Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Coronaoro slår hårt mot besöksnäringen

Besöksnäringen krisar när människor väljer bort hotellbesök, kryssningar och konferenser av rädsla för corona. Unionenklubben på Nordic Choice Hotels ser gärna att korttidsarbete tillämpas för att undvika uppsägningar när företagen måste spara.
Kamilla Kvarntorp Publicerad 12 mars 2020, kl 17:00
Hasse Holmberg / TT
20 000 resenärer, främst från Kina, har avbokat sina kryssningar hos Tallink & Silja Line för perioden februari, mars och april, Hasse Holmberg / TT

De senaste dagarna har det kommit flera larmrapporter om hur besöksnäringen går på knäna när gästerna sviker i spåren av coronakrisen. Hotellbranschen är särskilt utsatt. Bokningarna har till exempel halverats hos den nordiska hotellkedjan Nordic Choice Hotels, i takt med att resandet minskat och färre konferenser anordnats.

Läs mer: Varsel – så funkar det

Enskilda hotell ser nu över behovet av personal. Men det är ännu för tidigt att säga om anställda behöver sägas upp och i så fall hur många personer det handlar om, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

På torsdagen inledde fack och arbetsgivaren diskussioner om hur situationen kan hanteras.

– Vi i klubben har precis klivit ut ur det första inledande mötet med arbetsgivaren om vilka åtgärder som måste göras för att möta intäkts- och omsättningsbortfallet, säger Marie Gehlin, Unionenklubbens ordförande på hotellkedjans huvudkontor i Stockholm.

Unionen har ungefär 130 medlemmar på arbetsplatsen, som arbetar med allt ifrån lön och bokning till teknisk support.

– De är oroliga för sina anställningar. I klubben jobbar vi mycket med kommunikation, så att medlemmarna vet vad vi gör och vilka rättigheter de har vid en eventuell omorganisation. Vi får en hel del frågor om vad som gäller om man blir uppsagd, till exempel om man behöver gå på dagen, säger Marie Gehlin.

När gästerna uteblir är det främst hotellverksamheten som påverkas. Men personalen på huvudkontoret berörs också.

– Hotellens bokningsavdelningar styrs ifrån huvudkontoret. Där har trafiken minskat.

I går meddelande regeringen och samarbetspartierna att systemet med korttidsarbete införs den 1 maj i stället för den 1 augusti, som var den ursprungliga planen. Systemet innebär att personalen går ner i tid och lön en begränsad tid för att förhindra personalneddragningar.

Läs mer: Slopad karensdag till följd av corona

– Det vet vi redan att våra medlemmar är villiga att göra. Vi undersöker om det är möjligt. Vi ser också över om det går att ta ut obetald tjänsteledighet. Vi gör allt för att hitta alternativ till att folk sägs upp, säger Marie Gehlin.

Alla hotell i koncernen är separata aktiebolag. I lördags rapporterade Dagens Industri att Clarion Hotel Post i Göteborg har varslat 25 av sin omkring 200 anställda. Nordens största hotellkedja Scandic meddelade under torsdagskvällen att företaget varslar 2 000 medarbetare i Sverige.

Grand Hotel i Stockholm har också märkt att främst internationella gäster gör avbokningar.

– Jag har inga siffor tillgängliga just nu, men vi har lägre beläggning än vad vi normalt har så här års. Många avbokningar beror på att internationella bolag har infört reserestriktioner eller inställda möten och konferenser. Och några bokar också av på grund av ren oro, säger Maya Johansson, marknadsföringschef.

Företaget har bland annat minskat sina kostnader genom att inte tillsätta vakanta tjänster. Ännu har det inte varit aktuellt med några varsel.

– Vi gör vårt yttersta för att hitta andra sätt minska att kostnaderna så att det inte påverkar personalen. De är det viktigaste vi har. Det är den sista posten för oss.

Rederierna påverkas också när resenärerna väljer bort kryssningar av rädsla för smitta. På onsdagen vinstvarnade Viking Line.

Konkurrenten Tallink & Silja Line har också påverkats starkt av viruset. 20 000 resenärer, främst från Kina, har avbokat sina kryssningar för perioden februari, mars och april, skriver bolagets kommunikationsdirektör Katri Link i en kommentar till Kollega.

– Vi följer reseråden från myndigheterna på våra hemmamarknader mycket noggrant och fattar beslut om vår verksamhet med hänsyn till hur situationen förändras och utvecklas, skriver hon.

Fler evenemangsbolag påverkas också av regeringens beslut, som kom på onsdagen, att stoppa sammankomster med över 500 personer för att minska risken för smittspridning.

Flygbolagen har också sett hur efterfrågan har minskat den senaste tiden och stället in tusentals flygningar. Den amerikanska presidenten Donald Trumps meddelade tidigt på torsdagsmorgonen att alla resor från Europa, med undantag för Storbritannien, till USA stoppas i 30 dagar från och med fredagen. Det är ytterligare ett hårt slag mot branschen.

Läs mer: Norwegian varslar till följd av corona

Transportföretagen räknar med att omkring 70 procent av alla flygningar är inställda i slutet av veckan, skriver Svenska Dagbladet och under torsdagskvällen kom uppgifter om att Norwegian permitterar uppemot hälften av personalstyrkan.

SAS vd Richard Gustafson säger till den norska tidningen Dagens Næaeringsliv att bolaget kommer att gå i konkurs på grund av viruset och vädjar till politikerna om ett statligt akutpaket, rapporterar Omni.

Läs mer: SAS ber anställda sänka sina löner

Arbetsmarknad

Transport vill ta över kabinanställda

Transportarbetarförbundet är i öppen strid med Unionen. LO-förbundet har börjat organisera kabinanställda − en bransch som tillhör Unionen − med uttalat syfte att ta över hela avtalsområdet.
Ola Rennstam Publicerad 8 mars 2024, kl 14:18
Till vänster kabinpersinal, till höger Transportarbetarförbundets huvudkontor.
Transportarbetarförbundet och Unionen är i öppen konflikt. Transport organiserar nu kabinpersonal, som normalt tillhör Unionen, i ett försök att utvidga sitt inflytande över avtalsområdet. Foto: AP/Claudio Bresciani/TT.

Det har seglat upp en konflikt mellan Unionen och Transportarbetarförbundet. Bråket gäller vilket fackförbund som anställda inom flyget ska tillhöra. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, är många kabinanställda missnöjda med Unionens sätt att företräda dem och vill nu gå över till LO-förbundet.

Tommy Wreeth.
Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo.

I en krönika i tidningen Transportarbetaren går Tommy Wreeth till attack mot Unionen och konstaterar att hans förbund nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget. Syftet är att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Han passar också på att dela ut en råsop mot Unionen:
”Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete", skriver Tommy Wreeth i krönikan.

Unionen har en annan bild av stämningen bland medlemmarna inom flyget. Samtidigt är ledningen medveten om att det finns en frustration kring hur villkoren i branschen har försämrats under de senaste åren, särskilt efter pandemin.

− Generellt är medlemmarna inom flyget nöjda med Unionen men vi vet också att det finns missnöje. Vi har nu en tät dialog med alla klubbar för att reda ut eventuella missförstånd och se hur vi kan hjälpa dem istället för de lämnar till ett annat förbund, säger Martin Johansson, andre vice ordförande i Unionen.

Vilken är er kommentar till Transports agerande i den här frågan?

Martin Johansson.
Martin Johansson. Foto: Peter Jönsson.

Det är bara ett halvår sedan vi fick till ett avtal mellan Unionen och LO för att hantera den här typen av frågor, och nu väljer de att bryta mot det avtalet genom att försöka organisera en grupp som vi sedan länge organiserar och tecknar avtal för. Det är tråkigt och bekymmersamt, säger Martin Johansson.

Kollega har varit i kontakt med de tre kabinklubbar, som enligt Transportarbetarförbundet, har uttryckt att de är beredda att lämna Unionen. Samtliga tillbakavisar uppgifterna, man påpekar dock att man uttryckt missnöje med hur förbundet företrätt dem men att man nu har en bra dialog.

Tommy Wreeth vill inte uppge vilka företag det rör sig om eller hur många som gått över till Transport, men skriver i ett mejlsvar att det finns en lång historik av missnöje med Unionen bland kabinanställda.

Enligt Unionen finns ett avtal mellan LO och Unionen om att inte ta över varandras medlemmar. Bryter ni mot det avtalet?

"Transport har inte sökt medlemmar inom avtalsområdet. Det är kabinanställda som kontaktat oss och uppgett att de är missnöjda med Unionen och att de vill byta till Transport. Vi har sedan informerat Unionen, LO och arbetsgivarorganisationen om situationen, enligt praxis."

Du går hårt mot Unionen i din krönika och skriver att Unionen inte är någon riktig fackförening och att Unionen bara är intresserad av medlemsavgifterna. Står du fast vid den kritiken? På vilket sätt är Unionen inte någon riktig fackförening?

"Jag skriver att medlemmar i Unionen vänt sig till oss och att de söker efter en riktig fackförening som är närvarande och tar fighten. Jag skriver ingenting om vad Unionen är eller inte är. Jag skriver också att det "verkar" som att Unionen mest är intresserade av deras avgifter och det är ordagrant den kritik som framförts till oss från de som kontaktat oss. Om kabinanställda varit nöjda med Unionen hade vi sannolikt inte varit där vi är. Sedan kan Unionen säkerligen agera bättre inom andra branscher och till andra medlemsgrupper."