Hoppa till huvudinnehåll
Diskriminering

Ryggskadad nekades information om jobbresa

Kvinnan som har en ryggskada bad om att få information om en jubileumsresa som arbetsgivaren anordnade, för att avgöra om hon kunde åka med eller inte. Men chefen sa nej. Nu stämmer Unionen städföretaget för diskriminering.
Lina Björk Publicerad 30 augusti 2018, kl 14:38
Colourbox
Ryggskadan gjorde att kvinnan inte kunde följa med på jobbresan, då hon inte fick information om förutsättningarna. Colourbox

För åtta år sedan var kvinnan med om en olycka där hon skadade ryggen illa. Skadan gör att hon har svårt att gå och sitta under längre stunder. När cheferna berättade för personalen att de skulle anordna en jubileumsresa i samband att städföretaget fira 40 år undrade kvinnan om det fanns möjlighet att i förväg få veta några detaljer om resan för att kunna avgöra om hon kunde följa med eller inte. Det var inte möjligt.

Kvinnan tackade då nej till resan trots att hon gärna ville följa med sina kollegor. I efterhand kom det fram att resan hade anpassats för flera i personalen som hade önskemål om att inte sova kvar eller ansluta en annan dag.

Tvisten blev föremål för både lokal och central förhandling då Unionen menar att man behandlat kvinnan ofördelaktigt på grund av hennes funktionsnedsättning. Att hemlighålla information om en resa kan tyckas neutralt men kan kan också drabba personer med andra förutsättningar.

Nu stämmer förbundet arbetsgivaren i Arbetsdomstolen på sammanlagt 50 000 kronor för diskriminering.

Direkt eller indirekt diskriminering

Direkt diskriminering är när någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan i en jämförbar situation.

Indirekt diskriminering är när det finns en regel eller en rutin som verkar neutral men särskilt missgynnar personer med visst kön, könsidentitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning,  funktionsnedsättning,  sexuell läggning eller  ålder.

Då kan regeln vara diskriminerande, trots att det är samma regel som tillämpas för alla.

Diskriminering

Unionens a-kassa anmäld för diskriminering av blind

I början av året anmälde Ida Östlund som är blind Unionens a-kassa till Diskrimineringsombudsmannen. Orsaken är att hon inte kan använda deras hemsida för att söka ersättning.
Lina Björk Publicerad 13 maj 2024, kl 06:02
En fasad med texten Unionens a-kassa. Till vänster blindskrift.
Ida Östlund har anmält Unionens a-kassa till Diskrimineringsombudsmannen, då hon som blind inte kan använda deras hemsida för att söka ersättning. Foto: TT/ Steven Senne/ Mats Thorén

Ida Östlund som är blind, använder ett så kallat skärmläsningsprogram som läser upp innehållet på webbsidor hon använder. Men när hon skulle använda det för att söka ersättning hos Unionens a-kassa tog det stopp. 

– Deras webbsystem är inte byggt för att jag som blind ska kunna använda det. Jag kan varken söka ersättning eller ta del av mina handlingar på inloggat läge, vilket är väldigt frustrerande. 

Hon frågade då om handläggarna kunde hjälpa henne via telefonen men eftersom det krävs mobilt Bank-ID för att godkänna handlingar gick inte det. Att träffa en fysisk person på ett kontor gick inte heller. Ida Östlund valde då att anmäla Unionens a-kassa till Diskrimineringsombudsmannen med motivering att hon blivit diskriminerad på grund av sin funktionsnedsättning. 

– Det sista jag vill är att bråka med a-kassan. Men det är så viktigt att man har med sig funktionsvänligheten när man bygger ett webbsystem. Nu är det krångligt även för seende personer, säger Ida Östlund. 
 

Krav på tillgänglighet

I Sverige finns ett gäng lagar som styr tillgänglighet. Sedan 2018 finns även ett webbtillgänglighetsdirektiv som innebär att webbplatser, intranät och appar ska uppfylla krav på tillgänglighet. Det kan till exempel handla om att kunna navigera och använda alla funktioner via tangentbord eller röststyrning. Att texter är lätta att förstå och att det finns möjlighet till uppläsning. 

Den som äger sidan behöver inte själv bygga in funktioner för röststyrning och uppläsning. Sidorna behöver bara skapas så att webbläsare, telefoner och hjälpmedel går att användas på dem. Det är här Ida Östlund menar att Unionens a-kassa har mer att lära. Hon har fått besked om att DO startat ett ärende av hennes anmälan. 

– Det känns bra. Kanske det hjälper någon annan. 

Unionens a-kassa har nyligen fått ta del av anmälan och har till och med den 17 maj på sig att lämna ett svar till Diskrimineringsombudsmannen. Mer än så vill man inte kommentera i nuläget.