när kollegorna pratar då lyssnar man, konstaterar han.

Epidemic Sound välkomnade fackets krav

Ett exempel är ljudplattformen Epidemic Sound. Där valde medarbetarna att bilda klubb under en period 2023 när det var skakigt i techbranschen. Ganska snart landade man i att nästa steg var att få ett kollektivtal på plats – arbetsgivaren var ”positivt optimistiska” till initiativet enligt klubbordförande Tobias Hurtig.

Tobias Hurtig

– Vi har alltid haft bra anställningsvillkor men de byggde på ensidiga utfästelser från arbetsgivaren och det fanns en oro att förmånerna kunde dras in om företaget behövde spara pengar. Det var helt enkelt dags att få pensionslösningen inskrivet i avtalet och vi blev försäkrade om en årlig löneökning, säger han.

Trots ledningen positiva attityd tog det tid att få alla delar på plats – först i april i år trädde avtalet i kraft– efter 1,5 års förhandlingar.

Spelbolag vill teckna branschavtal

Nyligen gick företrädare för spelutvecklingsbolagen Massive och Sharkmob ut i media och berättade att man vill få till ett branschspecifikt kollektivavtal. Unionen ser spelbranschen som en naturlig fortsättning på framgången inom tech-branschen.

– Utvecklingen kommer att accelerera inom både tech och spelbranschen de närmsta åren. Snöbollen är i rullning och rullar allt snabbare, nu har medlemmarna börjat organisera sig organiskt, alltså utan att vi på Unionen behöver ta initiativ till det och även arbetsgivarorganisationerna är aktiva. Det har uppstått ett annat mindset i de här branscherna, det ses inte längre som något konstigt att organisera sig, säger Björn Larm.

Så många techföretag har tecknat avtal

Under 2024 har Unionen tecknat kollektivavtal med 244 företag inom tech, media och gaming och ytterligare 52 under 2025. Sammanlagt omfattas närmare 2 000 medarbetare på företag som Avalanche, Sellpy, Apple Retail, Demoskop, Tobii, och Epidemic Sound.