Prenumerera på Kollegas nyhetsbrev
Är du medlem i Unionen? Vill du få alla våra nyheter, tips och granskningar direkt i din inkorg?
Enkelt! Anmäl dig via länken
Är du medlem i Unionen? Vill du få alla våra nyheter, tips och granskningar direkt i din inkorg?
Enkelt! Anmäl dig via länken
Trots att den mexikanska regeringen redan den 30 mars begärde att all icke samhällsnödvändig verksamhet i landet skulle stängas ned fortsatte produktionen vid Electrolux kylskåpsfabrik i Ciudad Juárez i norra Mexiko fram till den 20 april.
Då hade två anställda avlidit av och 16 insjuknat i covid-19.
I förra veckan blev det känt att ett antal arbetare som den 7 april protesterade mot att de trots bristande säkerhetsutrustning måste fortsätta jobba som vanligt, enligt uppgift hade fått sparken.
– De låstes in i ett rum så att inte fler arbetare skulle ansluta sig till protesterna. Sedan fick de en efter en gå till personalchefen och tvingades skriva under på att de sades upp frivilligt, har en anställd berättat enligt Sveriges Radio Ekot.
I en kommentar hävdade Electrolux informationschef Daniel Frykholm då att kylskåpstillverkningen hade kunnat fortsätta därför att den setts som samhällsviktig verksamhet. Dessutom, framhöll han, hade arbetarna fått adekvat säkerhetsutrustning som munskydd, plexiglas och extrainsatta bussar mellan arbetsstationerna i fabriken.
Senare uppgav han att 70 anställda hade fått lämna sitt arbete med avgångsvederlag.
Nu har Electrolux inlett en intern utredning för att ta reda på vad som hände i samband med att de protesterande blev av med jobbet. Och ännu har Daniel Frykholm inte hela bilden klar, påpekar han för Kollega.
Men att fabriken fortsatte med produktionen trots regeringens uppmaning att stänga ned all icke samhällsnyttig verksamhet förklarar han med att den lokala fabriksledningen fått olika och otydliga riktlinjer.
– I grova drag handlar det om att det både fanns federala riktlinjer, som gäller hela landet, och riktlinjer från delstaten. Och enligt delstatens riktlinjer så bedömdes tillverkningsindustrin vara samhällsviktig, vilket skapade en osäkerhet.
Eftersom de federala riktlinjerna dessutom var svåra att tolka beslöt den lokala fabriksledningen att ta hjälp av jurister. Sedan dessa kommit fram till att exempelvis kylskåpstillverkning kunde inkluderas i myndigheternas definition av samhällsviktig verksamhet fortsatte produktionen.
– Vi har stått inför den här situationen i många länder i världen nu, där vi har stängt produktion i enlighet med lokala riktlinjer, som exempelvis i Italien. Medan det i bland annat USA har varit glasklart att vår produktion setts som samhällsviktig, säger Daniel Frykholm.
– Sedan vet jag att en del har frågat sig hur kylskåpstillverkning kan anses vara samhällsviktig. Men då kanske man också ska fråga sig själv hur länge man skulle klara sig utan ett fungerande kylskåp. Inte minst nu när så många sitter isolerade hemma.
Varför blev de 70 anställda, som protesterade av rädsla för att bli smittade av coronaviruset, av med jobbet?
– Vår bild är att arbetarna i första hand inte protesterade mot bristande säkerhetsutrustning utan om att fabriken överhuvudtaget hölls öppen. Och i det läget, där vi också hade många säkerhetsåtgärder på plats, så gjorde den lokala fabriksledningen den här bedömningen. Enligt uppgift så hade man då dessutom en situation där många av dessa anställda inte följde de säkerhetsåtgärder som gällde, som att hålla fysiskt avstånd från varandra, varför man upplevde att det skapade en osäker situation för alla övriga tusentals anställda, säger Daniel Frykholm.
Borde man inte ha kunnat hitta en annan lösning?
– I nuläget vill jag avstå från att recensera hur den lokala fabriksledningen löste problemet. För jag tror att de var i en väldigt svår situation. Visst hade man kunnat önska att man hade kunna lösa det här på ett mindre drastiskt sätt. Men jag stannar där.
Enligt uppgift till Sveriges Radio Ekot fick en dotter till en sjuk anställd kvinna, som senare avled av covid-19, ingen hjälp av fabriksledningen när mamman blev sjuk. Varför?
– Vi har ställt den frågan till kollegorna lokalt och deras bild är att de tre gånger försökte komma i kontakt med kvinnans familj för att erbjuda att betala för sjukhuskostnader och begravningskostnader. Medan familjen inte ska ha velat ha någon kontakt. Det är den enda information jag har i nuläget.
– Men med anledning av coronaviruset så har Electrolux tecknat ett försäkringsavtal som ger alla anställda i världen som behöver sjukhusvård i minst fem dagar på grund av covid-19 rätt till finansiell support, genom sin lokala arbetsgivare.
I dagsläget har Daniel Frykholm ingen aktuell siffra på hur många arbetare vid den mexikanska fabriken som har smittats av viruset. Däremot vet han nu att ytterligare två anställda har avlidit till följd av det.
I en kommentar till det som hänt säger Peter Ferm, ordförande för Unionenklubben på Electrolux i Sverige:
– När det här blev känt för oss så krävde vi genast en utredning om vad som hänt och då visade det sig att företaget redan har startat en sådan.
Vad hoppas ni ska komma ut av den?
– Vi förväntar oss att få veta vad som har hänt rent faktiskt lokalt. Sedan vill vi också se att vi har följt företagets code of conduct liksom att vi har följt ett globalt fackligt avtal som vi har.
Vad gör ni om så inte är fallet?
– Då kommer vi kräva att företaget tar fram åtgärder. Att man förklarar vad som har hänt och hur det ska undvikas framöver. Och om det på något sätt går att mildra den situation som har uppstått, säger Peter Ferm.
Läs mer: Facket på Electrolux i USA möjligt tack vare Unionen
Har cirka 49 000 anställda runt om i världen. I mexikanska Ciudad Juárez finns flera större fabriker där cirka 4 800 anställda tillverkar kyl- och frysskåp, tvättmaskiner och torktumlare. Electrolux huvudkontor ligger i Stockholm.
CODE OF CONDUCT
Code of conduct, eller uppförandekod, är riktlinjer för hur ett företag eller organisation ska bedriva sin verksamhet på ett etiskt, socialt och miljömässigt riktigt sätt. Koden är framtagen av arbetsgivaren själv eller en branschorganisation. En uppförandekod är ett frivilligt åtagande i syfte att försäkra sig om att de egna produkterna tillverkas under goda arbetsförhållanden och omfattar vanligtvis krav och riktlinjer för bland annat arbetsmiljö, löner och fackföreningsfrihet. (Källa: Wikipedia)
Hundratals anställda på det svenska spelbolaget Evolutions kontor i Georgien är ute i strejk, vilket Kollega tidigare har berättat. Under måndagen hölls ett möte mellan Unionen, Sveriges Ingenjörer, Evolutions vd Martin Carlesund och företagets hr-chef – något som facket tidigare har efterfrågat, men fått nej. Det säger Unionens internationella ombudsman Asgeir Lundblad till Kollega.
Arbetsvärlden var först med att rapportera om mötet. Enligt Asgeir Lundblad ledde inte träffen till några diskussioner om hur konflikten i Georgien kan lösas. I stället ska det ha varit ”en föreläsning om deras bild av situationen”.
– Vd:n gick igenom en lång Powerpoint-presentation för att ”berätta sanningen”. Det var hans syfte med mötet.
Evolution levererar kasinospel till nätkasinon och är ett av Sveriges största techbolag. Bolaget har kontor runt om i Europa, USA, Storbritannien och Afrika. Anläggningen i Georgien har omkring 8000 anställda.
Företagsledningen har tidigare sagt i media att det georgiska fackförbundet sprider desinformation om de anställdas villkor. Bolaget har också anklagat facket för att bryta mot lagen genom att blockera ingången till arbetsplatsen och använda våld mot de som försökt ta sig förbi. Under måndagens möte ska Martin Carlesund ha upprepat de anklagelserna och slagit fast att Evolution inte tänker förhandla med det georgiska facket.
– Han sade att de inte tänker förhandla med fackliga företrädare som har brutit mot lagen, säger Asgeir Lundblad.
Evolution har tidigare anmälts för förhandlingsvägran till Sveriges avdelning vid den ekonomiska samarbetsorganisationen OECD. Under mötet med de svenska facken ska vd:n ha sagt att tusen personer deltog i strejken när den inleddes, att 400 personer nu är kvar och att konflikten kommer blåsa över när sommaren är slut.
Nu har anställda på Evolutions huvudkontor i Stockholm börjat engagera sig i det som händer i Georgien. Unionens ombudsmän har sökt kontakt med dem och fått ett positivt gensvar, enligt Asgeir Lundblad. Evolutions anställda i Sverige har varken kollektivavtal eller fackklubb.
– Medlemmarna har visat intresse för hur bolaget hanterar situationen i Georgien och tycker inte om att kollegorna hanteras på det här viset.
Evolutions talesperson, chefen för investerarrelationer Carl Linton, bekräftar att företaget har haft ett möte med de svenska facken. Han skriver i ett mejl att ”mötets innehåll är inte något vi kommenterar i media”. I övrigt vill han inte låta sig intervjuas om händelserna i Georgien eller dialogen med svenska fack.
I förra veckan, före mötet med Unionen, skrev han i ett mejl till Kollega:
”Evolution är stolta över den arbetsplats vi erbjuder där tiotusentals unga georgier fått inträde till arbetsmarknaden. Vi erbjuder i dag löner som motsvarar två gånger så mycket som vad man kan tjäna i jämförbara roller inom exempelvis servicebranschen, hotell, restaurang eller butik. Vidare har vi väl tilltagna förmåner som inkluderar sjukförsäkring, stipendier för studier vid sidan av arbetet, gratis språkundervisning och subventionerad restaurang.”
Och:
”Strejken omfattar ett mindre antal av våra nära 8 000 anställda och föregås av två års dialog med det lokala facket samt en 21 dagar lång medlingsperiod med en av staten utsedd medlare. Vi arbetar för att hitta en lösning på den situation som nu spelas upp i Tbilisi, enligt gällande lokal lagstiftning och etablerade processer. Det lokala facket har dock valt en väg kantad av illegala aktioner såsom bland annat blockering av ingångar för de nära 7 500 av våra anställda som vill fortsätta sitt arbete på en arbetsplats där de trivs, vandalisering samt våldsamt intrång i byggnader som stängts av för att garantera anställdas säkerhet.”