I går meddelade SAS att man har förlängt perioden för fria om- och avbokningar av biljetter på alla flyg som ännu inte har ställts in fram till den 5 maj.
På sin hemsida informerar också flygbolaget om att även om man som passagerare har rätt till ersättning vid ett inställt eller kraftigt försenat flyg, så gäller detta inte om det har orsakats av något som ligger utanför SAS faktiska kontroll.
Dit hör, förutom exempelvis dåligt väder och säkerhetsrisker, också strejk enligt flygbolaget.
Men att en strejk inte skulle ge rätt till ersättning är sannolikt helt fel, enligt Sharon Lavie, familjeekonom på Ikano Bank, som tidigare länge jobbat som konsumentvägledare på Konsumentverket.
– Enligt de lagar som reglerar drabbade passagerares rätt till ersättning vid inställda eller kraftigt försenade flyg finns bara undantag när det gäller extraordinära händelser som flygbolag inte kan kontrollera.
–Jag kan naturligtvis inte garantera att SAS-strejken ger rätt till ersättning, eftersom lagen också säger att varje fall ska bedömas individuellt. Men om jag ska ge min tolkning, och jag har då också stämt av med jurister på Konsumentverket, så är SAS-strejken något som båda parter kan påverka. Därför skulle den sannolikt inte heller anses vara något extraordinärt vid en rättslig prövning, vilket betyder att drabbade resenärer har rätt till ersättning.
Den åsikten grundar också Sharon Lavie på ett fall i EU-domstolen 2018 där drabbade passagerare ansågs ha rätt till ersättning på grund av inställda flyg till följd av en slags vild strejk, där alla anställda sjukskrivit sig.
– Inte ens i det fallet ansågs alltså strejken vara extraordinär och något som flygbolaget kunde påverka. Så om man nu har drabbats av SAS-strejken bör man absolut söka ersättning. För det kan handla om mycket pengar, säger hon.
Hur begär man ersättning?
– I första hand ska man vända sig till direkt till SAS. Men om man tycker det är svårt och osäkert att själv beräkna exempelvis hur lång flygsträckan är så finns ett jättebra verktyg på Konsumentverkets sida Hallå Konsument, där man kan använda sig av verktyget flygkalkylatorn och få jättebra hjälp av det. Där finns också en länk till det berörda flygbolagets reklamationssida, säger Sharon Lavie.
– Vill man inte använda flygkalkylatorn finns också en blankett på Hallå Konsument som använts i hela Europa som heter Flygpassagerares rättigheter, med reklamationsrätt både på svenska och engelska.
Om man inte svar från SAS inom sex veckor kan man vända sig till Hallå Konsument för att få hjälp att gå vidare, påpekar Sharon Lavie.
Hon önskar att fler använde sig av sin reklamationsrätt.
– I allmänhet tror jag många inte förstår hur mycket ersättning man kan ha rätt till. Om det exempelvis gäller en familj på fyra personer så kan det handla om minst 1000 euro, alltså i dagsläget över 10 000 svenska kronor.
Hur mycket ersättning har man rätt till?
– Det viktigaste, förutom rätten till ombokning eller återbetalning av biljetten, är ersättning för de extrakostnader man kan ha haft som för att man har kört till flygplatsen, betalt för parkering, haft utlägg för mat och dryck, behövt ta in på hotell och för att man slösat bort en arbetsdag eller semesterdag, säger Sharon Lavie.
Den maxsumma man kan kräva för utlägg, som beräknas enligt en resevaluta som används vid internationell handel, motsvarar i nuläget drygt 60 000 kronor.
Man kan dessutom ha rätt till kompensation beroende på flygsträckan och hur lång förseningen till destinationen blir, om sträckan är upp till 1500 kilometer och förseningen är minst två timmar. Då har du rätt till en ersättning på 250 euro. Som mest kan ersättningen bli 600 euro, för flygsträckor utanför EU som är längre än 3 500 kilometer.
Läs mer här: https://www.hallakonsument.se/