Att flygbolag anlitar personal genom bemanningsföretag är ingen ny företeelse. Det som hänt på senare tid är att vissa företag som är verksamma i Skandinavien, som till exempel Norwegian, börjat anlita bemanningsföretag från Polen eller Estland.
- Företagen har inte ordentliga kollektivavtal och personalen har inte samma villkor beträffande sjuklön, tjänstepensionsinsättningar eller andra sociala skyddsnät. Dessa anställningsformer gröper ur de kollektivavtalade rättigheterna som anställda i Skandinavien normalt har, rättigheter som seriösa bemanningsföretag som Proffice Aviation har, säger Birgitta Wrede, SAS Ground service och ledamot av Unionens regionstyrelse i Stockholm.
Utvecklingen oroar Unionen och förbundsrådet har nu ställt sig bakom ett uttalande där man kritiserar personalpolitiken. I uttalandet pekar förbundet inte ut något enskilt flygbolag, i stället talas det i allmänna ordalag om "vissa flygbolag". Att det är Norwegian som åsyftas är knappast någon hemlighet. Nyligen avslöjades det att piloterna på det norska flygbolaget uppmanats att starta egna bolag i skatteparadis och sedan hyra ut sig själva eller vara anställda ett visst antal timmar. På kabinsidan har Norwegian hyrt in personal via bemanningsföretaget Arpi.
I uttalandet konstaterar Unionen att det är fel att konkurrera med försämrade anställningsvillkor och att kollektivavtal, trygghetsförsäkringar och tjänstpensioner till dem som arbetar i kabin eller sitter vid spakarna i cockpit är saker som borde vara självklarheter när vi är ute och reser med olika flygbolag.
- Unionen har sedan tidigare tydligt tagit avstånd från Ryanairs personalpolitik, och syftet från min sida var att visa att fler bolag i branschen har börjat med samma typer av konstiga anställningsförhållande, säger Birgitta Wrede.
- Än så länge handlar det inte om några stora volymer, men Norwegians ledning har uttalat att det är denna väg man ska gå, mot utflaggning som liknar den inom sjöfarten. Det här är en sten som börjat rulla och då gäller det att tala om tidigt att detta inte är acceptabelt. Jag hoppas att Unionens uttalande kan skapa en debatt och vara en manifestation där vi är solidariska med personalen på Norwegian, för om det sprider sig är det de som kommer att få stryka på foten.