Mobiler är ömtåliga och känsliga för fukt. Till skillnad från de flesta apparater har vi dem ständigt med oss och det händer att de glider ur fickan eller att man överraskas av en regnskur. Då kan det vara finito.
Du kan tycka att du inte gjort något direkt fel och att garantin borde gälla. Så du går till affären som skickar mobilen till en verkstad. Om verkstaden då hittar en fuktskada eller en spricka i höljet så är slutsatsen att det skett en "olyckshändelse", och då gäller varken säljarens garanti eller konsumentköplagen.
Verkstaden arbetar enligt ett avtal med tillverkaren och är knappast opartisk, men det är verkstadens bedömning som gäller. Om du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden så kommer man att utgå ifrån verkstadsutlåtandet. Du kan inte bevisa att mobilen var orimligt ömtålig eller att den haft ett ursprungligt fabrikationsfel.
Ett exempel är Rune, vars mobil pajade redan efter 19 dagar. Enligt verkstaden hade den en fuktskada och reklamationsnämnden gjorde bedömningen att eftersom mobilen fungerat vid köpet så hade Rune orsakat skadan.
Ett annat exempel är Alice, som tappade sin mobil så att den fick en liten spricka i skalet. Tre veckor senare slutade mobilen att fungera. "Tappskada", fastslog verkstaden, och en tekniker förklarade att en mobil kan fungera i många veckor efter en olyckshändelse.
- Det är knepigt att bevisa vad som orsakat felet. Det som talar till konsumentens fördel är att i princip ligger bevisbördan under de första sex månaderna på säljaren, men i praktiken väger verkstadens utlåtande tungt, säger Torsten Palm vid Allmänna reklamationsnämnden.
Han medger att det är ett problem att verkstäderna inte är opartiska och nämnden ska överväga hur man ska hantera det framöver.
För att få en mobil lagad eller utbytt krävs i praktiken att man har en särskild försäkring. Hemförsäkringen kan gälla, men om självrisken är 1 500 kronor eller mer är det knappast värt besväret för en vanlig mobil. Det kan också krävas att du har ett kompletterade skydd, som kan kallas drulle-, allrisk- eller otursförsäkring.
Om du har köpt mobilen med ett kontokort brukar en extra försäkring ingå, men villkoren kan innebära att den i praktiken är värdelös för dig.
Det enda sättet att få trygghet är att köpa en specialförsäkring samtidigt som mobilen. Särskilda produktförsäkringar är i regel onödiga för apparater som man har i hemmet, men för mobiler kan de absolut rekommenderas, särskilt om mobilanvändaren inte är vuxen.
Produktförsäkringen gäller alla olyckor, även om du tappar mobilen i gatan eller i sjön. Reparationer görs kostnadsfritt, men om den inte går att laga byts den mot en ny och då får du betala två-tre hundralappar i självrisk.
En ettårig försäkring brukar kosta 600-700 kronor. Villkoren varierar, så kolla innan köpet.
Ett annat sätt att bli tryggare är att välja en mobil som är extra tålig. Om den har beteckningen IP67 tål den fukt. Annars är det i allmänhet så att de vikbara telefonerna är mindre ömtåliga, exempelvis Nokia 6103 eller SonyEricsson Z610i.
(Siftidningen nr 9-2007)