Hoppa till huvudinnehåll
Arkiv

Så blir du en bra säljare

Du ska känna engagemang, ha tålamod och vara lyhörd. Men gott självförtroende är inte nödvändigt.
- Det kommer ändå med tiden, lovar två säljare med lång erfarenhet av callcenterbranchen.
Eva Karlsson Publicerad 6 mars 2012, kl 10:05
Rolf Hermansson och Fredrik Loiske

Det finns många elaka myter om hur folk som blir uppringda beter sig. Men det är inte så avancerat med försäljning som man kan tro, menar Rolf Hermansson och Fredrik Loiske som har arbetat sju respektive åtta år på callcenterföretaget Pec i Kristinehamn.

- Många tror att när man sitter så här så får man mycket skäll hela dagarna. Men man har mest trevliga samtal. På ett år kanske man har en eller två riktigt otrevliga personer, och de är oftast inte är nyktra, säger Rolf Hermansson.

Sedan finns det personer som säger "jag inte intresserad" och lägger på luren men dem kan man inte göra något åt.

- Det handlar om att vara lyhörd och saklig när man pratar med kunden, säger Fredrik Loiske.

För varje ny produkt får du utbildning och det finns alltid ett samtalsmanus att följa om du är osäker på att prata fritt. Det gäller bara att inte låta som om du läser innantill, menar de båda säljarna.

Vad händer med en duktig säljare som får en svacka?

- Det har man ibland, det kommer man aldrig ifrån och då är det säljledarens uppgift att coacha säljaren, säger Rolf Hermansson.

- Man kan lyssna på samtal där man var bra. Det kan räcka för att komma tillbaka ganska snabbt, säger Fredrik Loiske.

Rolf Hermansson berättar att han en gång satt en hel förmiddag utan att sälja någonting.

- Jag höll på att bli tokig, jag som hade sålt så mycket hela tiden. "Stäng av datorn", sa säljledaren till mig, "gå ut och gå runt området och kom tillbaka sedan". Jag gick ut. När jag kom tillbaka satte jag mig vid telefonen och sålde på första samtalet.

Båda är överens: Som säljare pratar man med många trevliga människor och man övar upp en argumentationsförmåga som är mycket bra att ha även på fritiden.

Arkiv

Sparkad Pridegeneral kräver skadestånd

I december fick festivalgeneralen för Malmö Pride sparken. Nu stämmer Unionen arbetsgivaren och kräver 150 000 kronor i skadestånd.
David Österberg Publicerad 15 april 2019, kl 15:44
Johan Nilsson/TT
Den avskedade festivalgeneralen tillbakavisar anklagelser om att ha misskött sin anställning. Johan Nilsson/TT

Föreningen Malmö Pride bildades 2015 och arrangerar den årliga Pridefestivalen i Malmö. En av grundarna, en nu 34-årig man, valdes till ordförande och året därpå blev han också general för festivalen.

Men förra året uppstod flera konflikter i föreningen. Festivalgeneralen fick bland annat kritik för att han både var ordförande för föreningen och anställd av den. Han kritiserades också för att förutom sin lön ha fått provision på intäkterna till Pridefestivalen och för att ha dålig koll på organisation och administration.

Föreningen och Malmö stad – en av festivalens största finansiärer – lät då en revisionsfirma granska hur föreningen hade skötts. Utredningen visade att styrelsen delvis misskött sitt arbete. Revisorn anmärkte bland annat på föreningens bokföring och på dess interna kontroll. 

Den sista oktober förra året höll Malmö Pride ett extra årsmöte och vid det byttes hela styrelsen ut. Då utsågs också en ny ordförande och 34-åringen fick fortsätta som festivalgeneral.

Kort därefter blev han dock avstängd från sin tjänst och i början av december fick han sparken. Styrelsen ansåg bland annat att han borde ha tecknat ett ramavtal med Malmö stad, att han brustit i sin rapportering till styrelsen och misskött organisation och administration.  

Men nu stämmer Unionen arbetsgivaren och vill att Arbetsdomstolen förklarar att avskedandet är ogiltigt. Unionen kräver också att föreningen betalar 34-åringen 150 000 kronor i skadestånd.

Enligt stämningsansökan tillbakavisar 34-åringen att han misskött sin anställning och påpekar att den gamla styrelsen inte hade några invändningar mot hur han skötte sitt arbete. Han anser också att den nya styrelsen blandar samman vad han gjort som ordförande med vad han gjort som anställd och att den främst fokuserar på saker som hänt innan den nya styrelsen tillträdde.